Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "seksuaalikasvatus"

Sort by: Order: Results:

  • Partanen, Verna (2019)
    Aims. The aim of sexual education among young children is to support and protect children’s sexual development (Ingman-Friberg & Cacciatore, 2016). Even though a young child is considered as a sexual being, studies show that sexual education does not appear as a planned activity in Finnish early childhood education yet. This study aims to analyse, which body parts do children, under the age of seven, view as their private body parts that are not allowed to be touched by others without their own permission. In other words, the intent of this study is to find out how children have understood the knowledge and own rights about appropriate touching, as known as safety skills. Furthermore, the aim is to analyse where have these private body parts been learned from. This study offers an opportunity to go deeper into the subject matter and to discover possible defects in the educational needs. Methods. This study was based on a phenomenological study, which aims to understand people’s experiences. This was conducted with the use of qualitative research methods, such as group interviews and colouring pictures, which worked as private documents. Research material was collected from six approximately five-year-old children from two different kindergartens. Materials were analysed with data based content analysis. Results and conclusions. According to the document material, children had different views on private body parts. However, all of the children viewed the areas around breasts, genitals and buttocks as private. This indicates that children have understood the privacy of the swimsuit rule. Furthermore, every child described some body parts as private, which means that none of the children viewed their bodies fully acceptable to touching. According to the interview material, there were different factors that represent where were the private body parts learnt. These factors were divided into children’s own viewpoints and environmental effects. The results of this study shows, that children had learned some safety skills, even though the answers did not connect early childhood education as the source of learning. It seems that sexual education has happened, but not in early childhood education.
  • Frilund, Mari (2020)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tämä tutkimus käsittelee kehotunnekasvatusta varhaiskasvatuksen kontekstissa, erityisesti varhaiskasvatuksen henkilökunnan kokemuksena. Tutkimuksen taustalla on ollut Väestöliiton vuonna 2017 julkaisema esitys kehotunnekasvatuksen tai seksuaalikasvatuksen lisäämisestä kunnallisiin varhaiskasvatussuunnitelmiin. Taustaselvityksenä tutkimuksessa on käyty läpi seitsemän suurimman kunnan varhaiskasvatussuunnitelmia, joiden avulla on pyritty selvittämään varhaiskasvatuksen henkilöstön edellytyksiä kehotunnekasvatuksen toteuttamiselle. Aiheesta on hyvin vähän aikaisempaa tutkimusta varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimuksessa selvitettiin myös varhaiskasvatushenkilöstön ymmärrystä kehotunnekasvatuksesta ilmiönä ja siihen liittyvien keskeisten käsitteiden tuntemusta. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena varhaiskasvatuksen alalla toimiville eräässä sosiaalisen median kanavassa. Kyselyyn vastasi 60 varhaiskasvatuksen opettajaa ja -lastenhoitajaa. Lomakkeessa kysyttiin ilmiön liittyvien käsitteiden tuntemusta ja sitä miten tärkeänä vastaajat pitivät kyseisen käsitteen opettamista varhaiskasvatuksessa sekä sitä, miten ja millä välineillä kehotunnekasvatusta on toteutettu. Saatua aineistoa analysoitiin sekä induktiivisen aineistoanalyysin että kvantitatiivisin keinoin laadukkaan tuloksen saamiseksi. Tutkimus osoittaa, että kehotunnekasvatus on vielä melko vieras käsite varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Kentällä on ymmärrystä kehotunnekasvatuksen merkityksestä lapsen kasvulle ja kehitykselle, muta sen toteuttaminen varhaiskasvatuksen arjessa on vielä puutteellista. Tutkimus nosti esiin asian tärkeyden, mutta myös huolen ammattieettisten periaatteiden noudattamisesta.
