Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "representaatio"

Sort by: Order: Results:

  • Pihlaja, Henrietta (2016)
    Gender roles have an effect on relationships, identity, society and habits. Adolescents might experience conflict with their gender identity and the expectations of society. Youth literature probably effects adolescents’ ideas of gender and gives them a model of how to be a “woman”, a “man” or a transgendered and how to act accordingly in relationships and society. The Finnish grade school curriculum instructs that there must be gender equality in education. Teachers of literature and Finnish language should encourage students to read literature that offers a view to the lives of gender- and sexual minorities. This kind of literature should make students think about their own manner of speech and behavior and give them a way to notice gendered issues in society. The function of this thesis was to research the means in which Marja Björk`s novel Poika represents gender roles and transgenderness. The target of this thesis is to assess how the novel fits the decrees of the curriculum and how it might affect adolescents’ thoughts of gender and impact their habits as a gendered subject.The research questions are: 1) In which ways does Marja Björk’s novel Poika represent transgenderness? 2) How are gender roles present in its’ transgender representations? The source material of this thesis was Marja Björk`s novel Poika which has been published by Like-kustannus in 2013. Poika has been the candidate of Finlandia Junior –price 2013. The material was categorized and discourse analysis was used to observe its’ representations of gender. There were two opposite discourses of source material. They were the discourse of dichotomic transgender and the discourse of gender diversity. The results were that representations of gender roles were mostly stereotypic and heteronormative. Also gender diversity was always represented inferior to dichotomic gender. Even though representations of gender were mostly stereotypic the story can offer a feeling of idenfication in gender minorities’ lives. In this point of view adolescents might start to think about their own behaviour after reading the book. The problem is that the book loses the humanity of the persons who identify themselves outside of the dichotomic gender. In this point of view Poika is not on the line with the curriculum’s instructions of gender equality. On the other hand Poika is still one of the only books with a transgendered protagonist.
  • Leskinen, Roosa (2023)
    Tämän kandidaatintutkielman aiheena on moninaisten perheiden representaatio 2020–luvun kuvakirjallisuudessa. Tavoitteena on selvittää, millaisista jäsenistä perhe koostuu, miten perheeseen kuulumista ilmaistaan sekä miten moninaiset perheet on esitetty. Teoreettinen viitekehys koostuu perheen määrittelystä, representaation merkityksestä sekä lasten- ja kuvakirjallisuuden avaamisesta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että lastenkirjallisuudessa näkyvällä moninaisuudella on merkitystä lapsen samaistumisen kokemusten kannalta. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen. Teoriaohjaava sisällönanalyysi soveltui tähän tutkimukseen, sillä se mahdollisti aiempien tutkimusten hyödyntämisen analyysissä. Tutkimusaineistoksi valikoitui kuvakirja Sulon ja Elsin uudet naapurit (2021). Aineiston valinnassa huomioitiin sen saatavuus, tunnettavuus sekä ajankohtaisuus. Aineistoa analysoitiin multimodaalista näkökulmaa käyttäen. Tutkimustulosten mukaan aineistossa esiintyi yhdeksän perhetyyppiä: sateenkaariperhe, uusperhe, maahanmuuttajaperhe, adoptioperhe, vammaisen vanhemman perhe, biologinen ydinperhe, lapseton perhe sekä yksinhuoltajaperhe. Multimodaalinen analyysi osoitti, että tässä aineistossa moninaisuutta näkyi paljon niin verbaalisesti kuin visuaalisesti. Lisäksi kuvakirjassa esiintyi erilaisia perheeseen kuulumista ilmaisevia tekijöitä, jotka jaottelin neljään pääluokkaan: perhesanat, tunteiden ilmaisu, yhteinen toiminta sekä asuinpaikka. Tutkimuksessa todettiin myös, että perheiden representaatiot olivat osakseen yksipuolisia ja stereotypioita vahvistavia, joka tukee aiempien tutkimuksien tuloksia. Tämä tutkimus osoittaa, että 2020–luvun kuvakirjallisuudessa, ainakin tämän kirjan osalta, perhe nähdään moninaisena ja ainutlaatuisena. Tutkielman tulosten avulla voidaan tarjota varhaiskasvatuksen ammattilaisille tietoa monipuolisen representaation tärkeydestä ja perheiden moninaisuudesta.
