Browsing by Subject "reciprok undervisning"
Now showing items 1-1 of 1
-
(2020)Tiivistelmä - Referat – Abstract Läsförståelse genomsyrar alla undervisningsämnen i grundskolan. I alla ämnen strävar lärarna efter att öka elevernas multilitteracitet och läsförståelse för såväl skönlitterära som ämnesbaserade texter. För att utveckla elevernas läsförståelse kan klassläraren undervisa i metoder, lässtrategier, som i sin tur finns till som stöd då eleverna inte förstår vad de läser. Frågan är dock hur effektiv undervisning i lässtrategier är för elevernas läsförståelse. Undersökningen genomfördes som en narrativ litteraturstudie med åtta forskningsartiklar som underlag för att besvara mina forskningsfrågor. Mitt urval består av forskningsartiklar som handlar om undervisning i lässtrategier i grundskolans lägre klasser. För att analysera mitt valda material använde jag mig av tematisk analys. Syftet med min kandidatavhandling är att diskutera vilka elever som gynnas av en kontinuerlig undervisning i lässtrategier och på hurdant sätt lässtrategier stärker och förbättrar läsförståelsen. Jag intresserar mig främst för undervisning i helklass. Mina forskningsresultat visade att elever med ett starkt skolspråk hade större nytta av undervisning i lässtrategier än de med ett svagare skolspråk. Undervisning i lässtrategier underlättade läsförståelsen för eleverna då texterna de läste blev svårare och mer avancerade. Undervisning i lässtrategier förbättrar i första hand elevernas kunskaper i lässtrategier och inte deras läsförståelse. I arbetet reflekterar jag över ifall mina forskningsresultat motsvarar förväntningarna på lässtrategier i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen (2014).
Now showing items 1-1 of 1