Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ulko- ja luontotoiminta"

Sort by: Order: Results:

  • Tervo, Minna (2023)
    Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli selvittää lasten fyysisen aktiivisuuden määrää varhaiskasvatuksen ulko- ja luontotoiminnassa sekä löytää keinoja lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi. Tutkimusaihetta lähestyttiin kolmen tutkimuskysymyksen avulla, joista ensimmäisellä tarkasteltiin menetelmiä, joilla lasten fyysistä aktiivisuutta voidaan mitata. Toisen tutkimuskysymyksen avulla selvitettiin lasten fyysisen aktiivisuuden määrää ja laatua varhaiskasvatuksen ulko- ja luontotoiminnassa. Kolmannen tutkimuskysymyksen avulla selvitettiin keinoja lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi varhaiskasvatuksen ulko- ja luontotoiminnassa. Tutkielmassa käytettiin menetelmänä kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineisto koostui viidestä tutkimusartikkelista, jotka analysoitiin sisällönanalyysiä hyödyntäen. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla haettiin tietoa siitä, mitä lasten fyysisestä aktiivisuudesta varhaiskasvatuksen ulko- ja luontotoiminnassa jo tiedetään. Tarkoituksena oli tiivistää aikaisempien tutkimusten tuloksia sekä luoda kokonaisuus lasten fyysisen aktiivisuuden mittaamiseen käytetyistä menetelmistä, lasten fyysisen aktiivisuuden määrästä ja laadusta varhaiskasvatuksen ulko- ja luontotoiminnassa sekä keinoista fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi. Tulokset osoittavat, että lasten fyysistä aktiivisuutta voidaan mitata sekä laitteellisesti että henkilön tekemillä mittauksilla. Lisäksi näitä molempia voidaan käyttää myös yhdessä, jolloin niiden avulla saadut tiedot täydentävät toisiaan. Tulosten perusteella voidaan todeta, että lapset ovat ulko- ja luontotoiminnan aikana fyysisesti aktiivisia ja huomattavasti aktiivisempia kuin sisätoiminnassa ja sen lisäksi lasten fyysisen aktiivisuuden kuormittavuus on suurempaa ulkotoiminnassa kuin sisätoiminnassa. Fyysisen aktiivisuuden kuormittavuudelle ei ole olemassa tarkkaa yhdenmukaista kriteeristöä, joten sen määrästä ei tutkielmassa käytetyn aineiston perusteella voinut tehdä yhtä yhdenmukaista kokonaisuutta. Tutkielmassa on esitetty aineistossa esiintyneet erilaiset fyysisen aktiivisuuden tasot sekä määrät ulkotoiminnan aikana siinä laajuudessa kuin ne olivat aineistosta löydettävissä. Vaikka lapset ovat ulkoilun aikana aktiivisia, niin siitä huolimatta lasten päivittäinen kokonaisaktiivisuus jää suurimmalla osalla lapsista suositeltua alhaisemmaksi. Lasten fyysistä aktiivisuutta on mahdollista lisätä ulko- ja luontotoiminnassa monin eri keinoin, jotka liittyvät tulosten perusteella sekä varhaiskasvattajiin, oppimisympäristöön, arvoihin ja asenteisiin että rakenteisiin.