  • Tikka, Elisa (2021)
    Tutkielmani tarkoitus oli tuoda esiin sateenkaarinuorten haastattelujen kautta heidän kokemuksiaan ja näkemyksiään koulun seksuaalikasvatuksesta. Tutkielmani kannalta olennaiset käsitteet seksuaalisuus ja sukupuoli on nähty aikaisemman teorian mukaan joko sisäsyntyisenä, biologisena ja valmiiksi annettuna tai sosiaalisesti, historiallisesti ja kulttuurisesti rakentuneina konstruktioina. Tässä tutkielmassa seksuaalisuus ja sukupuoli ymmärretään jälkimmäisen näkemyksen mukaisesti jatkuvassa vuorovaikutuksessa olevina prosesseina. Seksuaalikasvatuksenkin sisällöt ja määritelmät ovat vaihdelleet paljon aikojen saatossa, ja pyrin tutkielmassani näyttämään seksuaalikasvatuksen monet muodot ja vaiheet historiasta tähän päivään. Pyrin tuomaan esille, että ennen vallinneilla käsityksillä on merkitystä vielä tämänkin päivän seksuaalikasvatuksessa siitä syystä, että se heijastelee paikoin vanhoja arvoja ja asenteita vieläkin. Tutkielmassani kuvaan, analysoin ja tulkitsen sateenkaarinuorten kokemuksia ja näkemyksiä koulun seksuaalikasvatuksesta. Tutkimuskysymyksenäni on kaksiosainen kysymys: Minkälaisia käsityksiä sateenkaarinuorilla on koulun seksuaalikasvatuksesta ja minkälaisia merkityksiä he antavat sille? Toteutin tutkielmani tapaustutkimuksena ja koostin aineistoni puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastattelin viittä sateenkaarinuorta. Aineiston analyysini oli kvalitatiivista analyysia. Tutkielmani tulosten esittelin sateenkaarinuorten käsityksiä koulun seksuaalikasvatuksesta: seksuaalikasvatuksen sisältöjä, opetuksen järjestämistä tietyn oppiaineen mukaan ja erilaisia tiedonlähteitä. Haastateltujen antamia merkityksiä koulun seksuaalikasvatukselle puolestaan olivat kaverisuhteet, identiteetin muodostus ja erilaisten normien (sukupuolinormit, heteronormi) merkitykset. Tutkielmani tuloksia kannattaisi ehdottomasti syventää jatkotutkimuksin paneutuen esimerkiksi identiteetin ja aikuiseksi kasvamisen prosesseihin.
  • Salmela, Riikka (2022)
    The aim of this study was to examine what kind of harmful perceptions young people have on sexual consent. The other aim was to find recent scientific research on how sexual consent could best be discussed in school-based sex education and why. Sexual consent is an integral part of healthy and enjoyable sexual encounters which the lack thereof is a violation of one’s self-determination and physical integrity. Previous studies have shown that the legal and binary notions of sexual consent are unsuccessful in describing any and all experiences of unwanted and non-consensual sexual encounters. Subtle and deeply ingrained social norms affect how we behave in sexually charged situations. This study was conducted as a descriptive literature review. The data consisted of ten peer-reviewed articles that discuss sexual consent, school-based learning and young people. The studies were published in 2020 and 2021 and they took place in the United Kingdom, the United States, Canada, Sweden, Denmark and New Zealand. According to this study young people have a varying understanding of sexual consent. Where some young people indicated a nuanced and multifaceted understanding of sexual consent, others expressed problematic and even dangerous views regarding the topic. Heteronormative gender roles were heavily related to young people’s notions of sexual consent. Men were seen as active and having initiative whereas women were seen as the passive party. However, the responsibility to set boundaries and express refusal was almost entirely on women. Insufficient understanding of sexual consent, gender roles and relying on body language to assume sexual consent may lead to situations where young people unintentionally wind up having unwanted sex. By discussing sexual consent in school-based education it is possible to influence young people’s understanding of sexual consent, to contest social norms related to sexual consent and to prevent such sexual violence that is caused by the lack of understanding of the phenomenon. Addressing sexual consent in education should focus on identifying one’s personal boundaries, communicating consent and non-consent, fostering deep understanding of sexual consent and pursuing enjoyable sexual experiences. Advisable methods in this study were inclusive exercises where young people could share their thoughts and in return learn information directly related to their personal experiences.
  • Rantala, Meri (2020)
    Aiemmat tutkimukset osoittavat, että opettajankoulutus antaa heikosti valmiuksia toteuttaa seksuaalikasvatusta. Lisäksi monet opettajat ovat saaneet itse heikkotasoista seksuaalikasvatusta tai heidän kohdallaan seksuaalikasvatus on kokonaan laiminlyöty. Tämä on johtanut siihen, että opettajilla ei ole valmista mallia toteuttaa seksuaalikasvatusta, vaan heidän on rakennettava se itse. Edellisestä asetelmasta johtuen, tässä tutkimuksessa etsitään vastausta kysymykseen: Millaista koulun seksuaalikasvatuksen tulisi olla? Kysymyksen avulla pyritään etsimään ja tiivistämään opettajille käyttökelpoista tietoa, jonka avulla heidän olisi mahdollista antaa laadukasta ja kaikkien oppilaiden kehitystä tukevaa seksuaalikasvatusta. Tutkimus toteutettiin kuvailevana narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jossa vastauksia tutkimuskysymykseen etsittiin kuudesta koulun seksuaalikasvatusta kuvaavasta aineistosta. Koulun seksuaalikasvatus nähtiin mahdollisuutena opettaa lapsille normikriittisyyttä yhteiskunnassa vallitsevaa heteronormatiivisuutta ja sukupuolirooleja kohtaan. Seksuaalikasvatusta tuli antaa oppilaan ikätason mukaisesti ja sen tuli olla ajankohtaista. Seksuaalikasvatus nähtiin tärkeäksi oppilaan ajatteluntaitojen kehittämiselle ja sen tuli kehittää ajattelun taitoja erilaisten opetusmenetelmien avulla. Erilaiset toiminnalliset menetelmät nähtiin parhaana tapana toteuttaa esimerkiksi seksuaalikasvatukseen kuuluvaa tunnekasvatusta. Seksuaalikasvatuksen integrointi muihin oppiaineisiin nähtiin tärkeänä. Seksuaalikasvatusta koettiin tapahtuvan myös oppituntien ulkopuolella ja koulun seksuaalikulttuuriin vaikuttivat esimerkiksi vanhemmat, muut oppilaat ja opettajat omalla esimerkillään. Tulokset ovat suoraan hyödynnettävissä koulun seksuaalikasvatuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa.
