Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "työyhteisö"

Sort by: Order: Results:

  • Timonen, Suvi (2018)
    The purpose of this study was to explore how the work community and the interaction between the school staff are connected with the school climate. The study explores teachers’ perceptions of the quality of the school’s work community and the relationship of these perceptions with the quality of school climate. Previous study has shown that school climate is connected with students’ well-being and academic achievement. Studies also show that principals are in an important role to influence and define the school climate. The study was conducted as integrative literature review. The research material consisted of three international and peer-reviewed articles, one dissertation and one master’s thesis. The review synthesized these five different studies to form an inclusive view of the topic. Results of this study show that the work community in school, the interaction between the staff members and the relationships between principals and teachers are a meaningful aspect for school climate. Particularly important is equal and fair treatment of all members. Teachers that saw the interactions between the staff as negative and disrespectful also experienced the school climate as negative and tense. Important factors for teachers’ wellbeing are open communication, possibilities to participation, equality and fairness and reciprocal appreciation. Teachers also want to get support and feedback. Good interaction seems to be connected with teacher’s work attitudes, commitment, professionalism, trust and willingness to development.
  • Lehtonen, Maria Emilia (2017)
    Objectives. The purpose of this qualitative study was to explore a choir of an organization and its meanings to the choir members. The research question was ‘Which kinds of meanings does choir singing have to the choir members?’. Earlier studies concerning sense of community and choir singing were introduced in the theory chapters. Methods. The material of this study was collected from 8 participants of an organization’s choir. The method used was a focus group interview. The questions asked concerned the meanings of the choir in general, the meanings from well-being point of view, sense of belonging, communication and trust as well as openness. The role of theory was directional in the analysis. Especially the studies written by McMillan and Chavis (1986) as well as Burroughs and Eby (1998) were applied in the analysis. Results and conclusions. The results of this study were categorised into communal meanings and individual meanings. The most important communal results concerned the positive sense of community, co-worker support, openness and trust and negative sense of community. The most important individual meanings concerned relaxation and well-being. This study could be beneficial on the field of work development since it shows the importance of activities at work such as the choir of this study from both collective and individual points of view.
  • Jokela, Riikka (2023)
    Tiedekunta - Fakultet - Faculty Kasvatustieteellinen tiedekunta, Kasvatustieteiden kandiohjelma Tekijä - Författare - Author Riikka Jokela Työn nimi - Arbetets titel Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia toimivasta aikuisten välisestä vuorovaikutuksesta ja sen kehittämisestä varhaiskasvatuksessa Title Oppiaine - Läroämne - Subject Varhaiskasvatus Työn laji/ Ohjaaja - Arbetets art/Handledare - Level/Instructor Kandidaatintutkielma / Vivianne Ruohola ja Päivi Virtanen Aika - Datum - Month and year Helmikuu 2023 Sivumäärä - Sidoantal - Number of pages 31 s + 3 Tiivistelmä - Referat - Abstract Tutkimuksen tavoitteena on tutkia varhaiskasvatuksenopettajien kokemuksia aikuisten välisestä toimivasta vuorovaikutuksesta varhaiskasvatuksen työyhteisössä. Kokemukseni ja aikaisempien tutkimuksien pohjalta kiinnostuksen kohteeksi nousi tutkia erityisesti, miten aikuisten välinen toimiva vuorovaikutus näkyy varhaiskasvatuksen työyhteisössä ja miten toimivaa aikuisten välistä vuorovaikutusta voisi kehittää varhaiskasvatuksessa. Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat seuraavat kysymykset: Mitkä tekijät vaikuttavat aikuisten väliseen toimiva vuorovaikutukseen varhaiskasvatuksessa? Millä tavoin vuorovaikutusta voi kehittää varhaiskasvatuksen työyhteisössä? Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus, joka toteutetaan teemahaastattelun avulla. Haastateltavat valikoituivat tutkijan lähialueen päiväkodeista, joissa oli erilainen henkilöstörakenne tai toimintakulttuuri. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää varhaiskasvatuksenopettajaa kasvotusten päiväkodeissa. Tutkimus keskittyi haastateltavien henkilökohtaisiin kokemuksiin, jonka perusteella tässä tutkimuksessa hyödynnettiin fenomenografista tutkimussuuntausta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että aikuisten välinen vuorovaikutus on erittäin tärkeää varhaiskasvatuksen työyhteisössä. Vuorovaikutustilanteissa toimiminen ja vuorovaikutustaidot sekä vuorovaikutustaitojen kehittäminen liittyvät vahvasti itsensä ja toisten arvostamiseen sekä omiin asenteisiin. Toimiva vuorovaikutus edellytti tutkimuksen mukaan sitoutuneisuutta sekä oman toiminnan jatkuvaa arviointia. Toimivan vuorovaikutuksen edellytyksenä pidetiin yksilön kykyä hyväksyä erilaisia näkökulmia ja tapoja toimia ja tehdä työtä. Kun vuorovaikutus työyhteisössä on toimivaa, koettiin sillä olevan positiivisia vaikutuksia sekä työhyvinvointiin että työssä jaksamiseen. Hyvä vuorovaikutusosaaminen on joustavuutta sekä kykyä toimia tilanteen tai toisen ihmisen vaatimalla tavalla. Avainsanat - Nyckelord varhaiskasvatus, työyhteisö, vuorovaikutus, vuorovaikutusosaaminen, vuorovaikutustaidot vuorovaikutus Keywords Säilytyspaikka - Förvaringsställe - Where deposited Helsingin yliopiston kirjasto – Helda / E-thesis (opinnäytteet) Muita tietoja - Övriga uppgifter - Additional information