  • Rantanen, Satu (2020)
    Elämäntyylitelevisio on tullut televisioviihteen maailmaan jäädäkseen. Yleisradion suosittu Strömsö -sarja on esimerkki tällaisesta elämäntyylitelevisio-ohjelmasta. Strömsössä harrastetaan paljon kaikkea mikä liittyy kotoiluun, käsin tekemiseen sekä yhdessäoloon. Käsitöillä ja itse tekemisellä on ihmisille nykyään laajempi merkitys kuin ennen, sillä maailman meno on entistä epävarmempaa. Olen itse kiinnostunut kudonnasta ja halusin selvittää millä tavoin kudontaa käsitellään ohjelmassa. Tavallisesta maton kutomisesta poiketen valitsin jaksot missä käsitellään kudontaa toisenlaisesta näkökulmasta. Tutkielman tarkoituksena on lisäksi selvittää millä tavalla ohjelman katsojia inspiroidaan kokeilemaan kudontaa ja mitkä ovat ne verbaaliset ja nonverbaaliset keinot, jotka saavat katsojat innostumaan tekniikasta. Tutkielmani on laadultaan kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytin mediatutkimusta ja representaatioanalyysiä. Aineistona käytin neljää (N=4) eri Yleisradion Strömsö -ohjelman jaksoa, jotka koskivat kudontaa. Jaksot löysin Yle Areenasta. Aineiston analysointiin käytin apunani laadullisten tutkimusmenetelmien opintojakson tekstintutkimusta ja diskurssianalyysiä käsitelleen työpajan (Kärnä-Behm, 2020) analyysikysymyksiä, Sanna Ojajärven käyttämää Fisken koodiluokitteluun perustuvaa analyysikehystä (1999), sekä Virpi Blomin (1999) muokkaamia Barthesin koodeja sovellettuna. Analysoin aineistoa ensin kokonaisuutena yhteisiä tekijöitä jaksoista etsien ja pohtien. Tämän jälkeen avasin ja analysoin jokaisen jakson erikseen. Näin sain kuvan siitä, miten kudonta jaksoissa ilmenee. Inspiraationäkökulmaa taas pohdin viiden eri koodin (Barthes 1974) avulla. Seemien koodi ilmeni jaksoissa niin, että aloitus oli mietitty tarkoin yksityiskohdin, jotta katsoja haluaa jatkaa katselua. Hermeneuttinen koodi piti katsojaa pienessä jännityksessä tulevasta. Toiminnan koodi näkyi kokonaisina kudontatarinoina, joiden ympärille jaksot rakentuivat. Symbolien koodi veti jaksojen seemit yhteen ja osoitti sen, mitä kaikkea hyvää ja mielenkiintoista ohjelma edustaa ja mihin moni katsoja haluaa ja voi samaistua. Referenssikoodi eli tulkinnallinen kokonaissyvyys tapahtui jakson lopussa tai jakson jälkeen mielessä itse reflektoiden. Kudonnasta muodostui ohjelmassa perinteikkään nykyaikainen ja monipuolinen tekniikka ja ohjelman tapa inspiroida katsojaa oli hyvin monivivahteinen ja pitkälle suunniteltu.
  • Koivistoinen, Miia (2024)
    Lastenkirjojen välityksellä on mahdollista tarkastella vallitsevaa lapsikäsitystä ja kasvatusihanteita, ja toisaalta lastenkirjat myös osallistuvat lapsikuvan muodostumiseen välittämällä aikuisten luomia representaatioita lapsista ja heidän toiminnastaan. Ilmastonmuutoksen koskettaessa vääjäämättä 2000-luvun lasten nykyisyyttä ja tulevaisuutta, tämän opinnäytteen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia lapsihahmoja ja heidän toimintaansa viimeaikaisissa ilmastoteemaisissa lasten kuvakirjoissa esiintyy. Tavoitteena on lisätä lastenkirjoja työssään lasten kanssa käyttävien aikuisten ja lastenkirjojen tekijöiden ymmärrystä siitä, minkälaista kuvaa lukijoille välittyy lasten ilmastonmuutokseen liittyvästä toiminnasta, taidoista ja tunteista kirjojen lapsipäähenkilöiden kautta. Lisäksi opinnäyte esittelee kirjojen parissa toimiville aikuisille yhden keinon tarkastella lastenkirjojen lapsihahmoja ilmastotoimijuuden näkökulmasta. Aineistona oli kolme suomalaista lasten kuvakirjaa, jotka haettiin Lastenkirjainstituutin verkkosivujen kautta käyttäen hakusanaa ’ilmasto’. Sisäänottokriteerinä oli muun muassa, että kirjan tuli olla kuvakirja ja päähenkilön tuli olla lapsi. Kirjojen tekstit analysoitiin laadullisen teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmällä atlas.ti-ohjelmaa apuna käyttäen. Analyysia ohjaavana teoriana käytettiin kokonaisvaltaista ilmastokasvatuksen polkupyörämallia. Kirjojen kuvitus analysoitiin käyttäen kuvien tulkintaan sovellettua sisällönanalyysin menetelmää. Analysoiduissa kirjoissa lapsihahmot kokivat negatiivisia tunteita, kuten huolta ja surua, suhteessa ilmastonmuutokseen ja sen vaikutuksiin. He kokivat suuttumusta aikuisia kohtaan, joiden toiminta kuvattiin syyksi ilmastonmuutokselle. Lapsihahmot kuvattiin myös erittäin motivoituneina ilmastotoimijoina ja heillä kuvattiin olevan laaja-alaisia taitoja käsitellä ja kohdata ilmastonmuutoksen ilmiö. Hahmot saivat myös osakseen osallisuuden kokemuksia ja he kokivat positiivisia tunteita, jotka syntyivät yhdessä toimimisesta ja onnistumisista. Analysoidut kirjat luovat osin realistiselta vaikuttavaa kuvaa lapsesta, mutta toisaalta kuvaavat myös representaatioita, joita lukijan tulee osata tulkita, jotta kirjojen tuottama lapsikäsitys ja kuva lapsesta ilmastotoimijana ei muodostu liioitelluksi. Analysoidun kolmen kirjan välityksellä vaikuttaa myös siltä, että 2000-luvulla lapsuutta on varjostamassa ilmastonmuutoksen aiheuttama huoli tulevaisuudesta.
