Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ulkoilu"

Sort by: Order: Results:

  • Ollila, Viivi (2022)
    Tavoitteet. Suomalaislapsista enemmistö osallistuu varhaiskasvatuksen toimintaan jossain ikävaiheessa. Samalla lasten lisääntyneestä ylipainosta on muodostunut globaali haaste, jonka nujertaminen edellyttää toimia yhteiskunnan eri rakenteissa. Aiempien tutkimusten perusteella yksilölliset elämäntavat muotoutuvat jo varhaislapsuudessa. Näin ollen varhaiskasvatuksen liikkumisella on elinikäisiä vaikutuksia lasten terveyteen ja hyvinvointiin. Lisäksi tiedetään, että suurin osa varhaiskasvatuksen toiminnasta tapahtuu intensiteetiltään kevyissä toiminnoissa. Tutkimuksessa selvitetään, millä tavoin ulkoilu vaikuttaa varhaisvuosille asetettujen liikkumissuositusten toteutumiseen, ja mitkä tekijät vaikuttavat lasten liikkumiseen varhaiskasvatusulkoilujen aikana. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto koostui systemaattisen tiedonhankinnan avulla kootusta alan tutkimuskirjallisuudesta. Aineisto analysoitiin laadullisesti sisällön analyysiä hyödyntäen. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulosten perusteella enemmistö varhaiskasvatuksen päivittäisestä toiminnasta tapahtui intensiteetiltään kevyissä toiminnoissa. Tulos oli kansainvälisesti yhtenevä. Saadut tulokset osoittavat, että ulkoilu kasvattaa lasten liikkumisaktiivisuutta ja lisää reippaan sekä vauhdikkaan liikkumisen määrää. Lasten yksilöllinen temperamentti, varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri ja toimintaympäristö sekä ulkoiluolosuhteet vaikuttavat lasten liikkumisen toteutumiseen. Kansainvälisessä vertailussa pojat liikkuivat globaalisti tyttöjä monipuolisemmin ja määrällisesti enemmän. Suomalaislapset liikkuivat puolestaan vertailuimaista eniten vähintäänkin kohtuukuormitteisen liikkumisen tasolla. Varhaiskasvatuksessa lasten liikkumista voidaan tukea lisäämällä ulkoilun määrää ja toteuttamalla päiväkodin ulkopuolelle suuntaavia retkiä. Lasten monipuolinen liikkuminen ja erilaisten taitojen kehittäminen toteutuu parhaiten, kun ympärillä on runsaasti vapaata liikkumistilaa ja luonnonmukaisia materiaaleja. Saadut tulokset mahdollistavat varhaiskasvatuksen toimintaympäristön ja toimintatapojen kriittisen tarkastelun. Lisäksi tuloksia on mahdollista hyödyntää osana tulevia päätöksentekoprosesseja.
  • Kohtanen, Aino (2017)
    Outdoor activities are an essential part of children’s days in kindergarten. The yard of the kindergarten and the surrounding nature offer a diverse and a rich learning environment for young children. Early childhood education plan advises how the learning environment should be arranged and what kind of activities there should be organized. The purpose of this study is to describe the kindergarten outdoor environment as a place that is pedagogically planned and where early childhood education is successfully implemented. The study is based on a qualitative case study. The research material was collected using a theme interview. The interview was attended by three kindergarten teachers who all work at the vicinity of the capital city. They worked in the same area of early childhood education but in different kindergartens. The research material was analyzed by using content analysis. Kindergarten teachers were asked questions about their opinions of kindergarten outdoor environment and outdoor activities. In addition, they were asked what kind of role they hold in outdoors. The results of this study showed that the kindergarten teachers saw the outdoor activities as an important form of activity for children aged 3–5 years. Outdoor environment consisted of kindergartens own yard and the nearby forests, parks, and sports fields. Outdoor activities were often children’s own play or sometimes adults educated outdoor games or other pedagogically planned activities, for example mathematics in forest. Kindergarten teachers thought that adult role in outdoors was to ensure children’s safety, observe children and help them to find meaningful activities.