Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ulkoinen motivaatio"

Sort by: Order: Results:

  • Tallqvist, Jenni (2016)
    The purpose of this research is to identify why the professional substance abuse counselors, which have overcome their own substance abuse problems, leave to study substance abuse professional qualifications, even if they have already found a job without a degree. Is it compulsion or something else? The study will also identify what studies can provide to an all seen addict, if anything. The main research questions are: 1. What made the professional substance abuse counselors, who were also former substance abusers seek training? 2. What they felt that they got out of the training? This study is a qualitative research. For the study, five former substance abuser, who are working as professional substance abuse counselors were interviewed, all twice. After overcoming their own substance problems, the subjects had started to work as substance abuser counselors to make substance abuse work and acquired later substance abuse professional degree. The research material was collected by themed interviews. The data was inspected by using content analysis. The study shows that the former drug users were not very strongly motivated to study substance abuse work. However, during the studies their external motivation changes to the internal. All those who were interviewed felt that studying gave them something. Education, inter alia, increased self-esteem, a new perspective on substance abuse work and the tools to work.
  • Pauloaho, Nina (2020)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli luoda katsaus kiinnostuksesta tehtyyn tutkimukseen ja tarkastella erityisesti kiinnostuksen ja motivaation välistä yhteyttä. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimi Decin ja Ryanin (1985) kehittämä itsemääräämisteoria. Katsauksen tavoitteena oli luoda synteesiä viimeisimmästä tutkimustiedosta tarkastellen kiinnostusta valitusta näkökulmasta. Tutkielma toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman aineistona käytettiin 14 tutkimusartikkelia, jotka kerättiin tarkasti määriteltyjen sisäänotto- ja poissulkukriteerin avulla. Aineistossa mukana olleiden artikkelien analyysin apuna hyödynnettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Aineiston tarkastelussa käytettiin sisällönanalyysille tyypillistä menetelmää, teemoittelua, jonka keinoin aineistosta oli mahdollista muodostaa erilaisia teemoja, joita tarkasteltiin edelleen asetettujen tutkimuskysymyksien näkökulmasta. Tutkielman tulosten perusteella voitiin luoda selkeä kuva kiinnostuksesta kehittyvänä ilmiönä, keskittyen erityisesti siihen, mitkä tekijät vaikuttavat sen syntyyn mutta sivuten myös niitä tekijöitä, jotka edistävät sen jatkuvuutta. Kiinnostuksen synnyn kannalta pystyttiin tunnistamaan merkityksellisiä tekijöitä, kuten oppimisympäristö, henkilökohtaiset ominaisuudet sekä ulkopuolinen tuki. Katsauksen avulla voitiin myös havaita kiinnostuksen ja motivaation välinen yhteys ja tunnistaa erityisesti kiinnostuksen kiistattomat hyödyt oppimismotivaatiolle. Tässä katsauksessa nähtävät tulokset ovat hyödyllistä tietoa kaikille lasten ja nuorten kanssa työskenteleville, sillä yleisen käsityksen mukaan, kiinnostuksen, sen kaikissa muodoissa, voidaan todeta olevan oppimisen sekä oppimismotivaation kannalta merkittävä tekijä.
  • Viinanen, Hanna (2017)
    Objectives. Intrinsic motivation is considered the desired type of motivation and it has been shown to be associated with deep learning and better performance. This study aims to examine the preschool teachers' perceptions of motivation. Different definitions of motivation are used as a theoretical frame. Edward Decis and Richard Ryans self-determination theory is the most important theory in this study. The research of teacher's pedagogical thinking gave ideas and support while constructing the research mission and research questions. In my research, I wanted to find out which factors the pre-school teachers demonstrate in their thinking related to children's motivation in learning situations. I also wanted to find out that in which manner the pre-school teachers' perceptions and thoughts of motivation correspond to Decis and Ryans self-determination theory. Methods. This study was a qualitative study. I used questionnaire as s data collection method. Questionnaire included four essay questions. The respondents were selected randomly. I put a link to my questionnaire in to three Facebook groups which were intended to the kindergarten teachers. A total of 16 pre-school teachers responded to questionnaire. Research data analysis was made by classifying. First I classified the pre-school teachers' answers in three categories according to Decis and Ryans self-determination theory. Finally, I classified the comments into the categories based on yet emerging themes of the material. Results and conclusions. The results of the study showed that preschool teachers' perceptions of motivation are based partly on Decis and Ryans self-determination theory. These results show that preschool teachers associate the idea of competence, autonomy, and psychological relatedness to the concept of motivation. Most on the defendants mentioned the importance of autonomy in motivating learning situations. Twelve respondents out of sixteen mentioned the positive impact of autonomy when speaking about the motivation. Six out of sixteen respondents felt that the feelings of competence has a positive impact on the child's motivation in learning situations. The importance of psychological relatedness was mentioned by nine respondents. Preschool Teachers attached the ideas of functionality, play and positive emotional experiences to the child motivating activity. The kind of activities that do not motivate children included not functional action and negative emotional experiences
  • Nurmi, Anette (2017)
    Using grades as a student evaluation method is an established routine, but at the same it’s not questioned often. Taking into account the long time period that we have already been familiarized with the negative effects of grades, this is very interesting. Researching the effects of grades on student motivation is on the focus of this thesis. In addition to motivation, also other effects on student are discussed, as well as the rationality of using grades as an evaluation method. Descriptive literature review was chosen as the research method in this thesis. The research material was searched from web databases and Helsinki University Library. The material was described by presenting the three main studies of this thesis. The results indicated that using grades as an evaluation method lowers student’s motivation and interest towards learning. According to results, that’s not the only way grades affect students since grades also have a negative effect on student’s self-esteem, performance, behavior and attitudes. Grades also increase the likelihood of student focusing mainly on getting good grades which takes the energy and interest out of learning and developing skills and knowledge. According to the results in this thesis, it is justifiable to question the rationality of using grades as an evaluation method.
  • Kylliäinen, Emilia (2023)
    Tutkimuksen tavoitteena on tutkia varhaiskasvatusta opiskelevien positiivisia motivaatiotekijöi-tä. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet varhaiskasvatuksessa työskentelyn suosion olevan laskussa ja erityisesti opettajista on puute kenttätyössä. Tutkimukseni on rajattu positiivisiin motivaatiotekijöihin, jotka lisäävät motivaatiota jäädä alalle. Lisäksi halusin selvittää miten alalta poistuvien ja jäävien ajatukset eroavat toisistaan. Tutkimuskysymykseni olivat seuraa-vanlaiset: mitkä tekijät lisäävät varhaiskasvatuksen opiskelijoiden motivoitumista alalle? ja mi-ten alalta poistuvien ja jäävien motivaatiotekijät eroavat toisistaan? Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusotteeni on fenologis-hermeneuttinen tutki-musote. Aineistonkeruumenetelmänä käytin kyselylomaketta ja aineisto kerättiin lokakuussa vuonna 2022. Koska tutkimusaiheeni oli opiskelijoiden motivaatiotekijät, välitin lomakkeen kanssaopiskelijoille sosiaalisen median välityksellä. Sain analysoivia vastauksia yhteensä 17 kappaletta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin kautta. Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opiskelijat näkevät positiivisina motivaa-tiotekijöinä erityisesti lapset, työn merkityksellisyyden ja luovuuden sekä mahdollisuuden olla mukana lapsen kehityksessä ja kasvussa. Tutkimustulos oli osittain samansuuntainen kuin aiemmat tutkimukset aiheesta. Tulosten mukaan myös palkkaus sekä paremmat resurssit mainittiin motivaatiota lisäävinä tekijöinä.