Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "samaistuminen"

Sort by: Order: Results:

  • Pihlajamaa, Katariina (2017)
    The purpose of this study was to discover what movies, tv-shows, books, games and music are 5 year old children´s favourites today. Another purpose of this study was to find out what kind of characters children are most likely to identify. In addition the purpose of this study was to describe how the media is displayed in children´s plays. This study is qualitative. As a collection method I used semi-structured interviews. I found that the semi-structured interview worked well for the children´s interview. There were ten children, one 4 year old and nine who were 5 year old. I also interviewed the kindergarten teacher of the group. As a method for analysing the data I used the content analysis. Children´s favourite movies were divided into Disney´s movies, movies that included fighting and other movies. The most popular tv-shows were divided into reality television, shows that included fighting and Pikku Kakkonen, which was chosen the favourite tv-show by half of the children. The favourite books were the books based on movies, books that deal with different feelings and books that include animals. The most popular games were divided into board games and digital games and over half of the children chose a board game as a favourite game. The favourite music was Hevisaurus. The children only identified the characters of the same gender. Talking about personality-trails the girls emphasized character´s courage, kindness, happiness and independency. The boys emphasized the same things except instead of independency they emphasized character´s sense of community. Based on the answers the children play media based play more at home than in kindergarten. Movies and the tv-shows turned out to motivate the media based play the most. Children played the characters they saw and liked in movies and tv-shows. In children´s play they added own ideas to the play and the plot of the movie or tv-show was on the background all the time. While playing the known characters from media the children remained the character´s personality and special skills.
  • Raimas, Hertta (2021)
    Tämän laadullisen tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisen kuvan kansainvälistä adoptiota käsittelevät lastenkirjat antavat lukijalleen adoptiosta. Tutkielmassa tutkittiin, miten totuudenmukaista tietoa lastenkirjat välittävät kansainvälisestä adoptiosta, miten ja millä ta-valla adoptiota ja adoptoitujen taustoja kuvataan sekä minkälaista kuvaa kirjat välittävät adoptiosta, adoptiolapsesta ja hänen vanhemmistaan. Tutkielman taustateoriassa käsiteltiin minäkuvaa, samaistumista sekä moninaisuutta kirjallisuuden näkökulmasta, jonka avulla adoptiolapsen kasvamista pystyttäisiin tukemaan uudessa kotimaassa. Tutkielman aineistoksi valittiin kolme kansainvälisestä adoptiosta kertovaa lastenkirjaa: Pikku Xing (2004, Virtanen L.), Me olemme Bu-Ran ja Seo-Ran Koreasta (1989, Schultz, G. & M.) ja Sarika, tyttö Intiasta (2002 Goyeryd, I.) Aineistoja analysoitiin lähiluvun analyysimenetel-mällä. Tutkielman pohjana käytettiin Sara Millsin (1995) kehittämää feminiinistä lähilukume-netelmää. Analyysin runkona oli Millsin kuusiportainen analyysirunko, joka muunneltiin vas-taamaan tämän tutkielman tarpeita. Aineistoissa kansainvälinen adoptio, adoptoitu lapsi ja hänen perheensä kuvattiin positiivises-sa ja hyväksyvässä valossa. Päähenkilöt nähtiin arvokkaina ja tärkeinä riippumatta omasta taustastaan. Kirjojen hahmoja ei eroteltu toisistaan, kukaan ei ollut sen tärkeämpi tai parempi kuin toinen. Kokonaisuudesta pystyi huomaamaan kunnioituksen ja syntymämaan tärkey-den lapsen tarinassa kasvamassa omaksi itsekseen. Tarinat tarjosivat samaistumisenkohtei-ta ja realistisia tapahtumaketjuja, joiden avulla lapsi saa aineksia minäkuvan kehittämiseen.