Browsing by Subject "surevan lapsen tukeminen"
Now showing items 1-1 of 1
-
(2021)Tämä tutkielma keskittyi selvittämään, minkälaisia tukikeinoja läheisensä menettäneelle lapselle voidaan tarjota varhaiskasvatuksessa. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että menetyksen kohdannutta lasta voidaan tukea niin yksilöllisesti kuin koko lapsiryhmän voimin. (ks. Edgar-Bailey & Kress, 2010; Stylianou & Zembylas, 2018b). Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli löy-tää ja esitellä mahdollisimman monia erilaisia tukikeinoja surevan lapsen auttamisessa. Aihetta käsiteltiin varhaiskasvatuksen opettajan näkökulmasta, koska tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa ja menetelmiä, joita voitaisiin hyödyntää varhaiskasvatuksen asetelmassa. Tutki-muskysymys on: Millä tavoin läheisensä menettänyttä lasta voidaan tukea päiväkodissa? Tutkimusmenetelmänä oli kirjallisuuskatsaus, tarkemmin narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Tut-kimuskysymys ohjasi aineiston valintaa. Aineisto kerättiin Helka ja Google Scholar- tietokanto-jen avulla. Tutkimusaineisto koostui tutkimusartikkeleista, julkaisuista sekä tutkimuskirjallisuu-desta, yhteensä 16 eri julkaisusta. Aineiston analyysimenetelmänä oli kuvaileva synteesi, joka perustuu sisällönanalyysiin. Surevaa lasta voidaan tukea vuorovaikutuksellisin sekä luovin tukikeinoin. Lapsella tulisi olla tu-kenaan edes yksi luotettava aikuinen, jolle voi jakaa ajatuksiaan ja tunteitaan (ks. Edgar-Bailey & Kress, 2010). Menetyksen kohdannutta lasta tulee auttaa ilmaisemaan tunteitaan ja ajatuksi-aan. Tämä voi tapahtua keskustelemalla, kirjoittamalla, maalaamalla, lasten kirjallisuuteen tutus-tumalla, vertaissuhteiden sekä teatterin avulla. Tärkeintä on auttaa lasta ymmärtämään itseään ja kokemaansa paremmin sekä tietämään, ettei lapsi ole yksin kokemansa kanssa.
Now showing items 1-1 of 1