  • Suominen, Pauliina (2020)
    Tavoitteet. Yhteiskunnan seksualisoituessa seksuaalikasvatuksen tarpeellisuus kasvaa samaa tahtia. Murrosikäisen kehitys tarvitsee tukea ja ohjausta matkalla aikuisuuteen, ja koulujen seksuaalikasvatuksen taustatueksi tulisi nuorille tarjota hyödyllistä luettavaa myös harrastusmielessä. Tutkimuksessani selvitin, miten murrosikäisen haasteita kuvataan nuorten kaunokirjallisuudessa. Perehdyin ensin murrosikää koskeviin käsitteisiin, joilla on keskeinen rooli niin kirjan tarinassa, kuin koko tutkimukseni keskiössäkin. Tavoitteena oli tutkia, millaista tarttumapintaa nuortenkirjallisuudesta löytyy murrosikäisen elämään. Menetelmät. Tämä tutkimus tehtiin laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimukseeni valikoitui Sue Limbin teos Tyttö 15 vee, joka on julkaistu vuonna 2005. Kirjan ollessa vanhempaa tuotosta, se sopi hyvin osoittamaan aiheen ajattoman ajankohtaisuuden. Tutkin lukuharrastuksen vaikutuksia, ja miten murrosikäisen tytön haasteita kuvataan nuortenkirjallisuudessa. Lisäksi pohdin, kuinka tämän tyyppisellä kirjallisuudella voidaan tukea nuoren kehitystä. Tulokset ja johtopäätökset. Lukemisella on positiivinen vaikutus ihmisen hyvinvointiin, terveyteen, perhe-elämään ja yhteiskunnalliseen valveutumiseen. Tällöin se toimii hyvin myös seksuaalikasvatuksen apuna. Lukemisella on ymmärrystä lisäävä vaikutus ja samaistuminen tarinoiden päähenkilöihin harjoittaa kykyä selvitä ongelmista ja epäjärjestyksestä. Sijaiskokemukset ja -elämykset voivat parhaimmillaan auttaa ennakoimaan myös tulevaisuuden tilanteita ja tunnetiloja. Koulussa ja kotona on siis tärkeä huomioida, minkälaisia malleja ja käsityksiä̈ seksuaalisuudesta ja sukupuolesta tuodaan esille. Tyttö 15 vee sopii seksuaalikasvatuksen tueksi elementeiltään hyvin. Se nostaa murrosiän haasteita käsittelyyn monipuolisesti, ja tarjoaa ponnahduslaudan avoimelle keskustelulle myös aikuisten kanssa. Ongelmasuuntautuneet teemat, kuten avioerot, koulukiusaaminen, seksuaalisuuden kuvaus, mielenterveys, samaistuttavat arkikokemukset, rakkaus ja identiteetin etsintä ovat kehitysromaanien tunnuspiirteitä, ja ovat kannattelevia teemoja myös tähän tutkimukseen valikoituneessa romaanissa. Yksilön minuuteen, kasvuun ja kehitykseen keskittyminen on tärkeä osa seksuaalikasvatuksen taustalukemiston valitsemisessa. Tämän tutkimuksen taustatietoa voi siis käyttää jatkossakin, kun kasvattajat valitsevat nuorille suositeltavaa luettavaa nuoruuden haasteiden tueksi.
