Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "samanaikaisopetus"

Sort by: Order: Results:

  • Karppinen, Henna (2020)
    Opettajan työ on muuttumassa koko ajan enemmän ja enemmän kohti jaettua asiantuntijuutta. Luokanopettajat tekevät yhä useammin yhteistyötä sekä toisten luokanopettajien, että erityisopettajien kanssa. Samalla inklusiivinen ajattelu ohjaa pienluokkien purkuun ja tuen piirissä olevien oppilaiden sijoittamiseen yleisopetuksen luokkiin. Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää, mitä samanaikaisopetus on ja miten luokanopettaja ja erityis(luokan)opettaja voivat yhdessä toteuttaa samanaikaisopetusta. Lisäksi tavoitteena oli kartoittaa niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat samanaikaisopetuksen onnistumiseen. Aineistoa kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tekemiseen etsin käyttäen Helsingin yliopiston Helka-tietokantaa, perinteistä Google-hakua, sekä erityisesti Google Scholar-hakupalvelua, jonka kautta löysin parhaiten uusimpia artikkeleita ja tutkimuksia. Aineisto koostui pääosin kokemuspohjaisista artikkeleista, aiheesta tehdyistä tutkimuksista sekä teoriakirjallisuudesta. Aineiston materiaali oli suurimmaksi osaksi sähköistä muutamaa teosta lukuunottamatta. Tulosten perusteella samanaikaisopetuksella tarkoitetaan opetustilannetta, jossa toimivat samaan aikaan vähintään kaksi opettajaa, ja jotka ovat yhdessä vastuussa oppilaista ja opetuksesta. Luokanopettajan ja erityis(luokan)opettajan välinen samanaikaisopetus näyttäytyy monipuolisena riippuen siitä, montako tuntia samanaikaisopetusta toteutuu viikkotasolla. Samanaikaisopetus voi olla joko kokoaikaista tai osa-aikaista. Samanaikaisopetuksen onnistumiseen vaikuttavista tekijöistä esille nouseee suunnitteluajan määrä ja yleisemmin resurssit, sekä työparin molemminpuolinen sitoutuminen ja luottamus. Onnistumista puoltaa myös koulun rehtorin ja hallinnon yleinen kannustus ja tuki samanaikaisopetuksen toteutukseen.
  • Leppänen, Katri (2016)
    This study examines the views on co- teaching of Department of Education students. The aim of this study was to figure out the possibilities to utilize co -teaching in practise. The study was interested in student`s co-teaching methods when teaching to read. The purpose was to figure out what kind of physical learning environments students are willing arrange and how the tasks and responsibilities could be divided betveen the class teacher and the special education teacher. The study was also interested in requirements of functional co-teaching. The research methodology is qualitative and research data was collected using halfstructured questionnaire in the autumn 2012. 18 at least third year students participated in this study. The findings of this study showed that most of the students would form ability groups. Couple of students would form groups in other way and use station teaching. Special education, remedial instruction, paying attention to gifted students and projects was mentioned. Half of the participants thinks that special education teacher should teach weak students. Teacher`s interaction skills, motivation, commitment and planning, flexible timetables, support from the principal, resources and adaptable learning environments was seen as requirements of functional co-teaching.
  • Talosela, Minttu (2019)
    The aim of this study is to examine the impressions and conceptions associated with collaborative teaching. What are the main features of collaborative teachig according to teachers? What do teachers’ perceptions of thoughts and experiences associated with collaborative teaching reveal about ideals for collaborative teaching? The study focused on secondary research data collected by the method of empathy-based stories. The data consists of 38 narratives by 20 teachers. The material was first analysed by content analysis. A second analysis was conducted with narrative structures approach. Three core themes were discovered in the analysis: the division of work between teachers, the collaborative relationship between teachers and the flexible work methods and arrangements in labile situations. In additon, a difference was discovered between the experiences of the main character rin omance and tragedy plot types. This difference was more distinct than the effect of orientation. The core themes echo the collaborative teaching features presented in the previous studies.
