Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "relationskompetens"

Sort by: Order: Results:

  • Eklund, Tove (2024)
    Mål. Försämrade PISA-resultat samt elevers bristande välbefinnande väcker oro i Finland. Skolan har en viktig roll i att skapa förutsättningar för lärande genom att främja välbefinnande och trygghet. Tidigare forskning visar att goda lärare-elev relationer bland annat har en koppling till elevers skolengagemang och -prestationer. Enligt det sociokulturella perspektivet (Vygotskij, u.å., refererad i Säljö, 2022) sker lärande i samspel med lärmiljön och i interaktionen med andra. Goda relationer antas grunda sig i lärarens relationskompetens. Med detta som bakgrund undersöker avhandlingen faktorer som gynnar goda lärare-elev relationer i grundskolan. Målet med studien var vidare att bidra med kunskap om hur lärare kan underlätta byggandet av relationer och därmed främjandet av välbefinnande och lärande i skolan. Metoder. Denna studie genomfördes som en narrativ litteraturstudie där åtta nypublicerade referentgranskade artiklar har analyserats. Datainsamlingen begränsades till de tio senaste åren. De artiklar som slutligen valdes ut har publicerats mellan 2021-2023. Resultat och slutsatser. Resultaten visade att lärarens välbefinnande, emotionella intelligens, medvetna närvaro samt medkännande kärlek för eleverna är kopplat till kvaliteten på lärare-elev relationen. Därtill visade resultaten att elevernas beteende, förmåga till självreglering samt uppskattning av läraren och skolan hade en inverkan på lärare-elev relationens kvalitet. Även en stödjande sociokulturell miljö visade sig vara viktigt för att gynna goda lärare-elev relationer. Således är faktorer som gynnar goda lärare-elev relationer alltså kopplade till läraren, eleven samt skolmiljön och dessa verkar även samverka med varandra.