Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "surun olemus"

Sort by: Order: Results:

  • Katajainen, Jenna (2021)
    Tämä tutkielma keskittyi selvittämään, minkälaisia tukikeinoja läheisensä menettäneelle lapselle voidaan tarjota varhaiskasvatuksessa. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että menetyksen kohdannutta lasta voidaan tukea niin yksilöllisesti kuin koko lapsiryhmän voimin. (ks. Edgar-Bailey & Kress, 2010; Stylianou & Zembylas, 2018b). Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli löy-tää ja esitellä mahdollisimman monia erilaisia tukikeinoja surevan lapsen auttamisessa. Aihetta käsiteltiin varhaiskasvatuksen opettajan näkökulmasta, koska tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa ja menetelmiä, joita voitaisiin hyödyntää varhaiskasvatuksen asetelmassa. Tutki-muskysymys on: Millä tavoin läheisensä menettänyttä lasta voidaan tukea päiväkodissa? Tutkimusmenetelmänä oli kirjallisuuskatsaus, tarkemmin narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Tut-kimuskysymys ohjasi aineiston valintaa. Aineisto kerättiin Helka ja Google Scholar- tietokanto-jen avulla. Tutkimusaineisto koostui tutkimusartikkeleista, julkaisuista sekä tutkimuskirjallisuu-desta, yhteensä 16 eri julkaisusta. Aineiston analyysimenetelmänä oli kuvaileva synteesi, joka perustuu sisällönanalyysiin. Surevaa lasta voidaan tukea vuorovaikutuksellisin sekä luovin tukikeinoin. Lapsella tulisi olla tu-kenaan edes yksi luotettava aikuinen, jolle voi jakaa ajatuksiaan ja tunteitaan (ks. Edgar-Bailey & Kress, 2010). Menetyksen kohdannutta lasta tulee auttaa ilmaisemaan tunteitaan ja ajatuksi-aan. Tämä voi tapahtua keskustelemalla, kirjoittamalla, maalaamalla, lasten kirjallisuuteen tutus-tumalla, vertaissuhteiden sekä teatterin avulla. Tärkeintä on auttaa lasta ymmärtämään itseään ja kokemaansa paremmin sekä tietämään, ettei lapsi ole yksin kokemansa kanssa.