  • Kiander, Marika (2023)
    Tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla moninaisten perheiden representaatioita lastenkirjallisuudessa. Tutkimusten mukaan lastenkirjallisuudessa tulisi olla monipuolisia representaatioita, jotta lapset saavat tukea oman identiteettinsä rakentumiseen ja kokemuksia yhteenkuuluvuudesta sekä identifioitumisesta ryhmään. (Rastas, 2013) Tässä tutkimuksessa perhe käsitetään Tilastokeskuksen määritelmää laajemmin sosiaalisten sidosten muodostelmana yksikkönä. (Castrén & Högbacka, 2014) Tutkimus on menetelmältään kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineistona olivat helsinkiläisen päiväkodin kuvakirjat, joissa esiintyy perheiden moninaisuutta. Tutkimuksessa tarkasteltiin, millä tavoin monimuotoisten perheiden representaatiot tulevat esiin päiväkodin kirjavalikoiman kuvakirjoissa, joista kahdeksan kirjaa (n=8) on valikoitunut yksityiskohtaisemman tarkastelun kohteeksi. Monimuotoisten perheiden esiintymistä aineistossa katsottiin myös siitä näkökulmasta, ovatko perheet pääosassa vai taka-alalla. Tulosten tarkastelussa hyödynnettiin moninaisuuden kolmen asenteen näkökulmaa, joita ovat konservatiivinen tarkastelukulma, liberaali näkökulma sekä kriittinen näkökulma. (Kangas, Lastikka & Karlsson, 2021). Valtaosa näistä kahdeksasta kirjasta kuului liberaalin näkökulman piiriin, jossa painopisteenä toimi erilaisuuden ymmärtäminen ja suvaitseminen.
  • Evon, Paula (2024)
    Tutkimuksen tavoitteena on kuvata minkälaisia näkyvän erilaisuuden representaatioita erilaisuutta käsittelevissä lasten kuvakirjoissa esiintyy. Aiemmat, vammaisuuden representaatioon keskittyneet tutkimukset ovat osoittaneet, että sen käsittely lapsille tuotetussa materiaalissa on edistynyt hitaasti (Blaska, 2004), ja että vammaisten lasten representaatioon liittyy usein sankaritarina rajoitteiden kompensoijana, tai vammaisen lapsen esittäminen tragedian kohdanneena, passiivisena hahmona (Monoyioun ja Symeonidoun 2015, s. 3). Tutkimuksessa tarkastellaan valituissa kuvakirjoissa esiintyviä representaatioiden teemoja ja pyritään sijoittamaan ne laajempaan, yhteiskunnallisia valtarakenteita sisältävään kontekstiin käyttäen apuna Foucault’n käsitteitä vallan ja tiedon teoriasta. Tutkin aihetta sosio-konstruktivistisen kulttuurintutkimuksen näkökulmasta. Tekstiä analysoidaan laadullista, aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen, ja kuvia analysoidaan semioottista teoriaa apuna käyttäen. Analyysissa on mukana myös teoriaohjaavaa otetta. Tutkimusaineisto koostuu neljästä kirjasta, jotka valittiin aineistoksi Lastenkirjainstituutin Onnet- hakupalvelua hyödyntäen. Kirjat ovat suomenkielisiä ja Suomessa vuosina 2016–2022 painettuja teoksia. Muita rajaavia tekijöitä ovat esimerkiksi kirjan luokittelu erilaisuutta käsitteleväksi, näkyvän erilaisuuden määritys vammasta, sairaudesta tai muusta tilasta aiheutuneeksi ominaisuudeksi, näkyvää erilaisuutta omaavan hahmon rooli kirjassa, sekä hahmon esittäminen ihmisenä. Kirjoja analysoitiin enimmäkseen 2023 talvella sekä vuoden 2024 talven ja kevään aikana. Tutkimuksen aineistosta muodostuu kuva siitä, miten näkyvää erilaisuutta omaavat hahmot tuodaan esiin kirjoissa. Näkyvä erilaisuus määrittää hahmoja ja heidän haasteitaan elämässä. Aineistosta löytyy kolme representaation teemaa: näkyvästi erilaisten