Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "taisteluleikit"

Sort by: Order: Results:

  • Leskelä, Siru (2023)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tavoitteet. Vallitseva sota Ukrainassa sekä lasten lisääntynyt median käyttö ovat nostaneet lasten leikeissä taisteluleikit keskiöön niin päiväkodeissa kuin kouluissakin. Aiempien tutkimusten mukaan taisteluleikit ovat olleet hyvin kiellettyjä niin varhaiskasvatuksessa, kuin esi- ja alkuopetuksessakin. Vaikka nykyään niitä sallitaan enemmän, jostain syystä ne mielletään lapsen kehitykselle haitallisina ja opettajat usein kieltävät ne lapsilta. Tässä tutkimuksessa selvitän, millaisia ristiriitoja taisteluleikit tutkimusten mukaan aiheuttavat varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja alkuopetuksessa eri maissa. Lisäksi tarkastelen tutkimustietoa opettajien sekä muiden alan ammattilaisten suhtautumisesta taisteluleikkeihin, sekä näkemyksiä ja perusteluita näiden suhtautumisten taustalla. Aiemmat tutkimukset ovat myös osoittaneet, että opettajat kokevat vahvaa epämukavuutta lasten leikkiessä taisteluleikkejä sekä keskusteltaessa niistä yhdessä lasten kanssa. Tutkimuksen tavoitteena on siis selvittää, kuinka tulevaisuuden opettajana suhtautua lasten taisteluleikkeihin päiväkodissa sekä koulussa. Menetelmät. Menetelmänä tässä tutkimuksessa käytin integroivaa, kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksen aineisto koostui kahdeksasta vuosien 2015–2022 välillä julkaistusta tieteellisestä artikkelista, joissa tutkittiin taisteluleikkejä eri puolilla maailmaa varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa tai alkuopetuksessa. Lisäksi näissä tutkimuksissa tutkittiin opettajien sekä muiden alan ammattilaisten näkökulmia ja suhtautumista taisteluleikkeihin. Aineiston analyysinä käytin laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa selvisi, että suhtautuminen taisteluleikkeihin vaihteli paljon. Osa tutkimuksista pyrki osoittamaan, että taisteluleikit aiheuttavat lapsissa lisääntyvää aggressiota ja ovat haitallisia lapsen kehitykselle. Enemmistö tutkimukseen valikoiduista aineistoista kuitenkin osoitti, että lapsen kehityksen kannalta olisi tärkeää saada purkaa kaikenlaisia tunteita leikissä. Leikki voi olla lapsen keino käsitellä jotain ikävää asiaa, josta puhuminen on hankalaa. Silti opettajat kokevat yhä edelleen taisteluleikit haitallisina ryhmälle, sillä niistä aiheutuu usein melua ja esimerkiksi juoksemista. Useissa tutkimuksen kohteina olleissa ryhmissä taisteluleikit ovatkin siis yhä kiellettyjä. Opettajat ja muut ammattilaiset kokevat, että taisteluleikeistä puhuminen lasten kanssa on haastavaa, eikä heille ole annettu keinoja tai tukea näiden vaikeiden asioiden käsittelyyn. Tutkimustulokset osoittavat, että lasten taisteluleikkien syitä tulisi tarkastella tarkemmin ja opettajien tulisi tarkastella omia ennakko-olettamuksia, jotka saattavat vaikuttaa taisteluleikkeihin suhtautumiseen. Lisäksi opettajille tulisi tarjota materiaalia, tukea ja konkreettista koulutusta vaikeista asioista puhumiseen lasten kanssa, jotta vaikeita aiheita ei tarvitsisi sivuuttaa omasta epämukavuudesta johtuen.