Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ujous"

Sort by: Order: Results:

  • Keskitalo, Kati (2021)
    Tutkimuksessa tarkastellaan ujoutta varhaiskasvatuksen kontekstissa sosiokulttuurisesta näkökulmasta (Rogoff 2003) ja toisaalta sosiologi Bourdieun (1930–2002) käsitteiden kautta. Ujouteen on usein viitattu synonyymeilla arka, vetäytyvä ja pelokas, ja sitä on pidetty temperamenttipiirteistä kaikista voimakkaimmin periytyvänä. Tutkijat kuitenkin muistuttavat, ettei ihmisen ujous tai estyneisyys ole koskaan täysin fysiologian ohjaamaa, vaan yleensä myös sosiaalisten kokemusten tulos (Keltikangas-Järvinen 2008, s. 68–69). Yleisesti tutkimus sijoittaa ujouden yhdeksi sosiaalisen vetäytyneisyyden piirteeksi yhdessä epäsosiaalisuuden kanssa (Coplan, Prakash, O`Neil & Armer 2004; Rubin, Coplan & Bowker 2009). Tutkimuksessa pyritään kuvaamaan, analysoimaan ja tulkitsemaan ujoutta ilmiönä ja laajentamaan sen tarkastelua yksilöstä sosiaalisiin verkostoihin ja suhteisiin sekä keskittymään erityisesti sosiaalisesti rakentuviin kuvaustapoihin ujojen lasten asemasta varhaiskasvatuksen vertaisryhmässä. Tutkimuskysymyksiä olivat: Miten varhaiskasvatuksen työntekijät kuvailivat ujoa lasta? Miten varhaiskasvatuksen työntekijät kuvasivat ujon lapsen asemaa vertaisryhmänsä jäsenenä? Millaisia ilmaisuja aikuisen tarjoamasta ”sosiaalisesta kannattelemisesta” varhaiskasvatuksen työntekijät toivat esille kirjoituksissaan? Coplanin ja Rudesilin (2016) mukaan ujous ilmiönä on vaikea mitattava, sillä se tarkoittaa ihmisen sisäisiä tiloja, kuten tunteita, ajatuksia ja motivaatioita. Tästä syystä ujoutta haluttiinkin lähestyä sosiokonstruktivistisesta viitekehyksestä käsin, jolloin ujoutta tulkittiin kielenkäytöllisten säännönmukaisuuksien kautta ja joiden toivottiin ilmentävän jotain sosiaalisen todellisuuden rakentumisesta päiväkotiarjessa. Aineisto kerättiin e-kyselylomakkeella sosiaalisen median varhaiskasvatuksen ammattilaisille suunnatuista ryhmistä. Kyselyyn vastasi 22 varhaiskasvatuksen ammattilaista eri puolilta Etelä- ja Keski- Suomea. Aineiston analyysissa käytettiin sisällön erittelyä ja soveltavaa diskurssianalyysia, jotka metodeina tukivat toisiaan ja auttoivat syventämään ujouden tarkastelua ilmiönä. Tutkimuksen tuloksissa ujo lapsi kuvastui enimmäkseen hiljaisena ja hitaasti lämpiävänä lapsena, joka ei tuonut esiin omia mielipiteitään. Ujon lapsen asemaa vertaisryhmänsä jäsenenä oli selvitetty identifioimalla repertuaareja, joiden tulkittiin ilmaisevan ryhmäasemointia selkeimmin. Bourdieulaisia termejä käyttäen vaikutti siltä, ettei ujojen lasten sosiaalinen pääoma ollut kovin vahva ja heidän asemoitumiseensa kentällä vaikutti suuresti vertaisryhmän ja sitä ohjaavan aikuisen asenteet ja teot. Tutkimuksen tuloksena syntyneitä repertuaareja ei nähty suorina kuvauksina todellisuudesta vaan sen erilaisina konstruktioina ja niistä tehtyinä tulkintoina. Ujojen lasten tuen tarve varhaiskasvatusryhmässä tiedostettiin hyvin, mutta haasteina koettiin suuret ryhmät ja lukuisat tuen tarvitsijat. Vuorisalon (2013, s 192) mukaan yhteisöllisyys, joka ei kykene tunnistamaan lasten välisiä eroja ja lasten keskinäisiä hiearkisia asemia, päätyy tiedostamattaan uusintamaan ja jopa vahvistamaan niitä. Ujo lapsi aistii varhain mitä ympäristö häneltä odottaa ja jos lapsi tottuu kulkemaan vuosia ” ryhmänsä jaloissa” voi ajan kuluessa jopa kiusaaminen tuntua hänestä luonnolliselta.