hahmojen toimijuus rakentuu osaksi vastareaktiona yhteiskunnan ja ympäristön sopeutumattomuudelle, näkyvästi erilaisten hahmojen toimijuudesta syntyneet sopeutumisstrategiat rakentuvat olemassa olevien valtarakenteiden ympärille sekä, näkyvästi erilaiset hahmot kokevat tarinassaan sosiaalisen metamorfoosin erilaisuuden ongelmallisuudesta sen hyväksymiseen. Tuloksista voi havaita näkyvää erilaisuutta edustavan hahmon sijoittumisen marginaaliin suhteessa valtaväestöön. Lisäksi tuloksista nousee esiin näkyvän erilaisuuden näkeminen ongelmana. Näkyvän erilaisuuden hahmoilla on kuitenkin oma toimijuutensa, jonka avulla pyritään ratkaisemaan eteen tulevia haasteita tai ongelmia omien kykyjen mukaisesti. Osaltaan hahmojen omasta toimijuudesta nousseet valtarakenteisiin kohdistuneet sopeutumisstrategiat kuitenkin vahvistivat alisteista asemaa ja valtaväestön oikeutta määrittää, kuka on hyväksytty osa yhteiskuntaa, ja millä ehdoin.
  • Härkönen, Jaana (2023)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tavoitteet. Aiempi tutkimus (ks. Molander, 2020) on osoittanut, että korkeakoulujen hakukuvastojen perusteella on mahdollista muodostaa käsitys opiskelijan ideaalityypistä, joka on valkoinen, nuori, iloinen ja fyysisesti terve nainen. Näin ollen representaatio jää hyvin kapeaksi. Samaan aikaan korkeakoulutusta pyritään kehittämään saavutettavammaksi, jotta yhä useampi nuori aikuinen opiskelisi korkeakoulussa. Tässä kandidaatintutkielmassa mielenkiinto kohdistuu siihen, millaisia samaistumisen ja kuulumisen mahdollisuuksia potentiaaliset hakijat löytävät korkeakoulujen markkinointimateriaaleista, millaisia ovat kuvastojen välittämät käsitykset opinnoista, kuinka kattavaa kuvastojen representaatio heidän mielestään on ja kuinka sitä voisi kehittää. Näin ollen tämän tutkielman tavoitteena on täydentää ymmärrystä korkeakoulujen markkinointimateriaaleissa esiintyvästä ideaalityypistä tuomalla keskusteluun korkeakouluopintoihin tähtäävien nuorten ääni. Menetelmät. Tutkielma on laadullinen ja tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea 18–29-vuotiasta nuorta aikuista, joista jokainen on kiinnostunut hakeutumaan korkeakoulutukseen jollakin aikavälillä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun ja photo elicitation -menetelmän yhdistelmää hyödyntämällä. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tulokset ja johtopäätökset. Nuoret kiinnittivät huomiota markkinointimateriaalien kuvastoissa esiintyvien ihmisten ulkoisten ominaisuuksien lisäksi näiden kyvykkyyteen, toimintatapoihin ja asennoitumiseen. Näiden luonnehdintojen perusteella hahmottuu opiskelijan henkinen ideaalityyppi, joka pärjää, haluaa muuttaa maailmaa ja jaksaa ahkeroida tavoitteidensa saavuttamiseksi. Henkiset ominaisuudet kietoutuvat yhteen esimerkiksi perhetaustan kanssa: kuvat viestivät korkeakoulutuksen olevan luonteva ja suvussa kulkeva valinta opiskelijan ideaalityypille. Lisäksi opiskelijayhteisö on nuorille merkityksellinen osa korkeakouluopintoja, ja kuvissa esiintyvät ryhmät voivat tuntua samaistuttavilta. Kuvat eivät kuitenkaan viesti selkeästi mitä korkeakouluopinnoissa käytännössä tehdään. Representaation kehittämiskohteina voidaan nimetä esimerkiksi pukeutumistyylien monipuolistaminen, ikäjakauman laajentaminen sekä eri vähemmistöryhmien laajempi representaatio.
