Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "regionala skillnader"

Sort by: Order: Results:

  • Nirho, Jessica (2024)
    Mål. Det ökande antalet invandrare gör att skolorna i Finland blir alltmer mångkulturella och mångspråkiga, vilket påverkar skolornas tidigare homogena struktur. Syftet med den här av-handlingen är att undersöka hur graden av integration påverkar de svenskspråkiga skolorna i Finland, vilka faktorer som påverkar integrationen av invandrare i finlandssvenska skolor och hur detta återspeglas hos elever med invandrarbakgrund. Målet är att kartlägga lärarnas attityder och deras arbetssätt att jobba med integration i skolan. Vidare utreds lärarnas attityder och arbetsätt utifrån lärarnas erfarenhet av att undervisa elever med invandrarbakgrund. Vidare undersöks i studien hur stor andel integration av invandrarelever det finns i de svenskspråkiga skolorna i Finland och hurdan arbetssätt lärare har i multikulturella och flerspråkiga klassrum. Metoder. Avhandlingen genomfördes i form av en narrativ litteraturstudie. Avhandlingen inklu-derar i den teoretiska referensramen bakgrundsinformation i form av numeriska data. Forsk-ningsfrågorna besvaras genom en litteraturstudie vilket innebär att avhandlingens datamaterial innefattar artiklar och licentiatavhandlingar som baseras på aktuella forskningsresultat inom om-rådet. Resultat och slutsatser. I resultatet framkommer att graden av integration av invandrare i sko-lorna påverkar lärarnas arbetssätt, lärarnas attityd och elevernas lärmiljö. Det finns även region-ala skillnader mellan lärarnas attityder och arbetssätt i skolorna. Resultaten indikerar att när gra-den av integration är högre i en skola, tenderar lärarnas attityder att vara mer liberala och deras arbetssätt mer anpassningsbara. Arbetssätten förändras genom att lärare med mer erfarenhet av elever med invandrarbakgrund talar långsammare, tydligare och förenklar språket i klassrum-met. Elevernas lärmiljö förbättras eftersom lärarna differentierar, anpassar undervisningen och skapar delaktighet.