  • Kettunen, Katariina (2017)
    Aims. Purpose of the thesis is to present viewpoints on culturally diverse sex education in junior high school on the light of literature. The research problem is to clarify what a junior high school teacher should take note in culturally diverse sex education. The aim was to describe the viewpoints and notes that literature presented for teaching. The hypothesis was that the teacher should be culturally sensitive and unprejudiced. There is only a few former studies on this matter. Sex education and cultural diversity has been researched and modelled mainly separately. The interest to the thesis took off from practical need. The number of immigrants has increased in Finland past years and the education must answer to the needs of the circumstances. I see that especially sex education is a sensitive subject on different culture perspectives, and that teachers should consider this when individualizing education suited for the needs of culturally diverse class. Methods. The research method of the thesis was systematic literature review that included also descriptive extract. Research of the field and literature over the years 2004–2017 were chosen for the thesis material using the most common information retrieval databases of the library. The criterion of choice was that the research concerned culturally diverse sex education in western countries. Results and conclusions. The results show that cultural sensitivity demands conscious work and reflection so that man could develop in it. Students and their parents saw the sex education as an important part of adolescent well-being and growing up. The role of the teacher in successful education and interaction was essential so that education was efficient, understandable and equal. Additionally, a teacher must pay attention at least to the cultural background, differences, religion, knowledge and skills of the students. The most crucial conclusion is that facing cultural diversity demands also scrutinizing man`s own values and worldview. The teacher grows into his or her role often only through experience when facing cultural diversity and developing suitable methods for it. Teacher should strive to respect the student and the education must be executed from students bases in safe environment so that the education becomes meaningful. The results can be exploited to support sex education in culturally diverse class.
  • Lappalainen, Riina (2018)
    Aims. Sexual education in early childhood aims to protect and support child’s sexual development (WHO, 2010). Even though the contents of sexual education can be found in the Finnish national early childhood education curricula, the specific term sexual education cannot be found in them. The aim for this study was to get familiar with studies concerning sexual education in early childhood in order to identify the arguments for sexual education and deduce the aims for sexual education. The intent of the researcher was to understand why sexual education is important and which goals should it try to achieve. Methods. This study was conducted as a narrative literature review with the goal of forming an image of the arguments and aims for the sexual education in early childhood. The study material consists of five peer-reviewed journal articles that addressed the sexual education of early childhood and were published between the years of 1997 and 2017. The material was analysed by thematic analysis which made it possible to bring forth meaningful themes in the light of the study questions. Results and conclusions. In the center of the arguments for sexual education was an understanding of the meaning of sexuality for humanity. According to the arguments, sexuality is already an integral part of human life in childhood and children should be given information about sexuality in their early years. The themes that concerned the aims for sexual education emphasized the aim of supporting children’s sexuality through a holistic approach. According to the results, sexual education should increase children’s knowledge of sexuality, teach them skills that they need in relationships and prepare them to take care of their own safety and wellbeing, while considering their age and developmental stage.
  • Särkelä, Sanna (2020)
    Seksuaalikasvatus on jokaisen lapsen oikeus. Näin ollen opettajilla tulee olla selkeä kuva mi-tä seksuaalikasvatus on ja kuinka sitä toteutetaan laadukkaasti. Aihe on ajankohtainen ja sii-hen on selvästi tutkimuksissa toistaiseksi paneuduttu varsin vähän. Tämän tutkimuksen tar-koitus oli luoda kokonaiskuva seksuaalikasvatuksen sisällöistä alakoulussa ja millaisia val-miuksia se luokanopettajalta vaatii. Lisäksi keskeistä oli määritellä mitä seksuaalisuus on. Aiempaa tutkimustietoa tässä kontekstissa löytyi varsin rajallisesti, mikä kertoo tutkimuksen tarpeesta. Seksuaalisuutta on tutkittu paljonkin, mutta alakoulun seksuaalikasvatus on sel-västi kasvatustieteissä vielä varsin marginaali aihe. Tutkimuskysymyksiksi nousi 1) Mitä on seksuaalikasvatus? ja 2) Mitä seksuaalikasvatus vaatii opettajalta? Tämä kirjallisuuskatsaus antoi kuvan seksuaalisuuden monimuotoisuudesta ja siitä mitä seksuaalikasvatus alakoulussa tarkoittaa. Lisäksi se tarjoaa viitteitä niistä haasteista, jotka saattavat tehdä opettajallekin epämukavan olon aiheen edessä. Seksuaalikasvatus vaatii opettajalta vahvaa omaa käyttöteoriaa, uteliaisuutta ja kiinnostusta. Aineisto piirtää selvän kuvan siitä mitä hyvällä seksuaalikasvatuksella tavoitellaan ja mitä se pitää sisällään. Opetta-jat tarvitsevat lisää koulusta ja materiaalia opetustyöstä tueksi.
