Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "rutiinit"

Sort by: Order: Results:

  • Iivanainen, Josefiina (2019)
    Objectives. The aim of this thesis was to analyze how everyday life is structured in student families. The second purpose was to gather information about how daily routines affect the families’ mastering of everyday life. It has been proven in many previous studies that regularity and routines support families’ day-to-day lives. Also, combining family life with studies has been shown to create many challenges. With proper knowledge and a healthy respect towards routines, some obstacles of everyday life could be prevented from occurring beforehand. Methods. This thesis was qualitative and the data was collected by interviewing mothers (n=5), who were chosen by using purposive sampling. In each of the families, at least one of the parents was studying full-time and at least one child was in a day care center. The interviews were conducted as theme interviews and the data was analyzed by using qualitative content analysis. Results and conclusions. The families organized their everyday lives by coordinating studying, work and family life. The analysis revealed several different factors which support or hinder the mastery of everyday life. Day-to-day life was mainly cyclic and weekdays consisted of six different temporal phases. On weekends, the routines and schedules were more flexible. Establishments like kindergarten and school had both positive and negative effects. The flexibility of student life eased everyday life but at the same time the incessant need to study constrained it. Kindergarten regularized life but it also brought time pressure in the mornings. The management of schedules turned out to be a notable challenge for the families, which they attempted solve by equally dividing chores, scheduling studies and regularity. According to the results, routines had positive impacts on the mastering of everyday life. They relieved the families of certain actions and decreased the feeling of rush. They also created feelings of security and predictability from the children’s point of view. Scheduling routines had a great impact on intimate relationships, spare time, study time, sleep and emotions as well as on the flow of day-to-day functions. Routines were also associated with parenting goals, such as supporting the child to become more independent and responsible. If necessary, the most important routines could be adjusted accordingly but usually the aim was to stick by some common rules. Nevertheless, better routines were consciously created and molded simultaneously as the children grew up. As for the negative effects, fully scheduled weeks can be exhausting and have an overpowering effect on the family’s comings and goings.
  • Lähteenmäki, Iida (2022)
    Tutkielman tarkoituksena on tutkia vuonna 2020 keväällä alkaneen koronapandemian vuoksi asetettujen rajoitusten vaikutuksia työssäkäyvien suomalaisten aikuisten arkirutiineihin. Tutkielman teoreettinen viitekehys sisältää monipuolista käsittelyä arjen eri toiminnoista ja sen muodostumisesta sekä koronapandemiasta ja sen vaikutuksista suomalaisten arkeen. Arjen rutiineilla tarkoitetaan arkipäivinä tapahtuvia toistuvia toimintoja. Aiemmat tutkimukset aiheesta ovat osoittaneet koronakriisin vaikuttaneen arkielämän toimintoihin. Tutkimuskysymys on ”Miten koronapandemian aikaiset rajoitukset vaikuttavat suomalaisten työssä käyvien aikuisten arjen rutiineihin?”. Tutkimuksen tekeminen on ajankohtaista koronapandemian vaikutusten kentällä liittyen arkeen. Aiheen tutkiminen on vielä suhteellisen uutta. Tutkielman on toteutettu laadullisin menetelmin. Aineisto kerättiin strukturoidulla verkkokyselyllä. Kysely julkaistiin sosiaalisen median kanavissa (Facebook ja Instagram). Merkittävin osa kyselyyn vastanneista asuivat Uudellamaalla, jossa normaalia arkea rajoittavia rajoituksia oli eniten. Vastauksia lomakkeeseen tuli yhteensä 23, joista valideja vastauksia oli yhteensä 18. Kysely oli auki viikon ajan. Aineisto analysoitiin laadullisella teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Vastaukset jaoteltiin kahteen pääluokkaan, jonka avulla pystyttiin tekemään johtopäätöksiä saaduista vastauksista. Tutkimustuloksista saatiin selville, millaisia vaikutuksia koronaviruspandemian aikaisilla rajoituksilla oli kokopäivätyössä käyvien arkeen ja sen toimintoihin. Suurin osa vastaajista koki rajoitusten muuttaneen arkeaan ja vaikuttaneen negatiivisesti elämänlaatuunsa. Sosiaalinen kanssakäynti väheni ja osalla työskentely siirtyi työpaikalta kotiin. Osalla vastaajista ei ollut mahdollisuutta tehdä töitään kotoa käsin. Kotonaoloaika lisääntyi kaikilla vastaajilla. Monet joutuivat luopumaan harrastuksistaan kokonaan. Osa vastaajista kuitenkin koki rajoitusten takia enemmän kotiin siirtyneen arjen mielekkääksi, koska aikaa perheen kesken oli enemmän. Jatkotutkimukselle on vielä tarvetta aihetta tutkiessa, kuten sukupuoliroolien vaikutuksista.
