Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "säännöt"

Sort by: Order: Results:

  • Tikkanen, Tinja (2019)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää opettajien työkokemuksen yhteyttä työrauhan toteutumiseen luokkahuoneessa sekä tarkastella mahdollisten yhteyksien taustalla olevia tekijöitä. Työrauhan toteutumista ilmentävinä aspekteina toimivat säännöt, opetus ja opettaja–oppilassuhde, jotka on laadittu Saloviidan (2010) teoriaa sekä lukuisia muita työrauhaa käsitteleviä tutkimuksia mukaillen. Työrauhan toteutumisen aspekteja tukee myös pedagogisen auktoriteetin käsite, jota tarkastellaan Harjusen (2009) teoreettisesta viitekehyksestä. Tutkielmani aihetta ei ole juurikaan tutkittu ja samanaikaisesti koen, että luokanopettajakoulutus ei ole antanut tarvittavia eväitä työrauhan kokonaisvaltaiseen toteuttamiseen luokkahuoneessa. Lisäksi uskon, että tutkielmani antaa arvokasta tietoa työelämää varten, sillä taitoa ylläpitää työrauhaa pidetään opettajan tärkeimpänä taitona. Tutkielma toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tiedonhaku tapahtui Google Scholar -hakukoneen sekä Helkan artikkelihakukoneen välityksellä. Aineisto koostui sekä kotimaisista että ulkomaisista tutkimuksista, jotka käsittelivät opettajana kehittymistä, työkokemuksen dimensiota sekä sivusivat työrauhan toteutumisen aspekteja. Aineiston pohjalta laadittiin johdonmukainen kuvaileva synteesi. Merkittävimpinä tutkimustuloksina voidaan pitää opettajien epävarmuutta työuran alussa sekä itsevarmuuden nousua työkokemuksen myötä kaikkien työrauhan toteutumisen aspektien sekä pedagogisen auktoriteetin suhteen. Työrauhan toteutumisen aspekteja yksittäisesti tarkasteltuna havaittiin, että työkokemuksen myötä opettajat saattavat kokea lisääntyvää tarvetta olla päävastuussa sääntöjen laadinnassa sekä heidän opetustaitonsa kehittyvät. Kyseisten yhteyksien taustalla vallitsi muun muassa itsevarmuuden ja kokemuksen karttuminen sekä kollegionaalisen tuen lisääntyminen. Opettajien työkokemuksella ei havaittu olevan selkeää yhteyttä opettaja–oppilassuhteeseen. Kokonaisuudessaan tutkielmani antaa viitteitä siitä, että opettajien työkokemuksella on positiivinen yhteys työrauhan toteutumiseen luokkahuoneessa.