  • Ahmed Haji Omar, warda (2020)
    Tutkielmassa perehdytään maantieteen oppikirjatutkimukseen toiseuden representaatioiden näkökulmasta. Oppikirjat ovat pieniä tietokirjoja, jotka ovat olleet monelle ne ainoat tietokirjat, joita on luettu tarkkaan ja saatu ensimmäinen käsitys maailmasta. Oppikirjoilla on edelleen vankka asema koulussa opettajan työvälineenä. Oppikirjatutkimuksessa kiinnostavaa on se mitä ideologioita havaitaan tekstien taustalla ja mitä oppikirjat kertovat omasta ajastaan. Tutkielmassa menetelmänä on systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Postkoloniaalinen eli jälkikoloniaalinen teoria ohjaa taustalla sitä, mitkä oppikirjatutkimukset rajautuvat tarkasteluun. Konstruktivistisesti ajateltuna kielenkäytöllä on seurauksia ja se muuttaa maailmaa. Jälkikoloniaalinen teoria muistuttaa, että oppikirjat eivät ole kulttuurista erillisiä artefakteja vaan hyvinkin merkittävä lähde (Väisänen, 2005). Aineistona ovat pro gradu -tutkielmat, tieteelliset artikkelit, tieteelliset selvitykset, kirjallisuuskatsaukset ja väitöskirjat. Tutkimusaineiston moninaisuus asettaa omia kysymyksiä tutkielmalle. Gradujen mukanaoloa tarkastelussa puoltaa se, että oppikirjatutkimusta maantieteen oppikirjoista toiseuden representaatioista on suhteellisen rajatusti. Kirjallisuuskatsauksen perusteella oppikirjat tarjoavat edelleen hyvin vähän positiivisia representaatioita rodullistetuille oppilaille Suomessa. Selvästi rasistinen kuvasto on poistunut maantiedon oppikirjoista, mutta jako meihin ja muihin on edelleen läsnä. Oppikirjojen länsimainen hegemonia tuottaa vääristynyttä kuvaa maailmasta (Mikander, 2016). Oppikirjat eivät aina ole oikean tiedon lähde, eikä oppikirjojen suhde opetussuunnitelmaan ole oppikirjatutkimuksessa keskiössä. Kirjallisuuskatsauksen perusteella löytyi useita kiinnostavia jatkotutkimuskohteita. Nykyiseen, vuoden 2014 opetussuunnitelmaan perustuvia oppikirjoja ei ole tutkimuksissa ehditty tarkastelemaan toiseuden representaatioiden näkökulmasta. Digitaalista oppikirjaa tai opetusmateriaali ei ole liiemmin tutkittu. Oppikirjan käyttö etäkoulussa on tämän ajan uusi ilmiö ja ansaitsisi perehtymistä.
  • Lapinsalo, Marjuska (2021)
    Yhteiskunnassa vallalla olevat asenteet heijastelevat myös lastenkirjallisuuteen. Näin ollen on perusteluta tutkia, miten vammaisuutta kuvataan nykypäivän lastenkirjojen tekstiosuuksissa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää millaisia vammaiskuvia vuonna 2019 julkaistu Helmi-kirjasarja tuottaa. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että lastenkirjojen vammaiskuvat rakentuvat yhä edelleen ennakkoluulojen varaan. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan vammaisuuden ja lastenkirjallisuuden teorioita, josta muodostuivat myös tutkimuskysymykset: ”Millaisia diskursseja Helmi-kirjasarjassa vammaisuudesta rakentuu?” ja ”Miten vammaisuutta representoidaan kirjasarjan teksteissä?”. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin diskurssianalyyttista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin talvella 2020 hyödyntämällä Helmet-kirjaston ja Lastenkirjainstituutin omia tietokantoja. Aineiston keruussa yhteä kriteerinä oli se, että vammaisuuden on oltava kirjan kantavana teemana. Tutkimuksen aineistoksi valikoitui lopulta kotimainen kolmiosainen Helmi-kirjasarja. Tutkimusaineistosta muodostettiin viisi (5) vammaisdiskurssia, jotka nimettiin seuraavasti: erilaisuuden diskurssi, ongelmadiskurssi, tragediadiskurssi, medikaalinen diskurssi ja normaalisuusdiskurssi. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että vammaisuutta kuvattiin kirjasarjassa ainoastaan fyysisenä ominaisuutena. Vammaisuus nähtiin yksilön patologiana, jota myötäilee vammaisuuden yksilökeskeinen puhetapa. Aineistokatkelmissa korostui ongelmakeskeinen puhetapa vammaisuudesta. Myönteistä puhetapaa oli selkeästi vähiten. Tulosten toivotaan tuovan ymmärrystä siitä, millä tavoin vammaisuutta representoidaan tämän päivän lastenkirjoissa. Varhaiskasvatushenkilöstö voi tietoisilla kirjavalinnoilla tukea lapsen kasvua ja ymmärrystä moninaisuudesta, tarjoamalla monipuolista kirjallisuutta marginaalissa olevista ryhmistä.
