Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "sateenkaarinuoret"

Sort by: Order: Results:

  • Tikka, Elisa (2021)
    Tutkielmani tarkoitus oli tuoda esiin sateenkaarinuorten haastattelujen kautta heidän kokemuksiaan ja näkemyksiään koulun seksuaalikasvatuksesta. Tutkielmani kannalta olennaiset käsitteet seksuaalisuus ja sukupuoli on nähty aikaisemman teorian mukaan joko sisäsyntyisenä, biologisena ja valmiiksi annettuna tai sosiaalisesti, historiallisesti ja kulttuurisesti rakentuneina konstruktioina. Tässä tutkielmassa seksuaalisuus ja sukupuoli ymmärretään jälkimmäisen näkemyksen mukaisesti jatkuvassa vuorovaikutuksessa olevina prosesseina. Seksuaalikasvatuksenkin sisällöt ja määritelmät ovat vaihdelleet paljon aikojen saatossa, ja pyrin tutkielmassani näyttämään seksuaalikasvatuksen monet muodot ja vaiheet historiasta tähän päivään. Pyrin tuomaan esille, että ennen vallinneilla käsityksillä on merkitystä vielä tämänkin päivän seksuaalikasvatuksessa siitä syystä, että se heijastelee paikoin vanhoja arvoja ja asenteita vieläkin. Tutkielmassani kuvaan, analysoin ja tulkitsen sateenkaarinuorten kokemuksia ja näkemyksiä koulun seksuaalikasvatuksesta. Tutkimuskysymyksenäni on kaksiosainen kysymys: Minkälaisia käsityksiä sateenkaarinuorilla on koulun seksuaalikasvatuksesta ja minkälaisia merkityksiä he antavat sille? Toteutin tutkielmani tapaustutkimuksena ja koostin aineistoni puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastattelin viittä sateenkaarinuorta. Aineiston analyysini oli kvalitatiivista analyysia. Tutkielmani tulosten esittelin sateenkaarinuorten käsityksiä koulun seksuaalikasvatuksesta: seksuaalikasvatuksen sisältöjä, opetuksen järjestämistä tietyn oppiaineen mukaan ja erilaisia tiedonlähteitä. Haastateltujen antamia merkityksiä koulun seksuaalikasvatukselle puolestaan olivat kaverisuhteet, identiteetin muodostus ja erilaisten normien (sukupuolinormit, heteronormi) merkitykset. Tutkielmani tuloksia kannattaisi ehdottomasti syventää jatkotutkimuksin paneutuen esimerkiksi identiteetin ja aikuiseksi kasvamisen prosesseihin.
  • Astikainen, Nette (2022)
    Tavoitteet. Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvailla sateenkaarinuorten kokemaa epäasial-lista kohtelua liikuntatilanteissa. Sateenkaarinuorten asemaa liikunnassa ja urheilussa on tut-kittu suhteellisen vähän. Hiljattain saadut tutkimustulokset ovat kuitenkin osoittaneet seksu-aali- ja sukupuolivähemmistöjen olevan erityisen alttiita epäasialliselle kohtelulle liikuntatilan-teissa. Tämän tutkielman tarkempana tutkimustehtävänä on selvittää sateenkaarinuoriin lii-kuntatilanteissa kohdistuvan epäasiallisen kohtelun muotoja. Menetelmät. Tutkielman menetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus, tarkemmin ottaen in-tegroiva katsaus. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui yhdeksästä tutkimuksesta, jotka si-joittuvat julkaisuajankohdaltaan yhtä poikkeusta lukuun ottamatta 2010- ja 2020-luvuille. Tut-kimusaineistoa analysoitiin aineistolähtöisesti. Epäasiallisen kohtelun muotoja analysoitiin sateenkaarinuorilla olevien kokemusten pohjalta. Aineistosta löydetyistä epäasiallisen kohte-lun muodoista muodostettiin kolme ryhmää sen perusteella, millä tavalla epäasiallinen kohte-lu ilmeni vuorovaikutustilanteissa. Tulokset ja johtopäätökset. Sateenkaarinuorten epäasiallinen kohtelu liikuntatilanteissa sai monia eri muotoja. Tulosten mukaan epäasiallinen kohtelu ilmeni fyysisesti, sanallisesti sekä epäasiallisena suhtautumisena. Tulokset osoittavat, että sateenkaarinuorten asema liikun-nassa on huolestuttava. Sitä tulisi parantaa kiinnittämällä huomiota erityisesti yhdenvertai-sempaan ja asiallisempaan kohteluun. Jotta epäasialliseen kohteluun voidaan puuttua, on olennaista ymmärtää kyseessä olevan laaja ja monimuotoinen ilmiö. Tästä tutkielmasta saa-dut tutkimustulokset auttavat osaltaan epäasiallisen kohtelun ymmärtämistä, erityisesti sen käytännössä ilmenemisen kannalta.