Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "religion"

Sort by: Order: Results:

  • Tiainen, Janne (2021)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract Mål. Syftet med den här studien är att forska hur konspirationsteorierna borde bemötas pedagogiskt och utbildningsmässigt. En viktig del av forskningen är att undersöka vilka pedagogiska verktyg fungerar positivt till att reducera tron på konspirationsteorierna. Med det pedagogiska menas hur enskilda människor (pedagoger), men framför allt hur hela utbildningsorganisationer kan bemöta och reducera tronkonspirationsteorierna och eventuellt reducera tron på andra icke-önskvärda fenomen. Metoder. Metoden för avhandlingen var en beskrivande litteraturstudie. Materialet till litteraturstudien baserar sig på kvantitativa forskningsartiklar och publicerade vetenskapliga litteraturstudier. Avsikten med studien var att skapa en helhetsuppfattning om temat och kritiskt granska de valda 8 vetenskapliga artiklarna som beskriver hur konspirationsteorier och andra icke-önskvärda fenomen bekämpas. Resultat och slutsatser. Resultaten var att det är svårt att bemöta konspirationsteorierna så att tron på dessa reduceras. Men forskningen talar tydligt att kritiskt tänkande kan bidra till att minska människors tro på konspirationsteorier. Samtidigt visar forskningen att konspirationsteorierna måste bemötas kritiskt till exempel i skolan innan eleven/studenten själv möter det specifika fenomenet, och det kan bidra till resistent förhållning endast mot den i skolan behandlade konspirationsteorin. Resultatet och slutsatserna kan summeras med att kritiskt tänkande fungerar som förebyggande verksamhet till att reducera tron på konspirationsteorierna. Medan vänlighet, villighet att lystna och ge en person en känsla av empowerment fungerar bra till att reducera på tron på konspirationsteorierna hos människor som redan fallit offer för dem. Slutsatsen är att konspirationsteorierna är här för att stanna och att det inte finns mirakelkurer som skulle få slut på dem. Med kontextualiserad form av kritiskt tänkande, i rätt tid (ålder) och empatiskt förhållningssätt ser ut att reducera konspirationsteoretiska tankar bättre än faktabaserad argumentation.