Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "työuran muutos"

Sort by: Order: Results:

  • Simola, Paula (2021)
    Tavoitteet. Tässä tutkimuksessa syvennyttiin työuran käsitteeseen ja opettajan tyypilliseen työuraan. Uran käsitettä on tutkittu jo monta vuosikymmentä ja sillä on monenlaisia eri merkityksiä. Uraa voidaan tarkastella yksilön tai organisaation näkökulmasta. Yksilön näkökulmasta työura koostuu tällöin sarjoista päätöksiä, jotka hän itse valitsee, kun taas organisaation näkökulmasta työura voi uudistaa itseään erilaisten prosessien avulla. Prosesseihin kuuluvat yksilöiden työurat ja niiden vaiheet. Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää mitä tarkoittaa työura ja määrittää opettajan tyypillistä työuraa. Aineistoa tarkasteltiin seuraavien kysymysten avulla: Mitä tarkoittaa työura ja millainen on opettajan tyypillinen työura. Menetelmä. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja aineisto kerättiin tutkimuskysymysten avulla eri tietokannoista, jotta saataisiin mahdollisimman laaja aineisto. Aineistoa ei ajallisesti rajattu mihinkään tiettyihin vuosiin ja se koostui pääosin tieteellisistä julkaisuista. Tulokset ja johtopäätökset. Työuralla tarkoitetaan yksilön prosessia, joka pitää sisällään erilaisia vaiheita, eli ura-askelia. Työuran määritelmiä on monenlaisia ja tässä tutkimuksessa tuotiin esille itsekehittyvän ja joustavan uran määritelmät sekä opettajan tyypilliseen työuraan liittyvät pysyvien, lähtevien, siirtyvien ja vaihtajien määritelmät.Opettajan tyypillisestä työurasta on tehty tutkimusta jo 2000-luvun alusta lähtien, suomalaista tutkimusta kuitenkin vähemmän ja vain tietynlaisista näkökulmista. Opettajan tyypillinen työura on hyvin suoraviivainen urapolun koostuessa pääosin luokkahuonetyöskentelystä valmistumisesta eläkeikään asti. Työmarkkinoiden avoimuuden takia opettajille on auennut monia uusia työllistymisvaihtoehtoja. Tästä johtuen opettajan tyypillinen työura ei enää tarjoa kaikille samanlaisia mahdollisuuksia ja se on muutosvaiheessa. Tutkimuksessa käytettiin Hubermanin sekä Day ym. työuravaihemalleja havainnollistamaan tyypillisen työuran kulkua.Tyypillisen työuran tuntemusta tarvitaan tutkittaessa opettajan työuran muutosta ja siitä johtuvia ilmiöitä.