  • Suomilammi, Aleksi (2022)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan tapaa, jolla seksuaalikasvatusta järjestetään suomalaisessa peruskoulussa sivuten samalla sen asemaa kansainvälisessä viitekehyksessä. Huomio kiinnitetään eritoten seksuaalikasvatuksen haasteisiin. Kirjallisuuteen viitaten pyritään löytämään keinoja, joilla parantaa seksuaalikasvatusta, sen sisältöjä ja tapaa, jolla sitä järjestetään. Seksuaalisuus ja sen eri ulottuvuudet kehittyvät aina syntymästä aikuisuuteen saakka. Seksuaalisuus miellettiin pitkään pelkkänä biologisena viettinä, mutta myöhemmät tutkimukset ovat osoittaneet sen olevan ilmiö, joka vaikuttaa kaikilla ihmisyyden osa-alueilla. Silti instituutiot, kuten kristillinen kirkko, ovat historiallisesti pyrkineet muokkaamaan seksuaalikasvatuksen sisältöjä niiden omien arvojen mukaisiksi. Myös päättäjien ja opetusalan ammattilaisten omat arvot ja näkemykset ehkäisevät seksuaalikasvatuksen kattavuutta ja edistävät kouluympäristön heteronormatiivisuutta ja perinteisiä sukupuolirooleja. Seksuaalikasvatuksen tulisi edistää lasten ja nuorten kokonaisvaltaista kasvua ihmisinä. Jotta tämä toteutuisi mahdollisimman hyvin tulisi seksuaalikasvatuksen sisältöjä tarkastella lähemmin. Sukupuolitaudit ja ehkäisy ovat tärkeitä aiheita, mutta ne jäävät usein miltei ainoiksi opetuksen painopisteiksi. Nautinnon ja seksuaalisen moninaisuuden tapaiset aiheet ovat aivan yhtä tärkeitä, ja ne auttavat turvaamaan lasten ja nuorten terveen kehityksen. Jotta koulut kykenevät tarjoamaan kattavaa seksuaalikasvatusta, täytyy päättäjien ja opetusalan ammattilaisten tarkastella tapaa, jolla he itse käsittelevät seksiä ja seksuaalisuutta. Tämän lisäksi opetusalan ammattilaisille tulisi tarjota riittävää koulutusta, jotta heillä olisi valmiudet käsitellä seksiä ja seksuaalisuutta avoimesti ja kattavasti. Koulutus luo tuleville opettajille myös mahdollisuuden tarkastella omaa suhdettaan seksiin, seksuaalisuuteen ja sukupuoleen.
  • Pehkonen, Katariina (2023)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten seksuaalikasvatusta kuvataan Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa 2022, eli Vasussa, ja millaisia diskursseja kuvaus ilmentää. Tulosten mukaan Vasun seksuaalikasvatuksen kuvauksessa esiintyi eniten vapautunutta ja ennaltaehkäisevää diskurssia mutta myös perusteita konservatiiviselle, riskien minimoimisen ja hyvinvointivaltion diskursseille. Tutkimus on toteutettu dokumenttianalyysina abduktiivisesti. Tutkimusaineisto järjestettiin koodaamalla seksuaalikasvatusta kuvaavia katkelmia valtakunnallisesta Vasusta Atlas.ti-ohjelmalla, ja teemoittelemalla niitä aiemmassa tapaustutkimuksessa esiintyneiden diskurssien alle. Hyväksymiskriteereitä olivat kehon, seksuaalisuuden sekä sukupuolen esiintyminen tekstissä. Hyväksymiskriteereiden määrittämisen jälkeen aineistoksi valikoitui 5 seksuaalikasvatuksen katkelmaa. Tutkimustulokset osoittivat, että seksuaalikasvatuksen kuvaus ja määrittely Vasussa on vähäistä. Seksuaalikasvatusta kuvattiin lähinnä ikätasoisuuden, kehojen kunnioituksen ja ohjaamisen, sukupuolisensitiivisyyden sekä syrjinnän estämisen teemojen kautta. Varhaiskasvatuksen seksuaalikasvatus koostui ympäröivän kontekstin sekä ytimen vuorovaikutuksesta, eli seksuaalikasvatuksen toteutuminen vaati ympärilleen useamman muun osa-alueen toteutumista. Näitä osa-alueita olivat vastuu, oikeudet, laki, kunnioitus, sosiaaliset taidot, sukupuoli, terveys sekä sensitiivisyys. Diskursseja konkretisoi vasun kielelliset valinnat, jotka linkittyivät aiempaan tapaustutkimukseen.
