Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "työyhteisön tuki"

Sort by: Order: Results:

  • Matikainen, Mimosa (2020)
    Viime vuosien yhteiskunnallisessa keskustelussa on käsitelty kasvavassa määrin varhaiskasvatusta, erityisesti alaa pitkään vaivannutta opettajapulaa. Pula on johtanut siihen, ettei päiväkodeissa työskentele riittävästi päteviä varhaiskasvatuksen opettajia. Perhon & Korhosen pitkäaikaistutkimuksessa (2012) käy ilmi, että alan vaatimukset ovat kasvaneet nopeammin kuin alan arvostus tai siihen suunnatut resurssit. Syiden arvellaan juontuvan 1990-luvun alun lamaan, jonka aikana tehtyjen säästötoimien jälkeen resurssit eivät ole palanneet lamaa edeltäneelle tasolle. (Perho & Korhonen, 2012.) Moni varhaiskasvatuksen opettajista kokeekin erinäisistä syistä johtuen työhön liittyvää kuormitusta (mm. Paananen & Tammi, 2017). Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitkä eri tekijät ovat saattaneet vaikuttaa opettajapulan syntyyn. Asiaa tarkasteltiin historian, alalle hakeutuvien personnallisuuden piirteiden, arjen kuormittavuuden sekä motivaation kautta. Tutkimuskysymyksiä oli kaksi: 1. Mitkä tekijät ovat vaikuttaneet opettajapulan syntymiseen? 2. Miksi osa varhaiskasvatuksen opettajista vaihtaa alaa? Toteutin tutkielman kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin. Loin Google Formsin avulla kyselylomakkeen, jota jaoin eteenpäin verkostoissani. Vastaajan tuli olla alalla vähintään kolme vuotta työskennellyt, mutta sittemmin alaa tai toimenkuvaa vaihtanut. Lomake koostui monivalintakysymyksistä, valintaruudukoista, lineaarisista asteikoista sekä avoimista kysymyksistä. Lomakkeeseen vastasi 22 vastaajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytin teemoittelua. Tutkielman tuloksista selvisi, että puolella vastaajista alanvaihdokseen ajoi halu kouluttautua lisää. Toiseksi suurin tekijä oli halu vaihtaa alaa kokonaan ja kolmantena syynä korostui työroolin muuttuminen päiväkodin sisällä. Avointen kysymyksen vastauksissa painottuivat vaihteluntarve sekä haaveet uuden oppimiselle ja itsensä kehittämiselle. Useaa vastausta yhdisti tyytyväisyys alavalintaa kohtaan: perheitä ja lapsia haluttiin tukea, mutta jonkin toisen väylän kautta, johon he eivät kokeneet voivansa varhaiskasvatuksen opettajan roolista käsin vaikuttaa.