  • Pilvi, Jetta (2020)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia yhteisopettajuudesta sekä muodostaa systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla käsitys yhteisopettajuuteen liittyvistä hyödyistä ja mahdollisista haasteista. Aiemmin yhteisopetusta on tutkittu eniten opettajien näkökulmasta ja tarkasteltu erilaisia yhteisopettajuuden malleja. Oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia aiheesta on tutkittu vain vähän. Aiemmat tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että niin yleisopetuksen oppilaat kuin erityistä tukea saavat oppilaat hyötyvät monin eri tavoin yhteisopetuksesta. Tutkimuskysymysten avulla etsitään vastauksia siihen, millä tavoin yhteisopettajuus näyttäytyy oppilaiden kokemana. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Lähdeaineistona käytettiin kansainvälisiä artikkeleita, jotka löytyivät Eric (ProQuest) -tietokannasta. Aineiston analyysissa käytettiin sisällönanalyysia, jonka avulla artikkelien aiheet teemoitettiin. Tutkielmassa osoitettiin, että valtaosa tutkimuksiin osallistuneista oppilaista kokee hyötyvänsä yhteisopetuksesta. Tutkielmassa yhteisopettajuus nähdään monipuolisena keinona auttaa kaikkia oppilaita erityisesti inkluusion lähtökohdista ajatellen. Opettajien tulisi huomioida opetusmenetelmiä valitessaan oppilaiden erilaiset lähtökohdat sekä tavat opiskella. Yhteisopettajuuden keinot auttavat opettajia puuttumaan oppilaiden koulunkäynnin haasteisiin ja tuovat oppilaille mahdollisuuden oppia enemmän, saada enemmän aikuisen huomiota ja monipuolista opetusta.
  • Jehkonen, Laura (2016)
    The purpose of this study is to find the benefits and challenges of co-teaching in primary and high schools. The research material that is used in this study is from the 21st century. The purpose is to accumulate both teachers’ and students’ perspectives of the benefits and challenges of co-teaching. This study presents both Finnish and international previous studies about the phenomenon. The challenges are presented also because the solution of co-teaching challenge for next studies. This research was executed as the systematic review and the utilised material were the sixteen earlier studies of co-teaching. The results of the research indicated that there were many benefits of co-teaching for teachers. The colleague helped to share work-load and brought own strengths to the classroom. The most benefits gained the students with special needs for example to learning and participating in co-teaching classroom. There were much less challenges of co-teaching for the students than teachers.
  • Wallinmaa, Venla (2018)
    The aim of this thesis is to understand co-teaching. In this study the differences in the definitions of co-teahing and co-teaching in the past and today is examined. The thesis presents the history of co-teaching in Finland and looks at the two concepts of co-teaching used in Finland, samanaikaisopetus and yhteisopetus. The study presents co-teaching approaches that illustrate the practical implementation of the method. In addition, the thesis introduces national curriculums of Finland and a few school-spesific curriculums insights on co-teahing. Finally, the benefits and challenges of co-teaching are presented. The study is a descriptive literature review. National and international peer-reviewed studies and published literature based on them were used as sources. The literature review was based on the most important reliable source materials in the research field, which were significant to the research problem. There are diverse definitions of co-teaching. Researchers define concepts of samanaikaisopetus and yhteisopetus in different ways and some use them as synonyms for each other. Co-teaching has been studied marginally and the definition of concepts is not uniform. The most common difference between the definitions was whether the representatives of the same professional group teaching together were considered as co-teaching or not. According to some of the sources, only teams with a special teacher met the criteria for the definition. In the Finnish National Core Curriculum co-teaching is only used as a concept of special pedagogy. The benefits of co-teaching were the professional development of teachers, the sharing of ideas, peer support, the improvement of well-being at work, and special and general education coming closer to each other. Challenges were encountered in different problems of a common planning time, as well as the lack of teaching facilities and the lack of administrative support. The concept of yhteisopetus was considered to illustrate the teaching process better than samanaikaisopetus. Based on the results of the research it seems that the concept of yhteisopetus has been created as a better alternative to the concept of samanaikaisopetus.