  • Mäenpää, Minna (2021)
    Aiemmat tutkimukset osoittavat, että lapsen seksuaalisuutta pidetään tabuna jopa länsimaissa. Lapsen seksuaalisuutta ja seksuaalikasvatusta ei aina osata liittää varhaiskasvatukseen kuuluvaksi kasvatuksen osa-alueeksi. Aiemman tutkimuksen mukaan varhaiskasvatuksen yksiköistä puuttuvat yhtenäiset linjat seksuaalikasvatuksen toteuttamisesta, mikä johtaa epätasa-arvoiseen seksuaalikasvatukseen, sillä jokainen lapsen kanssa toimiva henkilö on väistämättä seksuaalikasvattaja. Euroopan seksuaalikasvatuksen standardeissa Maailman terveysjärjestö WHO on linjannut vuonna 2010 konkreettisesti mitä seksuaalikasvatuksen tulisi olla, mutta linjauksia ei ole sisällytetty Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin vuonna 2014 eikä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin vuonna 2018. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat seksuaalikasvatusta varhaiskasvatuksessa ja millä tavoin nämä kuvaukset suhteutuvat Euroopan seksuaalikasvatuksen standardeihin siitä lähtökohdasta, että jokainen opettaja on seksuaalikasvattaja tiedostaen tai tiedostamatta. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata seksuaalikasvatusta ilmiönä varhaiskasvatuksen kontekstissa ja herättää mielenkiintoa aihetta kohtaan sekä lisätä tietoisuutta seksuaalikasvatuksesta ja seksuaalisuudesta erottamattomana osana lapsen kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä. Laadulliseen tapaustutkimukseen valikoitui yksi varhaiskasvatuksen opettaja alle kolmevuotiaiden ryhmästä, toinen 2–5-vuotiaiden ryhmästä ja kolmas esikoulusta. Tietämystä seksuaalikasvatuksesta ei vaadittu. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluna, jossa käsiteltiin teemat keho ja tunteet seksuaalisuudessa. Analyysimenetelmänä toimi teorialähtöinen sisällönanalyysi, jossa aineistosta etsittiin vastaavuuksia Euroopan seksuaalikasvatuksen standardeihin seksuaalikasvatuksen toteutuksessa. Tulokset osoittivat, että seksuaalikasvatus varhaiskasvatuksessa kuvattiin osaksi kokonaisvaltaista kasvatusta huolimatta seksuaalikasvatuksen tietopohjasta. Seksuaalisuuden tutkiminen sallittiin lasta kannustaen ja ohjaten sosiaalisten sääntöjen puitteissa lapsen kehitystä tukien. Suurin ero suhteessa Euroopan seksuaalikasvatuksen standardeihin oli turvataitojen puutteellisuus. Seksuaalikasvatuksen tietoisuuden herättäminen opettajien koulutuksessa edistäisi tietoisen seksuaalikasvatuksen toteutumista varhaiskasvatuksessa. Seksuaalikasvatuksen lisääminen osaksi virallisia opetussuunnitelmia auttaisi ammattilaisia toteuttamaan tasalaatuista seksuaalikasvatusta. Tieto seksuaalikasvatuksesta ja sen tarkoituksesta hyvinvoinnin edistäjänä lisäisi ymmärrystä myös kokonaisvaltaisten turvataitojen merkityksestä.
  • Anttila, Zoe (2019)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract How are young people in Finland taught about sexuality? What are their views on sexual harassment? Over the last decade our knowledge on sexuality has increased. Society, in which we live in, has become more open sexuality., But do we meet the need of the young people in the field of sex education? With descriptive literature review I aim to get a better understanding of the state of the sex education provided for upper comprehensive school students in Finland. I am also interested on young peoples views on sexual harrassment. Material was search through Helka- and Google Scholar databases, and by exploring the literature of the field. In general Finland has good quality sex education. Inadequacies still exist. Former studies show us decline of the knowledge on sexual related topics. Especially there seems to be a need for more sex education on topics such as pregnancy and STI’s. Studies show, how boys tend to get lower grades when testing sexual knowledge. Sexual harrassment seems to be hard to identify. Lack of coherent sex education material was mentioned by many professionals. There seems to be a need for fresh, scientific studies about sex education.
