Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "samspel"

Sort by: Order: Results:

  • Hautapaakkanen, Heidi (2018)
    The aim with this study is to recognize how children communicate and interact during free play and in what different ways children’s play start. In this study qualitative methods are used to gather information. I am also interested in finding reasons in conflicts in children’s free play. In this study video observation was used to gather information about children’s interaction in their free play. Participatory observation was also used and an observation diary was written. The video recordings gave the most important analyzable material. The participants in this study were from a bilingual kindergarten and every so often the same children participated in the free play where I recorded. The children’s play was not directed in any way, because free play was recommended for this study. The play situations were recorded and afterwards transcribed into text, which was analysed. The key findings in this study was that children communicate with adult-like sentences and speak to each other using a multifaceted narrative conversation style. Usually children’s play start with choosing toys or tools for the free play. The second common way to start free play was an experience from children’s everyday life and the third common way to start a play was choosing roles for a role play. Conclusions of this study were that children strongly connect their experiences in their free play and children use their imagination in their themes for free play in kindergarten.
  • Nurminen, Marina (2023)
    Barn i småbarnspedagogik och i förskolan ställs inför en mängd olika relationer. Syftet med studien är att undersöka hur yrkesverksamma pedagoger inom småbarnspedagogik och förskola beskriver möten med barn och hur de arbetar relationsfrämjande med 5- till 6-åriga barn. Studien utgår från ett relationellt perspektiv. Avhandlingens datainsamling har genomförts med hjälp av en enkätundersökning, där nio yrkes-verksamma pedagoger (lärare inom småbarnspedagogik, barnskötare inom småbarnspedagogik och speciallärare inom småbarnspedagogik) har deltagit. Jag har analyserat de öppna svaren från enkäten utgående från en kvalitativ innehållsanalys. Resultatet visar att respondenterna mestadels är överens om vad som främjar utvecklingen av goda relationer mellan pedagoger och barn. Studien påvisar att pedagogerna värderar relationer högt inom verksamheten, främst till barnen men även den till kollegor samt barnens vårdnadshavare. Studien lyfter även fram vikten av en välfungerande pedagogisk miljö kring barn, där goda relationer påver-kar barns lärande och utveckling på ett positivt sätt, medan dåliga relationer, tvärtom, hindrar barns lärande. Studiens resultat visar också på betydelsen av pedagogens relationskompetens för att skapa förtroendefulla relationer mellan pedagoger och barnen samt för utvecklingen av relationer med en-skilda barn. Resultaten visar att en tydlig målmedvetenhet finns hos pedagogerna att vilja arbeta mot ett relationellt perspektiv, som tillgodoser barns olika behov och förutsättningar. Vidare anser re-spondenterna att relationsutvecklande arbete kräver ett kollegialt stöd. I studien framgår att faktorer som bidrar till att framgångsrikt skapa en gynnsam atmosfär för relationer inom en barngrupp är an-knytning, trygghet och kommunikation.