  • Waris, Juuso (2021)
    Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) velvoittaa opetuksen ja oppikirjojen edistävän sukupuolten välistä tasa-arvoa. Tämä tarkoittaa myös, että opetuksessa tulee käsitellä sukupuolen moninaisuutta. Aiemman oppikirjatutkimuksen mukaan nämä tavoitteet eivät ole oppikirjojen osalta täyttyneet. Oppikirjojen representaatiot ovat tuottaneet essentialistista kuvaa naisten ja miesten välisistä eroista, maskuliiniset hahmot ovat olleet yliedustettuina ja hahmot ovat esiintyneet stereotyyppisissä rooleissa. Viimeaikaisissa pro gradu -tutkielmissa on kuitenkin huomattu myös hieman muutosta aiempaan. Tämän tutkielman tarkoitus on kuvata ja analysoida kahden alakoulun suomen kielen ja kirjallisuuden oppikirjan sukupuolen representaatioita, eli sitä miten kirjoissa esitetään, mutta myös samalla tuotetaan käsityksiä sukupuolista. Analyysin teoreettisena viitekehyksenä on sosiaalinen konstruktivismi, jonka mukaan todellisuus rakentuu sosiaalisesti. Analyysin menetelmänä on diskurssianalyysi. Uusi kipinä 3 ja Kulkuri 3 -kirjoissa pojat esitetään suurimmaksi osin seikkailijoina ja toimijoina tyttöjen ollessa vastuullisia, kilttejä ja lukuintoisia. Uusi kipinä 3:ssa tosin tärkein tyttörooli on isommassa ja toiminnallisemmassa osassa kuin tärkein poikarooli. Molemmissa kirjoissa on useita tyttökuvauksia, joissa tyttö on rohkea toimija. Yhdessä Uusi kipinä 3:n tarinassa stereotypia pojasta itsestään selvänä sankarina asetetaan vitsin aiheeksi. Naisten ja miesten roolit jakautuvat suurimmaksi osaksi perinteisesti erityisesti ammattien suhteen. Miehiä on myös enemmän rooleissa, joilla on valtaa. Kirjoissa ei ole yhtään sukupuolen- tai seksuaalisuuden moninaisuuteen viittaavaa representaatiota, mutta heteroihastuksia kyllä. Kirjat vahvistavat näin binaarista sukupuolikäsitystä ja heteronormia.
  • Hannula, Kirsi (2018)
    The purpose of this study was to examine the ways genders are represented in Suuri Käsityö magazine and how those have changed over time. The divide between what kind of crafts are considered as men’s work and what women’s work has been clear, and even though nowadays gender roles are less strict than before, traditional gender stereotypes still exist in modern society. Gender in relation to handicrafts has been studied previously especially in the context of craft education in schools, but the way genders are presented in craft magazines hasn’t been studied before. Media has a big influence on people’s thoughts and Suuri käsityö is one of the most popular craft magazines in Finland, which makes it an interesting subject for this study. The questions this study focuses on are 1.) How genders are repre-sented in Suuri Käsityö magazine? 2.) What kind of changes have happened in these repre-sentations when comparing year 2001 and 2017 magazines? The study has a qualitative approach on the subject and the data used consist of the entire 2001 and 2017 volumes of the Suuri Käsityö magazine. There were 11 issues published in 2001 and 10 issues published in 20017. So the entire data consisted of the written texts in 21 issues, and the representations of gender were analyzed using the method of discourse analysis. The compared volumes were chosen so that noticeable changes in gender repre-sentations could be distinguished from the data. The study showed that in the older issues woman was often described in very traditional and stereotypical ways as a mother and a wife, who does handicrafts for others, but rarely for herself. Children and men were rarely portrayed making handicrafts. Usually their role was to wear the clothes that someone else made for them, or in some cases help the mother in her craft projects. Nowadays the language used in the magazine has become less gendered, and overall the focus of the texts has shifted from describing the person making the product to describing the product itself. The old gender roles can still be found in the magazine’s con-tents, but they aren’t as evident as before, which follows the general changes that have happened in the ways how we understand men’s and women’s roles in today's society.