  • Somiska, Aino (2022)
    Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia kehityskulkuja Suomessa, Turkissa ja Englannissa on ollut seksuaalikasvatuksen toteutuksen ja sisältöjen suhteen. Tavoitteena oli myös kuvata seksuaalikasvatuksen tilaa nykypäivänä, sekä löytää yhdistäviä tekijöitä maiden tilanteille ja niissä toteutettavalle seksuaalikasvatukselle. 2010-luvulla luodut seksuaalikasvatuksen standardit sekä seksuaalioikeuksien julistukset kertovat aiheen ajankohtaisuudesta. Kyseiset julkaisut ja muut ohjenuorat kannustavat nykypäivän seksuaalikasvatuksen kokonaisvaltaisuuteen ja yksilöiden oikeuksiin keskittymiseen. Tutkimuksessa pyritään selvittää, onko maissa nykypäivänä toteutettava seksuaalikasvatus luonteeltaan kokonaisvaltaista, mitä sen tulisi WHO:n mukaan olla. Aineisto koottiin erilaisista tutkimusartikkeleista, jotka käsittelivät seksuaalikasvatusta ja seksuaalisuutta. Artikkelit keskittyivät joko Suomen, Turkin ja Englannin kontekstissa tehtyihin tutkimuksiin tai laajemmin Euroopassa toteutettavaan seksuaalikasvatukseen ja sen perustaan. Aineistoksi valikoitui 18 tutkimusartikkelia sekä yksi toimintaohjelma. Tutkielma on tyypiltään kuvaileva kirjallisuuskatsaus, joka on metodisesti narratiivinen. Tutkielman aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Aineisto teemoiteltiin maittain ja tulokset raportoitiin kronologisessa järjestyksessä. Seksuaalikasvatuksen toteutuksessa tapahtui muutoksia 2000-luvulla sekä Suomessa, Turkissa että Englannissa. Maiden kehityskuluille oli yhteistä Kairon konferenssi vuonna 1994, jonka seurauksena lisääntymisterveyden teemat nousivat keskustelunaiheeksi. Seksuaalikasvatuksen sisällöt koulujen opetuksessa vaihtelivat kaikissa kolmessa maassa opetuksen järjestämisvastuiden ja opetettavan sisällön valinnaisuuden vuoksi. Tämä vaikutti kouluissa tapahtuvan opetuksen määrään ja laatuun. Suomessa terveystiedosta tuli oma oppiaineensa 2000-luvun alussa ja seksuaalikasvatus sisällytettiin oppiaineen opetukseen. Englannissa seksuaalikasvatuksesta tuli lain mukaan pakollista ja opetus tuli aloittaa vuoteen 2020 mennessä. Englannissa toteutettavaa seksuaalikasvatusta voi luonnehtia kokonaisvaltaiseksi. Turkissa ei toteuteta nykypäivänä kokonaisvaltaista seksuaalikasvatusta. Opetettavia seksuaalikasvatuksen sisältöjä ovat lisääntyminen ja murrosikä, joita opetetaan osana luonnontieteitä biologisesta näkökulmasta. Suomessa 2010-luvulla toteutettua seksuaalikasvatusta luonnehdittiin kokonaisvaltaiseksi. Lähivuosina tehtyä tutkimusta Suomessa toteutettavasta seksuaalikasvatuksesta ei ole löydettävissä, eli on vaikea sanoa, toteutetaanko Suomessa tällä hetkellä kokonaisvaltaista seksuaalikasvatusta. Tulokset kertovat siitä, että kaikissa maissa on tilaa kehittää seksuaalikasvatusta. Suomessa toteutettavasta seksuaalikasvatuksesta ei ole löydettävissä lähivuosina tehtyä tutkimusta. Ajankohtaisen tutkimustiedon avulla olisi mahdollista valottaa Suomessa toteutettavan seksuaalikasvatuksen tilaa. Suomessakin seksuaalikasvatusta olisi mahdollista kehittää jo tämänkin tutkielman tulosten perusteella. Seksuaalikasvatuksen sisältöjä ja tavoitteita voisi lisätä opetussuunnitelmaan, jotta opetus olisi johdonmukaista, sekä laadullisesti ja määrällisesti riittävää. Johtopäätösten tekemiseen seksuaalikasvatuksen todellisesta tilasta tarvitaan kuitenkin tarkempaa tutkimustietoa. Englannissa toteutettavassa seksuaalikasvatuksessa tulisi keskittyä enemmän sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin, sillä tutkimuksen mukaan opettajia koskevat ohjeet ovat heteronormatiivisia ja sulkevat pois vähemmistöjen edustajia. Seksuaalikasvatuksen sisältöjen laajentaminen esimerkiksi nautintoon olisi mahdollista tämänhetkisen kasvatuksen pohjalta. Turkissa kokonaisvaltaisen seksuaalikasvatuksen luominen ja toimeenpano vaatisivat yhteiskunnallisia muutoksia ja uutta asennetta seksuaalisuutta kohtaan. Seksuaalioikeuksia edistävää olisi sukupuolten välinen tasa-arvoisuus opetuksen saannin suhteen. Myös oikeus tietoon seksuaalisuudesta olisi merkittävä edistysaskel.
