Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "tasa-arvokasvatus"

Sort by: Order: Results:

  • Laitinen, Jessica (2022)
    Tämän tutkimuksena tavoitteena on tarkastella sukupuolirooleja vuosien 2008 sekä 2018 Helmet-kirjastojen lainatuimmissa lasten kuvakirjoissa. Aineisto koostuu kolmesta Tatu ja Patu – kirjasarjan kirjasta. Tutkimuksen tehtävänä on analysoida, miten sukupuolta tuotetaan valittujen teoksien teksteissä sekä kuvissa. Aiemmat tutkimukset osoittavat lastenkirjallisuuden merkittävän roolin asenteiden ja arvojen välittäjänä. Aineisto analysoitiin lähiluku menetelmää hyödyntäen. Aineisto koostettiin Helmet-kirjastojen lainatuimpien lasten kuvakirjojen tilastoista vuosina 2008 sekä 2018. Lähiluku menetelmällä aineistosta nostettiin esiin omien tutkimuskysymysten kannalta olennaisia huomioita. Sukupuolta tuotetaan aineiston kirjoissa feminiinisin ja maskuliinisin yleistyksin. Sukupuolistereotypioihin tartutaan kirjoissa myös huumorin keinoin. Kirjoissa kuvataan myös sukupuolisensitiivisin keinoin henkilöhahmoja, jolloin tulkinta sukupuolesta jätetään lukijalle.
  • Ylimäki, Jenni (2021)
    Tässä tutkielmassa oli tavoitteena selvittää stereotyyppisten sukupuoliroolien esiintymistä ensimmäisen luokan äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa. Jokai-selta suomalaiselta aapisia kustantavalta oppikirjakustantamolta oli tutkimusai-neistossa käytössä yksi aapinen. Aiemmissa tutkimuksissa on selvinnyt, että miehet ovat naisia merkittävämmässä roolissa oppikirjoissa ja he esiintyvät oppi-kirjoissa useammin. Kustantamoille on annettu 2011 ohjeistus, jossa annetaan suuntaviivoja oppikirjojen kehittämiseksi tasa-arvoisempaan suuntaan. Sukupuo-liroolien näkymisen lisäksi tässä tutkielmassa selvitetään, että ovatko kustantajat pyrkineet aiempaa enemmän tasa-arvon edistämiseen oppikirjoissa. Tämä tutkielma toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmällä ja siinä yhdistyvät kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen menetelmällinen lähestymistapa. Ai-neistona toimivat kolmen eri kustantamon aapiset, jotka kustantajan edustajat itse valitsivat oppikirjavalikoimastaan. Aineiston analysoinnissa käytettiin Michelin (1986) Unescolle laatiman mallin pohjalta kehitettyä analyysirunkoa, jonka avulla kartoitettiin sukupuolirooleihin liittyviä piirteitä oppikirjojen kuvissa ja teksteissä. Tutkimustulokset osoittivat, että sukupuoliroolit eivät ole enää yhtä vahvasti nä-kyvillä kuin aiemmissa tutkimuksissa ja että oppikirjoissa oli näkyvissä selvä pyr-kimys tasa-arvoisempaan suuntaan. Naisia ja tyttöjä esiintyi oppikirjojen kuvissa ja teksteissä enemmän kuin miehiä ja poikia. Oppikirjoissa esiintyi stereotyyppis-ten sukupuoliroolien rikkomista, erityisesti tyttöjen luonteenpiirteissä. Työhön ja ammattiin sekä perhesuhteisiin yhdistyi kuitenkin jonkin verran stereotyyppisten sukupuoliroolien mukaisia viittauksia.