  • Härkin, Karoliina (2024)
    Sukupuolen moninaisuus on aiheena ollut pinnalla viimeisten vuosikymmenten aikana ja sukupuolen moninaisuutta nähdään myös lastenkirjallisuudessa. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia sukupuolen representaatioita vuoden 2023 myydyimmässä lastenkirjallisuudessa esiintyy. Tutkielman avulla pyritään lisäämään käsitystä sukupuolen representaatioiden esiintymismuodoista valituissa kirjoissa. Tulosten avulla voidaan tarkastella sukupuolen representaation moninaisuuden riittävyyttä ja sitä, luoko valittu kirjallisuus tarpeeksi kuvauksia moninaisuudesta, jotta kaikki lapset pystyisivät löytämään kirjallisuudesta samaistumispintoja omaan elämäänsä. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkielmana ja aineiston analysointi toteutettiin sisällönanalyysilla. Aineistona tutkielmassa toimii yhdeksän alle kouluikäisille lapsille suunnattua lastenkirjaa, Kauppaliitto ry:n Mitä Suomi lukee -tilastosta vuoden 2023 myydyimpien lastenkirjojen listalta. Aineiston analyysissä käytettiin työvälineenä koodaamista, jonka avulla tulokset luokiteltiin pääluokkiin sekä alaluokkiin. Tutkielman tulosten mukaan sukupuolen representaatio näkyi lastenkirjoissa sanallisesti ja kuvallisesti. Sanallisesti sukupuolten representaatiot näkyivät valitussa kirjallisuudessa sukupuolittavina sanoina, kuvauksina luonteesta ja toiminnasta, kuvauksina ulkonäöstä sekä sukupuolia kuvaavina oletuksina. Kuvallisesti sukupuolen representaatiot näkyivät kuvauksina ulkonäöstä, kuvauksina luonteesta ja toiminnasta, sekä sukupuolistereotypioita rikkovina kuvauksina. Tutkimus osoitti, että vuoden 2023 myydyimmissä lastenkirjoissa sukupuolia kuvataan luoden niille moninaisia merkityksiä ja perinteisiä sukupuolirooleja haastetaan. Valitussa kirjallisuudessa näkyi perinteisiä sukupuolirooleja pääosin yleis- ja erisnimien perusteella, sekä kuvallisesti hahmojen ulkonäössä. Hahmojen toiminnassa ei ollut näkyvissä sukupuolittumista, mikä kuvastaa sukupuolen sekä sukupuoliroolien moninaisuuden arvostamista.
  • Viherä, Sanna (2023)
    Lastenkirjallisuutta sukupuolen moninaisuudesta on melko vähän saatavilla. Tämän tutkielman tarkoituksena on tehdä näkyväksi sukupuolen moninaisuutta käsitteleviä kirjoja ja analysoida millä tavalla sukupuolta esitetään. Tässä tutkielmassa vastaan kysymyksiin 1) Miten sukupuolen moninaisuutta esitetään lastenkuvakirjallisuudessa? ja 2) mitä ominaisuuksia sukupuoliin liitetään lastenkuvakirjoissa? Tämä tutkielma on kvalitatiivinen sisällönanalyysi, jota ohjaa teoria. Analysoin kuutta lastenkuvakirjaa, joiden tarkoituksena ja aiheena on sukupuolen moninaisuus. Analyysissä otan huomioon hahmojen kuvituksen sekä tarinan tekstin. Käytän analyysissä lähilukua, jonka avulla voin syventää analyysiä. Kuvien kautta näkyy sukupuolistereotyyppiset tai sukuouolineutraalit vaatteet ja värit ja tekstin kautta taas tulee esille hahmojen toimijuus ja sukupuolittuneet tai neutraalit ilmaukset. Aineistosta nousi selkeinä teemoina transsukupuolisuus ja intersukupuolisuus. Lukuunottamatta yhtä kirjaa, sukupuoleltaan moninainen hahmo oli pääosassa kaikissa kirjoissa. Heteronormatiivinen konteksti nousee esille lähes kaikissa kirjoissa. Kuvaukset maailmasta ja yhteiskunnan normeista ovat realistisia, mutta samalla toisintavat samoja stereotypioita ja maailmankuvaa normien mukaisesta elämästä ja korostavat erilaisuutta.
  • Laukkasuo, Heidi (2019)
    Previous studies have shown that gender representation in textbooks and children’s books is stereotyped. The aim of this study is to analyse how gender is represented in a toy catalog. The theory of this study is based on educational science, gender studies as well as cultural studies and media research. I view the analysed toy catalog as a product made by various cultural and social practices. The research material consisted of a single toy catalog. Used research methods included theory-based content analysis and image analysis. Both methods were used to analyse gender representation in a toy catalog. Based on the results more girl than boy assumed were found in the researched material. However, results of gender representation analysis showed that traditional gender stereotypes were confirmed especially when external properties and professions were concerned.