  • Mähönen, Iina (2017)
    The research examines the development and sharing of expertise in the profession of tailoring. The focus is on four themes: the impact of individual and social factors on the development of expertise and activities that either advance or inhibit its deepening. Research focused on traditional handcraft professions is important as it increases the appreciation, understanding and knowledge of these professions. Studying traditional handcrafts is also important in order to prevent the decline and disappearance of these fields. The theoretical part of the study focuses on examining previous research and theoretical literature on expertise and the development and sharing of expertise. Literature on the diversity of the methods of learning skills is also briefly discussed in the second chapter of the study, which also serves as a general introduction into the topic of the study. In this study, the development and sharing of expertise was studied by using qualitative research method. The collection of the data was carried out by conducting semi-structured individual interviews. For the purpose of the research, the experiences of skill development as well as the development and transfer of skills were collected from tailors engaged in the trade (n=4).Theoretical content analysis was used in the analysis of the material. The research results showed that the deepening of one’s own expertise was advanced by imitating the technical details of competitors and by learning by research. Sharing knowledge and skills together with other experts was not found to very common in the data. According to the tailors interviewed, the biggest obstacles for sharing expertise were the challenge of teaching skills that require routine and the lack of time. It can also be seen from the data that the reflection of one’s own workmanship was low, which may be related to the challenge of sharing skills. Those tailors who constantly challenged their own skills and routines experienced their opportunities for professional development more strongly. The reluctance to deviate from routines also rose from the data as one of the most concrete obstacles for the development of expertise. Acknowledging the factors that advance professional development is justified when the education of tailors is considered. The results of this study can contribute to this process. The organizations educating tailors should avoid teaching students simply to repeat things that are already known, even if it is important to build on what has already been learned. Educational arrangements that promote open learning and are based on students’ own interests’ support their ability to both renew and transfer what they have learned into future professional practices.
  • Bruun, Sara (2020)
    Rutiinit helpottavat arkea ja luovat siihen ennakoitavan rakenteen. Kotityöt ovat askare, joka helposti muuttuu rutiiniksi, eli tapahtuu ikään kuin automatisoidusti. Kotityöt myös tuottavat tekijälleen usein hyvinvointia silloin, kun niiden tekemiseen ei liity pakkoa. Rutiinien lisäksi arjen hallinta ja kotityöt vaativat erilaisia tietoja ja taitoja. Tässä tutkielmassa kotityöt on rajattu kodin siivoamiseen ja kodin siisteyden ylläpitämiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, kuinka aikuiset, joilla on aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriö, eli ADHD, kokevat kotitöiden tekemisen. ADHD koskettaa noin 2,5–3,4% aikuisista ja sen keskeisimpiä oireita on tarkkaamattomuus, impulsiivisuus ja yliaktiivisuus. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että nämä oireet aiheuttavat monesti haasteita arjessa. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla viittä 21-38-vuotiasta aikuista, joilla on ADHD. Osalla ADHD oli diagnosoitu lapsena ja osalla vasta aikuisena. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna kevään 2020 aikana. Haastatteluaineisto litteroitiin kirjalliseen muotoon ja sitä analysoitiin aineistolähtöisesti, mutta teoriaohjaavasti, sillä teoriaohjaava lähestymistapa koettiin hedelmällisempänä tarkastelunäkökulmana täysin aineistolähtöisen analyysin sijaan. Tutkimuksen mukaan ADHD-aikuiset kokivat kodin siisteyden tärkeänä ja hyvinvointia edis-tävänä. Kotityöt itsessään nähtiin työläinä, raskaina ja tylsinä, mutta niiden jälkeen koettiin paljon positiivisia tunteita, kuten onnistumista ja ylpeyttä. Kotitöihin liittyvien rutiinien luominen ja niiden ylläpitäminen nousi keskeiseksi haasteeksi ajankäytön arvioinnin ja suunnitelmallisuuden ongelmien lisäksi. ADHD-aikuisilla oli monenlaisia motivaatiotekijöitä kotitöihin, joista keskeisin oli ulkoinen paine. Läheisten tuki ja armollisuus itseä kohtaan koettiin myös tärkeänä.
