Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "taideperustainen ympäristökasvatus"

Sort by: Order: Results:

  • Ojalehto, Eleonoora (2022)
    Maapallon kestokyky on uhattuna, sillä ihmisen toiminta on aiheuttanut mittavia ympäristötuhoja ympäri maapallon. Ihmisen on muutettava toimintaansa ja maailmankuvaansa, jotta ympäristön tila kohenee. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että lyhyetkin interventiot herättelevät lasten luontoyhteyttä ja myötätunnon kehittyminen kaikkea olevaista kohtaan auttaa ymmärtämään ihmisen ja luonnon välisen riippuvuussuhteen. Tässä tutkimuksessa selvitetään, millaisia interventioita varhaiskasvatuksen kontekstissa on toteutettu taideperustaisessa ympäristökasvatuksessa. Lisäksi tutkimuksessa kartoitetaan keinoja millä tavoin taideperustaisella ympäristökasvatuksella voidaan tukea lapsen maailmankuvan kehittymistä kohti ekososiaalista sivistystä. Tutkielma toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto koostui alan kirjallisuudesta, joka kerättiin systemaattisen tiedonhankinnan avulla. Aineiston analysoitiin laadullisesti hyödyntäen sisällönanalyysiä. Tutkimustulosten perusteella taide soveltuu menetelmänä auttamaan lapsia muodostamaan yhteyden ympäristöön ja ekologisiin järjestelmiin uusilla tavoilla. Taiteen prosessipohjaisuus ja avoimuus mahdollistaa lasten sitoutumisen ja aktiivisen osallistumisen. Taide toimii myös useiden aistien herättäjänä, vetoaa erilaisiin kohderyhmiin ja tuo uusia näkökulmia, jotka voivat muuttaa ihmisen tapaa ajatella luonnosta ja olla vuorovaikutuksessa sen kanssa. Merkittävät ulkoilukokemukset voivat jäädä lasten mieliin vuosiksi ja vaikuttaa näin arvomaailman muodostumiseen. Tulosten perusteella voidaan todeta, että taideperustaisella ympäristökasvatuksella on merkittävä rooli lapsen kasvun ja kehityksen tukemisessa kohti ekososiaalista sivistystä. Interventiot herättivät lasten kiinnostuksen ympäristöä kohtaan ja heidän kunnioituksensa luontoa ja ympäristöä kohtaan lisääntyi. Varhaiskasvatuksessa on huomioitava taideperustaisen ympäristökasvatuksen merkitys opetuksen ja kasvatuksen kokonaisuutta suunniteltaessa. Meidän kaikkien tulee ymmärtää, että olemme tiivis osa luontoa: ihmisten hyvinvointi on kiinni luonnon hyvinvoinnista.