  • Majava, Anna (2018)
    Tiivistelmä – Abstrakt – Abstract The goal of this thesis was to analyze the National core curriculum for basic education (2014) in the light of gender equality. The curriculum was analyzed using discourse analysis. Using this method, the intention was to examine how themes of gender and equality are brougt up in the document and on the other hand what is left untold. It was also analyzed vhat kind of representations of genders the document creates. Intersectional approach was also used while analyzing gender in the document. Using this approach it was analyzed how gender intertwined with other factors in the curriculum and how they impact the discourse of equality. Although other factors were brought into attention through intersectionality, gender is kept as the main theme of the analysis. The results indicated that the curriculum had mentions of gender very rarely and the discussion on the theme remained shallow. The document tried to encourage its readers to be aware of gender roles and to avoid endorsing them in school. However, the discourse of gender remains somewhat binary in the document, which endorses the impression of binary gender. The impression of equality was mainly individual based, meaning that it emphasized non-discriminatory policys. The discourse in the curriculum lacked discussion on hierarchy and power and emphasized individuals, communities and their ways of action instead of societys structures. The document did not take intersectionality into consideration to an extent. There is an intent to take the equality of genders into consideration in the document. However, from shallowness and the binary representation can be deduced that the themes are not taken into consideration thoughtfully enough. There is also lack of concrete tools for helping forward gender equality, which speaks of equality taken as granted. All in all the discourse of gender in the curriculum reaches for the ideal of equality, but does not help bringing up the problems that need solving.
  • Saarela, Minna (2020)
    Tiivistelmä Tavoitteet: Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ujouteen lasten kuvakirjallisuudessa liitettyjä puhetapoja ja siten mahdollistaa niiden merkityksen pohtiminen kasvatuksen kannalta. Sillä, miten ujous käsitetään ja miten siihen suhtaudutaan kulttuurisella tasolla, on merkitystä paitsi ujouden kokemuksen muodostumisen myös tasa-arvon ja vallan kysymysten kannalta. Tutkimuksessa selvitettiin miten kuvakirjojen tekstit representoivat ujoutta ja millaisia aineksia nämä representaatiot tarjoavat todellisuuden sosiaaliselle ja kulttuuriselle rakentumiselle. Ujoutta tarkasteltiin tutkimuksessa sekä psykologian että sosiologian tieteenalojen näkökulmasta. Ilmiö linkitettiin varhaiskasvatukseen ja oppimiseen sosiaalisen konstruktionismin ja lastenkirjallisuutta tarkastelevien pedagogisten näkökulmien kautta. Menetelmät: Empiirisessä laadullisessa tapaustutkimuksessa hyödynnettiin hermeneuttista tulkintaa ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysia diskurssintutkimuksen välineinä. Analyysi jakautui kahteen vaiheeseen. Ensimmäisessä vaiheessa multimodaalinen aineisto tiivistettiin tekstimuotoiseksi narratiiviksi soveltaen Ricœurin (2000) ajatusta hermeneutiikasta tulkinnan teoriana. Analyysin toisessa vaiheessa narratiivit luokiteltiin teoriaohjaavassa sisällönanalyysissa diskurssinanalyysin loppuun viemiseksi. Aineisto oli harkinnanvarainen näyte suomenkielisistä lasten kuvakirjoista, jotka on julkaistu vuosina 2005–2019 ja jotka löytyvät pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen kirjastoverkko Helmetin valikoimasta asiasanahauilla ujo tai ujous. Tulokset ja johtopäätökset: Tutkimuksessa hahmotettiin kaksi erilaista ujoutta koskevaa puhetapaa, jotka nimettiin ongelmaratkaisukeskeiseksi ja yksilönkasvukeskeiseksi diskurssiksi. Ujouden representaatiot rakentuivat lasten kuvakirjoissa näiden kahden puhetavan erilaisina painotuksina. Ongelmaratkaisukeskeinen puhetapa näyttäytyi vallitsevana, mutta myös ongelmallisena diskurssina viitaten ujoutta lähestyttävän ilmiönä usein varsin kapeasta näkökulmasta. Ongelmaratkaisukeskeisen ujouspuheen katsottiin heijastavan lapsikäsitystä, jossa lapseen suhtaudutaan jonain tulevana (becoming). Yksilönkasvukeskeisen ujouspuheen katsottiin puolestaan kiinnittyvän tälle vastakkaisella tavalla moderniin lapsikäsitykseen, jossa lapsi nähdään arvokkaana sellaisenaan (being). Tuloksilla katsottiin olevan sovellusarvoa sekä varhaiskasvatuksen pedagogiikan että lastenkirjallisuuden alueilla. Tutkimus avasi uutta näkökulmaa kasvatustieteelliseen tutkimukseen, sillä ujous on hyvin alitutkittua kyseisessä kontekstissa.