Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "reading comprehension"

Sort by: Order: Results:

  • Leinonen, Riikka (2016)
    Tekstin ymmärtämisen vaikeudet ovat yleisiä. Ymmärtämiseen vaikuttavat mm. lukijan kielelliset ja metakognitiiviset taidot, työmuistin toiminta, lukijan taustatiedot sekä tekstiin ja lukutilanteeseen liittyvät tekijät. Ymmärtämisen vaikeuksia on pyritty korjaamaan erilaisia interventioita käyttämällä. Luetun ymmärtämisen prosessia on myös kuvattu teoreettisesti esimerkiksi tekstin ymmärtämisen CI-mallin avulla. Tässä integroivassa kirjallisuuskatsauksessa haluttiin selvittää, millä tavoin interventiot tukevat CI-mallin kuvaamaa lukuprosessia. Kirjallisuuskatsausta varten tarkasteltiin useita interventiotutkimuksia. Näiden pohjalta valittin kaksi luetun ymmärtämistä tukevaa strategiaa, resiprookkinen opettaminen ja TEAKKO-strategia, joita verrattiin CI-malliin. Tutkimuksessa selvisi, että resiprookkinen opettaminen ja TEAKKO-strategia tukivat luetun ymmärtämistä ennakkotietojen aktivoimisen ja tekstin makrotason käsittelyn osalta. Molemmat strategiat ohjasivat lukijaa selvittämään vieraiden käsitteiden merkityksiä mutta eivät tukeneet tekstin lausetasoista prosessointia millään muulla tavalla. Lisäksi strategiat kiinnittivät vain jonkin verran huomiota tekstin ymmärtämiseen tarvittavaan päättelyyn. TEAKKO-strategia käsitteli resiprookkista opettamista paremmin käsitteiden välisten yhteyksien muodostamista. Erityisopetuksen näkökulmasta on tärkeää tukea oppilaan kaikkia vaikeusalueita. Tähän voidaan päästä kohdentamalla interventiot vastaamaan oppilaiden erilaisia vaikeuksia tai tukemalla lukuprosessia kokonaisvaltaisesti, jolloin oppilas voi paremmin kompensoida heikkouksiaan vahvuuksiensa avulla.