Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "tuenmuodot"

Sort by: Order: Results:

  • Kauppinen, Nea (2020)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuinka varhaiskasvatuksen opettajat tukevat lapsia, joilla on kielellisiä vaikeuksia. Tutkimuskysymysten kautta selvitetään minkälaisia tuenmuotoja varhaiskasvatuksen opettajat käyttävät tukeakseen lasta, jolla on kielellisiä vaikeuksia. Tutkimuksessa kartoitetaan myös, minkälainen vaikutus moniammatillisella yhteistyöllä on käytettyihin tukimuotoihin sekä kuinka opettajien käyttämät tukimuodot saataisiin siirtymään lasten väliseen vuorovaikutukseen. Teoria osuudessa esittelen tuen muodoista kuvat ja tukiviittomat sekä kuinka vuorovaikutuksen ja leikin kautta sekä oppimisympäristöä muokkaamalla voidaan tukea lapsen kielellisten taitojen kehittymistä. Menetelmät. Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Tutkimuksen aineistoa varten haastateltiin neljää varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto kerättiin tammi- helmikuussa 2020. Tulosten analysointi aloitettiin helmikuussa 2020. Aineiston analysoinnissa käytettiin menetelmänä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen kautta saatiin selville, että varhaiskasvatuksen opettajat käyttävät monipuolisesti erilaisia keinoja tukeakseen lasta, jolla on kielellisiä vaikeuksia. Erityisesti kuvat, pikapiirtäminen sekä suun motoriikkaa tukevat harjoitukset nousivat aineistosta esille. Moniammatillisen yhteistyön vaikutukset käytettyihin tukimuotoihin koettiin lisäresurssina, jonka kautta saadaan konkreettista tukea ja vinkkejä arkeen. Moniammatillisen yhteistyön kautta varhaiskasvatuksen opettajat saivat myös koulutusta eri tuen muotojen käyttöön. Varhaiskasvatuksen opettajat kokivat, että säännöllisen käytön ja mallittamisen kautta kasvattajien käyttämät tuen muodot siirtyvät vähitellen lasten keskinäiseen vuorovaikutukseen.