Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "tuen tarpeen tunnistaminen"

Sort by: Order: Results:

  • Hartikainen, Ella (2023)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä varhaiskasvatuksen opettajat ajattelevat tuen tarpeista, tuen tarpeiden tunnistamisesta ja kolmitasoisen tuen toteutumisesta helsinkiläisissä alle kolmevuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä, ja miten tuen tunnistamista ja toteuttamista voisi heidän mielestään kehittää. Tutkimuksen lähtökohta on inklusiivisessa toimintakulttuurissa, jota myös opetus- ja kulttuuriministeriön Oikeus oppia -hanke pyrkii edistämään. Hankkeen loppuraportissa todetaan, että alle kolmevuotiaiden lasten tuen tarpeiden havaitseminen ja huomioiminen varhaiskasvatuksessa on puutteellista, ja siksi niitä tulisi selvittää tarkemmin. Kehityksen ja oppimisen haasteet ovat usein nähtävissä jo lapsen ensimmäisinä elinvuosina, ja varhaisella tuella voidaan ehkäistä myöhempiä kehityksen ja oppimisen haasteita sekä syrjäytymistä. Menetelmät. Tutkimus on luonteeltaan empiirinen kyselytutkimus, ja siinä hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista lähestymistapaa. Sähköinen kysely lähetettiin Helsingin kaupungin jokaiseen suomenkieliseen päiväkotiin, kussakin yhdelle varhaiskasvatuksen opettajalle. Otoksen koko oli 293 ja vastausprosentti 25,9 % (76 vastausta). Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulokset osoittivat, että iso osa varhaiskasvatuksen opettajista kokee alle kolmevuotiaiden tuen toteutuvan puutteellisesti helsinkiläisissä päiväkodeissa. Tukea vaille näyttäisi jäävän yli neljännes tukea tarvitsevista lapsista. Myös annettu tuki koetaan osin puutteelliseksi. Tukea vaille jää erityisesti lapsia, joilla on tarkkaavaisuuden tai toiminnanohjauksen haasteita, sosioemotionaalisia haasteita tai kielen kehityksen haasteita. Suurimmiksi esteiksi tuen antamiselle koetaan riittämättömät henkilöstöresurssit ja lapsen ikä. Kolmitasoinen tuki koetaan yleisesti tarpeelliseksi, mutta omasta osaamisesta tuen tarpeiden tunnistamisessa on epävarmuutta neljänneksellä vastaajista. Opettajat tarvitsisivat paitsi lisäresursseja myös apua tuen tarpeiden tunnistamiseen ja tuen toteuttamiseen.