Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ridundervisning"

Sort by: Order: Results:

  • Nyman, Arnella (2016)
    Mental imagery is considered as an effective method in teaching sports because of the neuromuscular activity that occurs. Recent research shows that mental imagery enhances body awareness and concentration. The purpose of this thesis is to study how the riding instructor can use mental imagery as a method in teaching to support the pupil's physical performance and consequently his or her learning. Five semistructured in-depth interviews were done to reach the riders experiences of mental imagery. Afterwards the results were analysed deductively. Earlier research done in the field of teaching dance and Raimo Lindh's theory of learning through mental imagery were used as a theoretical framework. The results indicate that clearly presented mental imagery supports pupil's learning and improves the physical performance. The communication between the teacher and the pupil is highly significant when using mental imagery in teaching horseback riding.
  • Nyberg, Lina Fredrika (2020)
    Undersökningens syfte är att samla kunskap om ämnet undervisning i ridning och hästkunskap och ta reda på vilken betydelse som ämnet ges i ridlärarutbildningen. I och med att examensgrunderna för ridlärares yrkesexamen förnyades i samband med den senaste reformen av yrkesutbildningen, är det relevant att ta avstamp i examensgrunderna. Direktiven i examensgrunderna innefattar kompetenskrav för godkänd prestation och därmed också vad som ska studeras i den förberedande utbildningen. I tolkningen och förverkligandet av examensgrunderna har yrkeslärarna en viktig roll och det finns många faktorer som påverkar utfallet. Den övergripande forskningsfrågan är: På vilket sätt tolkar och förverkligar yrkeslärare examensdelen undervisning i ridning och hästkunskap? Som metod valdes kvalitativ temaintervju med intervjuer av två verksamma yrkeslärare som undervisar i ämnet. Materialet analyserades med hjälp av meningskoncentrering. Resultatet visar att lärarna tolkar innehåll och krav i examensgrunderna mycket lika. De anser att innehållet speglar den mångsidiga kompetens som ridlärare behöver i sitt arbete på ridskolan. Ridläraren ska kunna handleda ryttare i att utföra tekniska rörelser i ridning men också en förmåga att förmedla känsla understryks. Ridning och hästkunskap ses som sammanflätade. Undervisning i hästkunskap beskrivs som att handleda ryttare i hästens skötsel. Förverkligandet av examensdelens undervisning beskrivs av lärarna som flexibelt och studiecentrerat, och de samarbetar med andra läroanstalter både på nationell och internationell nivå. I undervisningen ses speciellt planering, praktisk övning, observation och feedback som viktiga metoder. Undersökningen visar att ämnet präglas av tradition och tyst kunskap i dagens utbildning av ridlärare. Resultatet kan förhoppningsvis leda till att man reflekterar mera över branschens praxis, och utnyttjar den forskning som finns tillhanda.