Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "tukea tarvitseva oppilas"

Sort by: Order: Results:

  • Tiikasalo, Isa (2022)
    Tämän kandidaatintyön tehtävänä on selvittää minkälaiset koira-avusteisen pedagogiikan menetelmät auttavat tukea tarvitsevaa oppilasta koulun toimintaympäristössä. Tarkoituksena on käsitellä koulukoiran toimintamahdollisuuksia koulukontekstissa sekä tuoda esille koira-avusteisuuden merkitystä tukea tarvitsevalle oppilaalle sosiaalisen ja emotionaalisen tuen, käyttäytymisen sekä kognitiivisen kehityksen ja oppimisen kautta. Tarkastelun kohteena on myös koira-avusteisen pedagogiikan perusedellytykset sekä ongelmakohdat. Kiinnostus koira-avusteista pedagogiikkaa kohtaan on nousussa ja tähänastiset tutkimukset osoittaisivat kyseisen pedagogiikan olevan hyvin perusteltu ja positiivinen lisä luokkahuoneisiin. Tämä tuore pedagogiikan muoto tarvitsee kuitenkin yleistyäkseen vielä lisää tutkimusnäyttöä suomalaisessa koulumaailmassa sekä esimerkkejä käytännöntyöstä. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on tuoda aiemman tutkimustiedon valossa uutta tietoa koira-avusteisesta pedagogiikasta ja sen tarjoamista vaikutuksista tukea tarvitseviin oppilaisiin. Kandidaatintutkielma toteutettiin systemaattisena, kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jolloin tutkielma pohjautui jo tutkittuun tietoon. Aineistoina käytettiin sekä kansainvälistä että kotimaista alan kirjallisuutta aiheesta. Aineistonkeruu tehtiin Helka-tietokannasta sekä Google Scholarista erilaisten hakusanayhdistelmien avulla manuaalisesti. Tutkimustulokset osoittivat, että koira-avusteinen pedagogiikka on yksi tuore ja ainutlaatuinen tukimuoto koulun toimintaympäristöön mahdollistamaan oppilaiden hyvinvoinnin ja kehityksen tukemisen. Kirjallisuuskatsauksen mukaan koulukoira mahdollistaa opetuksen laajat toteuttamistavat, joita on myös helppo varioida eri oppiaineisiin. Koulukoirien läsnäolon vaikutukset olivat tutkimuksen mukaan hyvin monipuolisia oppilaan sosioemotionaalisille taidoille, oppimiselle sekä käyttäytymi- selle. Koira-avusteinen pedagogiikka voi auttaa lasta saavuttamaan esimerkiksi tunne- ja vuorovaikutustasolla sellaisia asioita, joihin ei kenties päästäisi ilman suvaitsevan ja viattoman koirakaverin apua. Aihe vaatii kuitenkin lisää kotimaista tutkimusta, jotta koira-avusteisesta pedagogiikasta saadaan lisää näyttöä juuri suomalaisessa koulukontekstissa ja näin saadaan lisättyä koira-avusteisen pedagogiikan hyötyjen luotettavuutta.
  • Hyppönen, Lotta (2017)
    The main purpose of this study was to find out the quality of support needing pupils in home economics lessons. Teaching support needing pupils are daily because the amounts of learning disabilities increase continuously. Previous studies show that disorders of brain development or external perpetrators cause learning disabilities. The purpose of this study was to find answers to questions: 1. What kind of support needing pupils are in home economics teaching groups? 2. In what kind of ways home economics teachers take notice of support needing pupils? 3. How do I analyse my own home economics teaching experiences compared to scientific literature? The data for the qualitative study were collected by sending writing invitations to six home economics teachers working in the capital city area. The purpose was to get the comprehension of how teachers support and take notice of support needing pupil, what kind of extra-education they have got and do schools supply extra-resources for meeting support needing pupils. Furthermore I aspire to analyse my own experiences of teaching support needing pupils and what literature has saying about it. According to the main outcome, the most support in home economics lessons needed attention deficit and concentration disorder pupils and they who had linguistic disorders. Mainly for support needing pupils teachers used home economics schoolbooks for special education. In addition they made teaching materials, which were articulated by few words and had demonstrational pictures. However they hoped more easily comprehensible and more pictures consist teaching material for support needing pupils. The education for teaching support needing pupil was low-quality, slight or non-existent. In some cases the schools were offered a special needs assistant to classes. Anyway the help from special needs assistant to home economics classes needed substantial and justifiable reason.