  • Lahtinen, Krista (2018)
    Objectives. The objective of this thesis was to find out how often Finns have guests in their home that are relatives and visitors who are other acquaintances. My goal was also to analyze if there are any differences between men and women or people from different age groups on what they do with their guests. The two main research questions of this study were “How often does a Finnish household host guests?” and “What do the hosts do with their guests?” It is known that in Finland it is typical to drink coffee and socialize with your guests. Previous studies show that women are more active than men in visiting each other. Methods. The research material of this study was an open online survey that was conducted by Helsingin Sanomat in the autumn of 2016. The questionnaire was answered by 13 438 people. Three questions from the 42 in the questionnaire were selected to be the data for this study. The research was carried out as a quantitative research and SPSS program was used in analyzing the data. A statistical analysis was made of each of the variables from the data, followed by either t-test or chi-squared test depending on which one was applicable. Test results. According to the test results about half of Finns have guests at their home at least once a month and over 90% have guests over to their house at least few times a year. Women host relatives as guests more often than men. The difference in hosting non-relatives is not statistically significant. When Finns have guests over to their house, they typ-ically socialize and eat with them. Around one third also told they had cooked and drank al-cohol with their guests. There is hardly any difference between men and women in what the hosts do with their guests. However, between different age groups it was found that the old-er the host is, the less they do things that require physical activity. In the future it would be beneficial to study regional differences in visiting culture in Finland, since differences have been found in past studies.
  • Kulonen, Jessika (2023)
    Tutkimukset ovat osoittaneet lapsen syöpään sairastumisen vaikuttavan kokonaisvaltaisesti koko perheen hyvinvointiin ja arkeen. Tässä tutkielmassa tarkastellaan lapsen leukemian hoidon aiheuttamia muutoksia perheen päivittäisiin rutiineihin sekä analysoidaan niitä tekijöitä, jotka edistävät ja hankaloittavat rutiinien ylläpitämistä lapsen syöpähoitojen aikana. Tutkielma toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, ja aineisto kerättiin teemahaastattelemalla yhden akuuttia lymfoblastileukemiaa sairastavan lapsen vanhempia. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulokset osoittavat lapsen syöpään sairastumisen aiheuttavan monenlaisia muutoksia perheen arkeen. Muutokset vaikuttavat sekä kodin sisäisiin että ulkoisiin toimintoihin, samalla synnyttäen uusia rutiineja. Aikaisempaa tutkimusta mukaillen, myös tämän tutkimuksen mukaan perheen arkitoimintaa määritteli merkittävimmin arjen ennakoimattomuus. Lisäksi muutoksia olivat esimerkiksi kotitöiden lisääntyminen ja lapsen kasvatuksessa joustaminen. Kodin ulkopuolisen toiminnan muutokset liittyivät erityisesti perheen sosiaalisen toiminnan vähenemiseen. Uusien rutiinien muodostuminen puolestaan liittyi pääasiassa sairaala- ja kotihoitojaksojen vuorotteluun sekä lapsen hoitorutiineihin. Perheen rutiinien ylläpitämistä hankaloittavat ja edistävät tekijät muodostuivat sekä konkreettisista että psyykkisistä tekijöistä. Merkittävin rutiineja hankaloittava, mutta myös edistävä tekijä oli lapsen vointi, mikä osoittaa arjen toiminnan voimakkaan yhteyden arjen ennakoimattomuuteen. Lisäksi vanhempien henkinen kuormitus oli yhteydessä lapsen vointiin, mikä vaikeutti arjen rutiinien ylläpitämistä. Rutiinien ylläpitämistä puolestaan edistivät erilaiset psyykkiset tekijät, kuten diagnoosiin sopeutuminen ja konkreettiset tekijät kuten yhteiskunnan- ja läheisten tuki. Tulokset tuottivat arvokasta tietoa lapsen syöpään sairastumisen vaikutuksista perheen arkeen ja osoittivat, miten rutiineja joudutaan muuttamaan lapsen hoitojen aikana. Tämä tieto auttaa ymmärtämään perheiden tarpeita ja haasteita paremmin, mikä puolestaan mahdollistaa entistä kohdennetumpien tukitoimien kehittämisen syöpäsairaiden lasten perheille.