Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "särskilt stöd"

Sort by: Order: Results:

  • Törnqvist, Linda (2020)
    Denna studie är en kvalitativ litteraturstudie, som hade som mål att granska faktorer som påverkar inkluderingen på ett positivt sätt. Syftet med studien var även att ge konkreta exempel på hur inkluderingen kan utföras. Studien har gjorts som en narrativ litteraturstudie med fokus på den allmänna översikten. Utgående från kriterier jag själv gjort upp för mitt material, har jag analyserat sju vetenskapliga artiklar och två pro-gradu avhandlingar. Jag har utfört en innehållsanalys med tematiska inslag. Inkludering är en kontinuerlig process med små och stora steg som tar tid och väl tanke. Resultaten av studien visar att pedagogen behöver fundera noggrant över hurdana arbetssätt som fungerar för den egna gruppen och hurdana behov och olikheter klassen omfattar för att lyckas med inkludering. För att inkluderingen ska lyckas krävs det även att speciellt pedagogerna själv tror på inkluderingens positiva effekter, men stöd från all annan personal i skolan är också viktigt. Då alla i skolan deltar är det möjligt att bygga upp en positiv och inkluderande lärmiljö. Konkreta arbetssätt som pedagogen kan använda sig av är till exempel differentiering av både instruktioner och undervisning, och det lönar sig att modigt pröva sig på olika pedagogiska arbetssätt. Detta ger alla elever möjlighet att lära sig på den egna nivån. Jag anser även att kommunikation mellan elev och pedagog är av stor vikt, då det ger pedagogen möjlighet att ta reda på vad som fungerar i undervisningen.