Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "systematisk litteraturstudie"

Sort by: Order: Results:

  • Ketonen, Luna (2024)
    Syfte. Syftet med forskningen var att skapa en förståelse av hur ledarskap kan påverka lärande organisationer positivt. Många organisationer kunde förbättra sin konkurrenskraft genom att implementera principer från lärande organisationer. Första steget till eventuella ändringar förväntas tas av ledare. Forskningens mål var att kartlägga fältets tidigare forskning och skapa en översikt om ledarskapets roll i lärande organisationer. Denna översikt kan användas som introducerande handledning för organisationer som är intresserade av temat. Metod. Forskningen genomfördes som en systematisk litteraturöversikt och materialinsamlingen med den tematiska analysmetoden. Insamlade materialet var referentgranskad litteratur från åren 2017-2022. Materialet som samlades in kodades och analyserades enligt följande kategorier: samarbete, reflektion och feedback; strategiskt tänkande, organisationskultur, metakognitiva kunskaper och ledarskapets specifika uppgifter. Resultat och slutsatser. Enligt resultaten behöver ledare inom lärande organisationer följande kompetenser: systemtänkande, närvaro och pålitlighet samt kunskapen att både utmana och stöda. Ledarens specifika uppgifter och ansvarsområden är att utveckla organisationen; ett samarbete både internt och externt. Dessutom ska ledaren stöda en organisationskultur som skapar tid och möjlighet för reflektion och feedback samt implementera inlärning i organisationens strategi. Ledarens roll i lärande organisationer är att systematiskt, via kompetenserna och uppgifterna samt ansvarsområden, upprätthålla möjligheter för inlärning åt alla medlemmarna i organisationen.
  • Vera, Strandberg (2024)
    Mål. Samarbetet mellan personal på daghem och vårdnadshavare är en stor del av småbarnspedagogiken. Enligt grunderna för planen för småbarnspedagogik skall det finnas ett samarbete med vårdnadshavare och de skall ha en chans att vara delaktiga inom småbarnspedagogiken. Syftet med denna studie är att granska vad forskning säger om hur samarbetet mellan daghemspersonal och vårdnadshavare upplevs. Syftet är också att granska vilka olika faktorer som påverkar samarbetet på olika sätt. Forskningsfrågorna är: 1. Hur upplever vårdnadshavare samarbetet? Hur upplever personalen samarbetet? Vad påverkar samarbetet positivt? Vilka brister finns det? Målet är ett få en bättre bild om hur samarbetet upplevs och samarbetets påverkande faktorer. Metoder. Detta är en kvalitativ studie som utfördes som en systematisk litteraturstudie. Materialet består av 10 vetenskapliga artiklar som behandlar temat om hur samarbete mellan personal och vårdnadshavare upplevs och vilka faktorer som påverkar samarbetet. Det hittade materialet analyserades systematiskt enligt de ställda forskningsfrågorna i studien. Resultat och slutsatser. Resultat visade att både vårdnadshavare samt personal upplevde samarbetet på flera olika sätt. Det upplevdes som betydelsefullt och viktigt men också komplicerat och belastande. Det finns en brist på tydliga riktilinger för ett framgångsrikt samarbete. Kommunikation var en av den viktigaste delen av ett fungerande samarbete. Samarbetsprinciperna, att bli hörd, respekt, tillit och dialog, och vikten av dem lyftes upp av både vårdnadshavare och personal. Resultaten visade att erfarenhet inom branschen hade en gynnsam påverkan på inställningen till samarbetet samt kunnigheten inom ämnet. Föräldrasamarbetet stöder utvecklingen av barnet, vårdnadshavare, personalen, verksamheten och småbarnspedagogiken som en helhet.