Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "samanaikaisopettajuus"

Sort by: Order: Results:

  • Stahlberg, Micaela (2021)
    Yhteistyön merkitys kouluissa on lisääntynyt viimeisten vuosien aikana ja yhtenä vaikuttavana tekijänä pidetään inkluusiota, jonka kasvava suuntaus näkyy yhä enemmän lähikoulujenyleisluokissa. Luokat ovat suurentuneet ja yleisluokassa saattaa nykyään olla yhä useampi oppilas, joka tarvitsee erityistä tukea selvitäkseen koulun arjesta. Uusi opetussuunnitelma,joka otettiin käyttöön vuonna 2016, on tuonut mukanaan uuden toimintakulttuurin, joka aiheuttaa opettajille haasteita mutta antaa myös mahdollisuuksia kehittää opetusta. Useat opet- taja kokevat, että työmäärä on lisääntynyt mutta aika-, tai henkilöresurssit eivät ole muuttuneet samassa suhteessa. Tämän vuoksi yhteistyötä koulun kaikkien toimijoiden kesken tulisi lisätä ja koulun toimintakulttuuria muuttaa yksinopettamisesta yhteisopettajuuteen. Tavoitteet Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yhteistyö luokanopettajien ja erityisopettajan kesken käytännössä tapahtuu, kun suunnitellaan ja toteutetaan alakoulun tuen piirissä olevien oppilaiden koulunkäyntiä ja mahdollisia tukitoimia. Halusin tutkimuksessani tarkastella, mitkä olivat ne ilmiöt, jotka syntyivät yhteistyöstä opettajien ja erityisopettajien välillä ja onnistuiko työn suunnittelu niin, että jokaisen osallisen ammattivahvuudet tulee käytettyä oppilaan kan- nalta katsottuna optimaalisella tavalla. Tutkimus antoi myös mahdollisuuden tarkastella, mitä haasteita ja mahdollisuuksia yhteistyöstä syntyy ja miten yhteistyötä voitaisiin kehittää. Menetelmät Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen tieteenfilosofinen lähtökohta oli kerronnallinen eli narratiivinen. Aineiston keräsin puolistrukturoidulla teemahaastatteluina, joihin osallistui yksi erityisopettaja sekä kaksi luokanopettajaa. Litteroitujen teemahaastattelujen analyysissä käytin laadullista sisällönanalyysiä. Tulokset ja johtopäätökset Tutkimukseni osoitti, että työn lisääntyminen luokissa ei ole johtunut inkluusiosta vaan nykypäivän lapsista, joilla on paljon keskittymisenvaikeuksia, sekä kolmiportaisen tuen mallin mukanaan tuomasta byrokratiasta. Tänä päivänä mennään selvästi enemmän kohti yhteisopettajuutta mutta muutos tapahtuu hitaasti. Monet opettajat olivat kiinnostuneita kehittämään yhteisopettajuutta mutta haasteeksi muodostui tekijöitä, joihin ei hetkessä saa muutoksia aikaiseksi. Yhteisopettajuuden pitää myös tarkastella koko ryhmän tarpeet huomioon ottaen. Tutkimuksessani haastateltavat olivat kuitenkin tyytyväisiä tämän hetkiseen tilanteeseen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin suhteen.
  • Salo, Janette (2019)
    Co-teaching is a growing form of work. It is a very different way of teaching compared to a traditional, individualistic way of teaching. Teachers who teach together are jointly responsible for planning, implementing and evaluating. Co-teaching is a versatile way of giving support to students who need it. It is based on co-operation between teachers and aims to diversify teaching and enable special support in the classroom of general education. The aim of this study is to describe the different ways in which co-teaching has been carried out, and the benefits and disadvantages experienced by teachers. I conducted my research as a descriptive literature review. I describe the phenomenon of co-teaching with the material I have chosen. I chose an explicit method for the selection of the data. I have used a total of 11 different sources to answer the research questions. The study show that co-teaching is a very diverse form of work. Finding out about the situations of the studies and the experiences of the teachers shows that many different models have been applied in practice. You need to be motivated and committed to working as a co-teacher. The teachers had experienced the same advantages and challenges of the co-teaching. The most common advantages were the support given by the co-teacher, decrease of disorder behaviour in classroom, providing support for the pupils, providing inclusive education for the pupils and teachers had less stress about the work. The most common challenge was definitely the lack of planning time together. Other common challenges were noise, unequal division of work and sometimes teachers’ personal chemistry doesn’t work. Research of the use of co-teaching as an appropriate and effective way of working is rare and requires further research.