  • Peltonen, Laura (2021)
    Ujoutta ja vetäytyvää käyttäytymistä pidetään yhtenä haasteellisena kasvatustilanteena. Varhaiskasvattajat eivät usein tiedä, että millä tavoin ujon ja vetäytyvästi käyttäytyvän lapsen kanssa tulisi toimia (Keltikangas-Järvinen, 2010, 44). Ujous saattaa aiheuttaa esimerkiksi pelkoa uusissa tilanteissa, jonka vuoksi ujo lapsi vetäytyy ryhmä tilanteissa. (Kelitkangas-Järvinen, 2004, 103). Tietoisuus ja ymmärrys lapsen ujosta ja vetäytyvästä käyttäytymises-tä voi auttaa varhaiskasvattajaa tukemaan ujoa ja vetäytyvää lasta haastavissa tilanteissa. Tämän tutkimuksen tehtävänä oli tutkia lapsen ujouden ja vetäytyvän käyttäytymisen ilme-nemistä sekä sen tukemista varhaiskasvatuksessa. Tutkimuskysymykset ovat: Millä tavoin lapsen ujo ja vetäytyvä käyttäytyminen ilmenee varhaiskasvatuksessa? sekä millä tavoin varhaiskasvattaja voi tukea ujoa ja vetäytyvää lasta varhaiskasvatuksessa? Tämän tutkimuksen tutkimusmenetelmänä oli narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Tutkimus ai-neistot kerättiin tiettyjen sisään- ja poissulku kriteerien mukaisesti Helka, Helda ja Google Scholar tietokannoista. Tutkimusaineistot koostuivat vuoden 2010 jälkeen julkaistuista väi-töskirjoista, tutkimusartikkeleista sekä tutkimuskirjallisuudesta. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina. Lapsen ujous ilmenee muun muassa epäröintinä ja levottomuutena uusissa tilanteissa sekä heidän tavatessaan uusia ihmisiä. (Karevol, Ystrom, Coplan, Sanson & Mathiesen, 2012). Ujo lapsi saattaa vetäytyä usein taka-alalle ryhmätilanteissä eikä uskalla esimerkiksi pyytää tarvittaessa apua (Kukkoaho, 2017, 60). Tämän kirjallisuuskatsauksesta saamieni tulosten mukaan ujoa ja vetäytyvästi käyttäytyvää lasta voidaan tukea varhaiskasvatuksessa muun muassa pedagogisin keinoin. Ujoa ja vetäytyvää lasta voidaan tukea muun muassa myöntei-sellä vuorovaikutuksella, pienryhmä toiminnalla, ennakoinnilla ja positiivisella palautteella sekä varhaiskasvattajan toiminnan itsereflektiolla.
  • Malmi, Aino (2022)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli tutkia ja selvittää opettajan mahdollisia keinoja kohdata ja tukea ujoja oppilaita koululuokassa. Aiemman tutkimuksen mukaan opettajat eivät ole aina tietoisia siitä, miten luokan vetäytyvät ja hiljaiset oppilaat tulisi kohdata. Tässä tutkielmassa erittelen niitä keinoja, joiden avulla opettaja voi työssään huomioida ujot oppilaat yksilötasolla sekä ryhmätasolla. Tutkimustehtävät ovat 1) Mitä keinoja opettajalla on huomioida ja tukea ujoja ja hiljaisia oppilaita yksilöllisesti luokkahuoneessa oppitunnilla? ja 2) Mitä keinoja opettaja voi käyttää ujon tukemiseksi ryhmätasolla? Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoiksi valikoitui seitsemän empiiristä tutkimusta sekä yksi katsausartikkeli. Käytin teoriaohjaavaa analyysitapaa tarkastellessani aineistoja ja kiinnitin huomioita niihin teemoihin, jotka käsittelivät ujouden käsitettä kouluissa. Ryhmittelin löytämäni tulokset alakategorioihin. Ujo oppilas tarvitsee arkeensa riittävän turvallisuuden tunteen. Opettaja voi edistää turvallisuutta luomalla luokkaan positiivista ja kannustavaa ilmapiiriä. Myös lämmin vuorovaikutussuhde oppilaan ja opettajan välillä oli yksi merkittävä tekijä ujon kokeman turvallisuuden tunteen luomiseksi. Lämmintä vuorovaikutussuhdetta pyrittiin rakentamaan tekemällä itsestä helposti lähestyttävä sekä ottamalla itse kontaktia ujoon oppilaaseen. Hiljaisten oppilaiden osallistumista tunnilla voidaan mahdollistaa myös muilla tavoin kuin viittaamalla ja puhumalla, ja erilaiset pelit ja leikit voivatkin rohkaista ujoa oppilasta puhumaan vähitellen. Opettajan on tärkeä miettiä myös etukäteen, keiden kanssa ujo oppilas sijoitetaan samaan ryhmään pienryhmätyöskentelyssä, varmistaen turvallisuuden kokemus. Oppilaan arkeen on hyvä myös yrittää luoda rutiineja ja ennustettavuutta käymällä läpi päivän tulevat tapahtumat sekä noudattamalla tiettyjä toistuvia rutiineja koulussa.