  • Mörsky, Hanna (2020)
    Tässä tutkimuksessa kuvataan kieli- ja kulttuuriopettajien työssään saamaa tukea ja tyytyväisyyttä siihen. Lisäksi ollaan kiinnostuneita tuesta, jota kieli- ja kulttuuriopettajat toivovat saavansa. Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään kieli- ja kulttuuriopettajien työtä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Sosiaalisen tuen -mallin mukaisesti tutkimuksessa tarkastellaan kieli- ja kulttuuriopettajien saamaa tukea emotionaalisen, tiedollisen ja välineellisen tuen avulla. Kieli- ja kulttuuriopettajista ei ole aiempaa tutkimusta. Saarnio ja Scandura (2019) ovat tutkineet sosiaalista tukea perusopetuksen valmistavan opetuksen opettajien kokemana. Tutkimuskysymyksiä muodostui kolme: 1. Millaista tukea kieli- ja kulttuuriopettajat ovat saaneet työssään? 2. Miten tyytyväisiä kieli- ja kulttuuriopettajat ovat saamaansa tukeen? 3. Millaista tukea kieli- ja kulttuuriopettajat toivovat? Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa tutkittiin 16 kieli- ja kulttuuriopettajan näkemyksiä. Tutkimusaineisto koottiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Aineistoa analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa ilmeni, että yleisin kieli- ja kulttuuriopettajien saama tuki oli emotionaalista ja tiedollista tukea. Vähiten ilmeni välineellistä tukea. Tukea saatiin pääasiassa muilta kieli- ja kulttuuriopettajilta, varhaiserityisopettajalta sekä esimieheltä. Vähiten tukea saatiin muilta lapsiryhmän kasvattajilta. Kieli- ja kulttuuriopettajat olivat kokonaisuudessaan jokseenkin tyytyväisiä saamaansa tukeen. Kieli- ja kulttuuriopettajien vastauksissa ilmeni toiveita yhteisistä tapaamisista muiden kieli- ja kulttuuriopettajien kanssa, esimiehen ymmärrystä työn luonteesta sekä työnohjaukseen liittyvää tukea. Tutkimuksessa havaittiin yhteneviä tuloksia Saarnion ja Scanduran (2019) tutkimuksen kanssa tuen saamisen muotojen osalta.
  • Kervinen, Annina (2017)
    This Bachelor's Thesis examines co-teaching, its history and its position in modern society, as well as its preconditions and forms. The study also deals with the importance of an inclusive school and the contribution of three level support in joint education. In the thesis, co-teaching is defined as a method where two teachers work together on a heterogeneous group of students. The aim of the study was to describe co-teaching and previously written research literature. The study is a qualitative, descriptive literature review. Literature related to co-teaching, joint school and learning support was being used as source literature. There are several forms and models of co-teaching. Their purpose is to find such co-teaching practices that support teachers’ teaching together and satisfy the pupils’ support needs. Co-teaching creates an opportunity to execute the inclusion that exists in the society. With the help of three level support, co-teaching brings resources of special education to all pupils. The most important benefits of co-teaching for the teacher are opportunities for professional growth, peer learning and peer support, and versatile working methods. For pupil’s co-teaching can offer more time and attention from the teachers. Based on the research literature, the most important challenges of co-teaching were the timetable problems and the fear of criticism.
  • Kääriä, Mira (2016)
    The purpose of this bachelor’s thesis is to examine the co-operation and co-teaching in special music centre Resonaari. This thesis seeks to find out what is the meaning of this co-operation in the development of the teachers’ expertice. Previous studies have found that social support and constructive feedback are important in teachers’ professional development. These factors can be emphasised when teachers work in close co-operation. This thesis is a qualitative study. The data of this study consists of the interviews of four Resonaari teachers and principals. The interviews were analysed using a narrative approach. This thesis aims to formulate a comprehensive picture of the co-operation and co-teaching implemented in Resonaari. The stories of the interviewees are described in short narratives that were created in the analysis. In the narratives the teachers and principals underlined the importance of the teachers’ equality and the schools’ working climate. The interviewees named several factors regarding co-operation that influences their development as a teacher and expert. The most important factors were the possibility to share ones expertice and know-how, and the increased courage to try more innovative ideas. In the teachers’ stories the importance of co-teaching increased when the teachers encountered challenging situations. Several teachers in Finland feel that their job is straining, and this can even result in career changes. Support received from a colleague can help a teacher in coping with his or her job. Therefore increasing co-teaching and teachers’ co-operation can enhance teachers’ learning and increase their well-being.