Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "sateenkaarioppilaat"

Sort by: Order: Results:

  • Korenius, Emilia (2020)
    Uusimmassa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa on linjattu, että opetuksen on oltava sukupuolitietoista. Ristiriitaista on, ettei tästä huolimatta sukupuolitietoinen opetus ole ollut vakiintunut osa opettajankoulutusten opetussuunnitelmia Suomessa. Huolta ovat herättäneet sateenkaarioppilaiden huonot koulukokemukset, eivätkä laeista ja sopimuksista huolimatta heidän oikeutensa ole näyttäneet toteutuneen. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että koulussa käytettävissä materiaaleissa on yhä sukupuolistereotypioita, eikä sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjä aina juurikaan käsitellä. Millaista yhteiskuntaa tällainen heteronormatiivinen koulu rakentaa? Tutkimukseni tavoitteena oli kääntää valokeila sateenkaari-ihmisten oikeuksiin ja niiden toteutumattomuuteen, ja siihen, miksi meillä on todellinen tarve saada sukupuolitietoinen opetus vakiintuneeksi osaksi opettajankoulutusten opetussuunnitelmia. Tarkastelen tutkimuksessani sukupuolitietoisen opetuksen käsitettä, ja syvennyn sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuuden huomioivan sukupuolitietoisen opetuksen merkitykseen sateenkaarioppilaille. Tutkimukseni oli kandidaatin tutkielma ja menetelmältään kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa pyrin luomaan kokonaiskuvaa käsittelemästäni aiheesta. Pyrin tutkimuksessani hyödyntämään mahdollisimman uusia lähteitä, sillä niin laeissa kuin yleisessä keskustelussa on sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuuteen liittyen tapahtunut viime vuosina paljon muutoksia. Sukupuolitietoisessa opetuksen toteuttamisessa keskeisimpänä korostui tietämys ja ymmärrys yhteiskunnan normittavista rakenteista. Toteuttaakseen sukupuolitietoista opetusta, tulee opettajilla olla laajaa ja syvällistä ymmärrystä sukupuolen ja seksuaalisten suuntautumisten moninaisuudesta ja niistä normeista ja rakenteista, jotka vaikuttavat ajatteluumme ja toimintaamme. Sukupuolitietoisen opetuksen kaltaisella opetuksella oli tutkimusten mukaan myönteinen vaikutus sateenkaarioppilaiden kouluhyvinvointiin, mutta sen merkitystä ei voi kuitenkaan rajata vain sateenkaarioppilaita koskevaksi. On jokaisen etu, ettei koulu ole heteronormatiivinen, ja etteivät sukupuoliroolit ole ahtaat. Sukupuolitietoinen opetus olisi ehdottoman tärkeä saada vakiintuneeksi osaksi opettajankoulutuksen opetussuunnitelmia.