Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "sähköinen oppimateriaali"

Sort by: Order: Results:

  • Roos, Saga (2020)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää opettajien kokemuksia ja ajatuksia liittyen e-oppimateriaaleihin opetuksessa. Keskeisenä tutkimuksessa on tutkia e-oppimateriaaleja koulun oppimateriaalina ja opettajan työvälineenä niin opetuksen suunnittelussa kuin toteutuksessakin. Tutkimuskysymyksiksi tutkimusaineiston perusteella muodostuivat: ”Mitkä tekijät vaikuttavat siihen hyödyntävätkö opettajat e-oppimateriaaleja?” ja ”Mitä kokemuksia opettajilla on e-oppimateriaaleista?” Peilaan opettajien kokemuksia osittain suhteessa perinteiseen oppimateriaaliin. Tarkoitus ei ole kuitenkaan asettaa e-oppimateriaaleja vastakkain perinteisten oppimateriaalien kanssa, vaan selvittää, mitä kokemuksia opettajilla on niistä uudempana oppimateriaalin muotona ja mitä vaikutuksia niillä on mahdollisesti ollut opetukseen. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin suomalaista ja ulkomaalaista kirjallisuutta ja tutkimuskirjallisuutta sekä muuta aineistoa. Lähdeaineiston hakusanoina toimivat erityisesti ”e-oppimateriaali”, ”sähköinen oppimateriaali”, ”opettajat”, ”sähköinen oppimisympäristö”, ”tieto- ja viestintätekniikka” sekä ”digital learning materials”. Tutkimuksen tulokset muodostuivat tutkimusaineiston pohjalta. Lähdeaineistoon pohjautuvat tulokset osoittavat, että vaikka e-oppimateriaalien käyttö opetuksessa on yleistynyt, eivät opettajat ole valmiita luopumaan perinteisistä oppimateriaaleista. Tutkimuksen perusteella e-oppimateriaalien käyttöön vaikuttaa laitteiden saatavuus, valmiin materiaalin saatavuus, opettajan asenne e-oppimateriaaleja kohtaan sekä opettajan tekniset taidot. Positiivisina puolina e-oppimateriaalien opetuskäytössä opettajat nostivat esiin muun muassa oppilaiden motivoinnin, oppilaiden aktiivisen roolin tukemisen, tuntien suunnittelun helpottumisen sekä materiaalien muokattavuuden. Opettajat kokivat e-oppimateriaalien haasteina erityisesti valmiiden, helposti saatavilla olevien materiaalien puutteen sekä tietoteknisten laitteiden huonon satavuuden ja toimimattomuuden. Opettajat kaipasivat myös säännöllisempää koulutusta liittyen sekä laitteiden käyttöön että pedagogiikkaan niiden käytön takana. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että e-oppimateriaali tuo opetukseen opettajan näkökulmasta paljon hyvää, se monipuolistaa opetusta ja nostaa opetuksen tasoa, jos opettajalla on käytössään valmis, helposti saatavilla oleva materiaali.
  • Siljamo, Kaisla (2019)
    Tavoitteet. Sähköiset oppimateriaalit ovat tulleet lyhyessä ajassa kouluihin. Sähköisten oppi-materiaalien käyttö ja ominaisuudet voivat kuitenkin olla vaihtelevia. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia sähköiseen oppimateriaaliin liittyviä tekijöitä eri tutkijoiden tutkimuksissa. Tutkimus-tehtävänä on tutkia, mitä ominaisuuksia tutkijoiden mukaan sähköisessä oppimateriaalissa pitäisi huomioida, ja mitä tekijöitä tutkijoiden mukaan sähköisen oppimateriaalin käyttämisessä tulisi huomioida. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen aineisto muodostettiin hakemalla Helka-tietokannasta ja Google Scholarista eri hakusanoilla. Osa tutkimusaineistosta löydettiin myös aiempien tutkimusten ja pro gradujen lähdeluetteloista. Muutama tutkimus saatiin myös kokeneemmalta tutkijalta. Aineistoa analysoitiin tutkimuskysymysten pohjalta. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkijoilla erimielisyyttä esiintyi vain yksittäisissä tekijöissä, merkittävimpinä oppimateriaalin esittämistavoissa eri aisteilla sekä matematiikan valmiuksista sähköisen oppimateriaalin käyttöön siinä käytettävien symbolien ja kaavojen takia. Samaa mieltä tutkijat olivat kaiken kaikkiaan sähköisen oppimateriaalin ominaisuuksista niin rakenteen, motivoinnin kuin yhteisöllisyydenkin kannalta. Sähköisen oppimateriaalin käytössä tutkijat näkivät tärkeimpänä, että opettajalla on aikaa perehtyä oppimateriaaliin, ja sähköistä oppimateriaalia käytetään tilanteeseen sopivalla tavalla. Tutkijat eivät pitäneet todennäköisenä, että painetun oppimateriaalin käyttö olisi katoamassa vielä vähään aikaan. Heidän mielestään sähköisen ja painetun oppimateriaalin yhteyskäytöllä saavutettaisiin parhaat oppimistulokset. Sähköisellä oppimateriaalilla pystytään tukemaan oppilaan oppimista parhaiten, kun sitä käytetään harkiten ja perustellusti. Sähköisiä oppimateriaaleja voisikin tutkia tulevaisuudessa lisää empiirisesti, kuten esimerkiksi, mitä sähköisiä oppimateriaaleja Suomessa kouluissa käytetään tai opettajien ja oppilaiden kokemuksia niiden käytettävyydestä erityisesti matematiikan parissa. Myös sähköisten oppimateriaalien taustalla olevaa pedagogiikkaa voisi tutkia tarkemmin.