  • Haapaharju, Iina (2024)
    Tässä tutkimuksessa selvitetään kuinka erilaiset opetusta ohjaavat dokumentit ja kurssikirjat ohjaavat seksuaalikasvatuksen toteutumista peruskoulussa. Peruskoulu kattaa ihmisen elämästä noin neljäsosan ja on täten iso osa ihmisen elämää ja kehittymistä. Seksuaalikasvatus on monipuolinen ala ja sen eri ulottuvuuksia tunnistetaan enenevissä määrin eri yhteiskunnan tasoilla. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että teemaan liittyviä asioita käsitellään nykykasvatuksessa verrattain vähän. Kyseessä on kuvaileva kirjallisuuskatsaus Tarkasteltavina ovat perusopetuslaki, oppivelvollisuuslaki, yhdenvertaisuuslaki, laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta, perusopetuksen opetussuunnitelma sekä 12 Helsingin yliopiston opettajaopiskelijoiden ja biologian aineopiskelijoiden kurssikirjaa. Menetelmänä hyödynnetään kuvailevaa kirjallisuuskatsausta ja sen mahdollistavaa tyyliä kuvata laajoja kokonaisuuksia ja materiaaleja. Seksuaalikasvatus heijastuu tutkittavista materiaaleista läpi yhdenvertaisuuden, tasa-arvon ja identiteetin kehittymisen tukemisena. Laki painottaa opetuksen järjestäjän vastuuta kaikenlaisen syrjinnän ehkäisemisessä ja tasa-arvon toteutumisessa. Opetussuunnitelma puolestaan määrittää minkä verran mitäkin oppiainetta milloinkin opetetaan. Tämä vaikuttaa konkreettisesti myös seksuaalikavatuksen opettamiseen ja oppimiseen. 12:sta kurssikirjasta yhdessä oli luku omistettua seksuaalikasvatukselle. Muutoin paino oli tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden korostamisessa. Termiä “seksuaalikasvatus” ei kuitenkaan mainittu yhdessäkään tutkittavista aineistoista. Tulevaisuudessa tuloksia voidaan soveltaa jatkotutkimuksiin kasvatustieteen ja seksologian kentällä kuten myös kurssikirja- ja opetussuunnitelma-analyysissa. Tutkimusta voitaisiin tehdä esimerkiksi kokemuksista ja ajatuksista seksuaalikasvatukseen liittyen ja siihen kuinka opettajaopiskelijat, oppilaat tai vaikka vanhemmat ne kokevat.
  • Routakorpi, Liisa (2016)
    The purpose of this Bachelor’s thesis is to illustrate, analyse and interpret how sexual and gender diversity are presented in the fifth grade biology textbooks. The viewpoint to the examination is formed by studying where in textbooks heteronormativity may occur. It is also examined how heteronormativity has been tried to dismantle. In the field of pedagogy, the study positions oneself in the region of sexual education and the study also makes use of the frame of reference of feministic research. This case study is qualitative nature and made by using theory based content analysis as a research method. The data of this study comprises the fifth grade biology textbooks published after the national curriculum reform 2004 and their chapters about puberty, reproduction and interpersonal relationship. The data comprises of a total of 52 pages The conclusion of the analysis was that the textbooks´ image of gender underlines biological and medical view. On the basis of the research results shows that the textbooks do not deal with sexual or gender diversity. Nevertheless, sexual diversity can be seen for example in the use of gender-neutral expressions. Gender and sexual minorities however are not directly mentioned or dealt with. On the basis of the research results it can be deduced that hetero and gender normativity occurs in the textbooks and that they maintain old-fashioned view of gender and sexuality.
  • Kotiharju, Emilia (2017)
    My interest in the subject of this study arose from my own heteronormative school experiences. The aim of the study was to find out, in the light of previous research and curricula published in 1985 and thereafter, how sexual diversity appears as a theme in elementary school. In addition, the aim was to create an understanding of what heteronormativity means and how it manifests in school practices, and to look for the teacher's possibilities to dismantle the predominant heteronormative mindset. This study was conducted as a descriptive literature review and it is set on the field of education theory. Also the feminist studies of gender and sexuality are utilised. The sources of this study are the national core curricula for basic education and Finnish and foreign feminist studies of education theory that discuss gender and sexuality themes in schools. In addition, I will use the information provided by documents on sexuality and sexuality education. My study reveals that the experiences of otherness and externality caused by the heteronormative mindset are maintained at school by subtle practises. These practices include i.a. the naturalization of heterosexuality and the silencing of sexual diversity. Sexuality is strongly linked to the concept of gender. The renewed national core curriculum for basic education 2014 is the first core curriculum to oblige gender sensitive teaching and the appreciation of humane diversity.