Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "tarinallinen opetusmenetelmä"

Sort by: Order: Results:

  • Jumppanen, Iiris (2022)
    Tavoitteet. Tämän narratiivisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on kuvailla miten matematiikan tarinallisen pedagogiikan hyötyjä kuvaillaan eri lähteissä. Matematiikan tarinallisella opetusmenetelmällä viitataan tässä tutkielmassa fiktioon perustuviin satuihin, joissa juoneen on upotettu opetettava matematiikan aihealue. Tutkimuksen tarkoituksena on koota tutkimustuloksia sekä esittää miksi tarinallinen pedagogiikka olisi myös perusteltua osana matematiikan opetusta. Katsauksessa lähdetään etsimään vastauksia siihen miten tarinallinen pedagogiikka on yhteydessä oppimiseen ja kielelliseen kehitykseen. Lisäksi katsauksessa tarkastellaan sitä miten tarinallinen pedagogiikka on yhteydessä oppimisasenteisiin ja emotionaaliseen kehitykseen, sekä miten tarinallinen pedagogiikka on yhteydessä sosiaaliseen ja vuorovaikutukselliseen kehitykseen. Menetelmät. Tutkimuksessa etsitään vastauksia tutkimuskysymyksiin narratiivisen kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tutkimusaineisto koostui tutkimusartikkeleista sekä kirjoista. Aineiston pohjalta kategorisoin tuloksia ja raportoin tulokset esiintyneiden teemojen mukaisesti. Tulokset ja johtopäätökset. Tarinallinen opetusmenetelmä tekee matematiikan opiskelusta merkityksellisen ja elämyksellisen oppimistapahtuman, jonka seurauksena opittava aihe saattaa jäädä jopa vuosikymmeniksi pitkäkestoiseenmuistiin (Schiro 2004; Kinossalo 2020; Zazkis & Liljedahl, 2009). Matematiikan tarinallisen opetusmenetelmällä voitaisiin mahdollisesti vaikuttaa matematiikka-asenteisiin, opiskelumotivaation sekä menetelmän myötä saatettaisiin saada myös konkreettista osaamisen kasvua (Furner, 2018; Hong, 1996; Hassinger-Das, 2015). Tarinallisella matematiikalla voitaisiin lisätä matemaattisen ajattelun kielentämistä ja kasvatusalan ammattilaiset ja huoltajat voisivat saada parempaa ymmärrystä lapsen osaamisesta (Schiro, 2004). Tarinoille tyypilliset toistot, kuvitus ja kielelliset keinot voisivat mahdollisesti auttaa kaikkia oppilaita innostumaan matematiikasta sekä oppimaan matematiikan lisäksi kieltä, ryhmätyöskentelytaitoja, tunnetaitoja sekä luovuutta.