  • Saarela, Minna (2020)
    Tiivistelmä Tavoitteet: Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ujouteen lasten kuvakirjallisuudessa liitettyjä puhetapoja ja siten mahdollistaa niiden merkityksen pohtiminen kasvatuksen kannalta. Sillä, miten ujous käsitetään ja miten siihen suhtaudutaan kulttuurisella tasolla, on merkitystä paitsi ujouden kokemuksen muodostumisen myös tasa-arvon ja vallan kysymysten kannalta. Tutkimuksessa selvitettiin miten kuvakirjojen tekstit representoivat ujoutta ja millaisia aineksia nämä representaatiot tarjoavat todellisuuden sosiaaliselle ja kulttuuriselle rakentumiselle. Ujoutta tarkasteltiin tutkimuksessa sekä psykologian että sosiologian tieteenalojen näkökulmasta. Ilmiö linkitettiin varhaiskasvatukseen ja oppimiseen sosiaalisen konstruktionismin ja lastenkirjallisuutta tarkastelevien pedagogisten näkökulmien kautta. Menetelmät: Empiirisessä laadullisessa tapaustutkimuksessa hyödynnettiin hermeneuttista tulkintaa ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysia diskurssintutkimuksen välineinä. Analyysi jakautui kahteen vaiheeseen. Ensimmäisessä vaiheessa multimodaalinen aineisto tiivistettiin tekstimuotoiseksi narratiiviksi soveltaen Ricœurin (2000) ajatusta hermeneutiikasta tulkinnan teoriana. Analyysin toisessa vaiheessa narratiivit luokiteltiin teoriaohjaavassa sisällönanalyysissa diskurssinanalyysin loppuun viemiseksi. Aineisto oli harkinnanvarainen näyte suomenkielisistä lasten kuvakirjoista, jotka on julkaistu vuosina 2005–2019 ja jotka löytyvät pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen kirjastoverkko Helmetin valikoimasta asiasanahauilla ujo tai ujous. Tulokset ja johtopäätökset: Tutkimuksessa hahmotettiin kaksi erilaista ujoutta koskevaa puhetapaa, jotka nimettiin ongelmaratkaisukeskeiseksi ja yksilönkasvukeskeiseksi diskurssiksi. Ujouden representaatiot rakentuivat lasten kuvakirjoissa näiden kahden puhetavan erilaisina painotuksina. Ongelmaratkaisukeskeinen puhetapa näyttäytyi vallitsevana, mutta myös ongelmallisena diskurssina viitaten ujoutta lähestyttävän ilmiönä usein varsin kapeasta näkökulmasta. Ongelmaratkaisukeskeisen ujouspuheen katsottiin heijastavan lapsikäsitystä, jossa lapseen suhtaudutaan jonain tulevana (becoming). Yksilönkasvukeskeisen ujouspuheen katsottiin puolestaan kiinnittyvän tälle vastakkaisella tavalla moderniin lapsikäsitykseen, jossa lapsi nähdään arvokkaana sellaisenaan (being). Tuloksilla katsottiin olevan sovellusarvoa sekä varhaiskasvatuksen pedagogiikan että lastenkirjallisuuden alueilla. Tutkimus avasi uutta näkökulmaa kasvatustieteelliseen tutkimukseen, sillä ujous on hyvin alitutkittua kyseisessä kontekstissa.