Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "rasittava liikunta"

Sort by: Order: Results:

  • Mononen, Samu (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, että miten esiopetuksessa työskentelevät opettajat kokevat liikuntakasvatuksen ja fyysisen aktiivisuuden toteutuvan päiväkotien toimintaympäristössä. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti fyysisesti rasittavaan aktiivisuuteen. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten ja kuinka paljon fyysisesti rasittavaa liikuntaa esiintyy esiopetusryhmissä, varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Vuonna 2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö julkaisi uudistetut lasten ja nuorten liikuntasuositukset. Tavoitteena on nostaa liikunnallista kokonaisaktiivisuutta jokaisessa ikäryhmässä. Esiopetusikäisten lasten fyysistä aktiivisuutta on tutkittu jokseenkin vähän. Nostan tutkimuksessani esiin myös 2021 Piilo-tutkimuksesta saatuja tuloksia, jossa tutkittiin myös esiopetusikäisten lasten fyysistä aktiivisuutta. Kyseessä on laadullinen tutkimus. Tutkimukseen osallistui viisi (5) vapaaehtoista esiopetuksessa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimus toteutettiin sähköisellä lomakekyselyllä. Aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu kyselylomake. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen sisällönanalyysi on tehty aineistolähtöisesti, mutta myös teoriaohjaavasti. Tulokset ja johtopäätökset. Tuloksista ilmenee, että fyysisesti rasittavaa liikuntaa tapahtuu esiopetusryhmissä päivittäin. Fyysistä aktiivisuutta esiintyy tutkimukseen osallistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien ryhmissä myös muissa toiminnoissa, kuin ainoastaan liikuntatuokioissa. Tuloksissa nousi esiin myös niitä tekijöitä, jotka motivoivat lapsia fyysiseen aktiivisuuteen päiväkodissa. Näitä tekijöitä on aikuisen osallistuminen liikuntaleikkeihin, lasten osallistaminen ja kilpaileminen. Lisäksi selkeä toimintakulttuuri, olosuhteet ja materiaalit nähdään tärkeänä osana liikuntakasvatuksessa. Tutkimus jättää kysymyksiä siitä, minkä tiedon varassa lopulta opettajat näkevät fyysisen aktiivisuuden ja sen osa-alueet.