Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "redskapsgymnastik"

Sort by: Order: Results:

  • Lehto, Sonja (2020)
    Mål. Syftet med denna kvalitativa studie är att skapa insikt i viktiga komponenter som främjar kombination av skolgång och idrott på hög nivå. Allt fler barn och unga utövar någon form av idrott på en hög nivå, vilket leder till att skolgång och träning i viss mån överlappar varandra och en god kombination av dessa är därför viktig. Denna undersökning kartlägger hur redskapsgymnaster kombinerar skolgång och träning samt huruvida olika utvecklade självregleringsfärdigheter spelar in i kombinationen. Vidare fokuserar undersökningen på vilka självregleringsfärdigheter som redskapsgymnasterna känner igen hos sig själva och i vilken mån de haft nytta av dem i skolan respektive gymnastiken. Tidigare forskning visar att väl utvecklade självregleringsfärdigheter främjar skolframgång, framgång inom redskapsgymnastik samt kompetens i sociala sammanhang. Metoder. Material för forskningen samlades in genom enskilda intervjuer och hela undersökningen utgick från en fenomenografisk metodansats. Sammanlagt intervjuades sex redskapsgymnaster, varav tre gick i lågstadiet och tre i högstadiet. För att avgränsa urvalet, och för att motsvara forskningens syfte valdes gymnaster som gick i svenskspråkiga grundskolor och tränade minst 15 timmar i veckan. Intervjuerna transkriberades och analyserades enligt fenomenografisk metodansats med fokus på forskningsfrågorna. Resultat. Undersökningen kom fram till att väl utvecklade självregleringsfärdigheter främjar kombinationen av skolgång och aktiv träning. Den största utmaningen med kombinationen av skolgång och träning var tidsbrist. Redskapsgymnasterna som intervjuades kunde beskriva flera självregleringsfärdigheter som de haft nytta av i gymnastiken så väl som i skolan. Av de självregleringsfärdigheter som gymnasterna kände igen hos sig själva, lyftes bl.a. motivation, långsiktigt tänkande, tidsanvändning, planering, självkontroll och -disciplin, målmedvetenhet, tålamod, upplevd självförmåga, problemlösning, förmåga att lyssna och koncentrera sig samt hantering av motgångar fram. Dessa ovannämnda beskrevs som egenskaper som fungerar i ett samspel med varandra.