Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "suunnittelu-"

Sort by: Order: Results:

  • Kemppainen, Henna-Kaisa (2019)
    Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena on tarkastella varhaiskasvatuksen opettajien lapsiryhmän ulkopuolella tapahtuvaa suunnittelu-, arviointi- ja kehittämisaikaa eli niin sanottua SAK-työaikaa. Tutkimuksen kohteena on varhaiskasvatuksen opettajien kokemukset SAK-työajan merkityksestä varhaiskasvatustyössä, SAK-työajan toteutumisesta sekä sen toteutumiseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimukseen osallistui viisi varhaiskasvatuksen opettajaa ja he työskentelivät samassa kunnallisessa varhaiskasvatusyksikössä. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Haastattelija oli laatinut haastattelukysymykset etukäteen, mutta mahdollisuus tarkentaviin kysymyksiin oli olemassa. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että varhaiskasvatuksen opettajat kokivat merkitykselliseksi suunnittelu-, arviointi ja kehittämistyön, joka heidän mielestään mahdollisti laadukkaan peda-gogiikan toteutumisen lapsiryhmässä ja varhaiskasvatusyksikössä. SAK-työaika koettiin tärkeänä osana varhaiskasvatuksen opettajan työtä, mutta viikoittainen viisi tuntia ei opettajien kokemuksien mukaan toteutunut. Suurimpana syynä tähän olivat puutteelliset henkilöstöresurssit, puutteellinen työvuorosuunnittelu sekä epäselvyydet eri ammattiryhmien välisissä työtehtävissä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajien SAK-työajan toteutuminen vaatii laadukasta työvuorosuunnittelua sekä keskustelua varhaiskasvatusyksiköissä SAK-työajan merkityksestä.