Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ulkoinen yrittäjyys"

Sort by: Order: Results:

  • Koskinen, Markus (2018)
    This bachelor's thesis aggregate notions of entrepreneurship education that has been given over the years. There are lot of definitions and person who are interest in this subject can find quite different opinion. When we define entrepreneurship, it is remarkable, that intrapreneurship means industrious attitude and entrepreneurship means business and practice. Entrepreneurship education is a common topic in Finnish education debate and people think that it is necessary. Still and all, it is not own subject in school and so it doesn’t have the criteria of good knowledge in national core curriculum. Additionally studies shows that teachers have different views on this subject. Because of this entrepreneurship education may seem confusing. With this bachelor thesis I look for a response to the problem: what is entrepreneurship education? In this thesis I take to review national core curriculum 2014, researches of entrepreneurship education and society. I include teachers, students, decision-makers, organizations, companies, old national core curriculums and civil servants to society. In addition I consider what skills we can teach through entrepreneurship education? In this case highlighted my experience from Me&MyCity-day. This thesis shows that the current national core curriculum doesn’t mention the term entrepreneurship education. Instead of there are many mentions to entrepreneurship and companies. The relationship between national core curriculum and entrepreneurship is economical. Based on researches and perceptions of society, there are four category in entrepreneurship education: preparing for the future, build transferable skills to meet with uncertainty, industrious attitude and work as an entrepreneur. We can learn many skills through entrepreneurship education. Problem solving skills and accountability were highlighted in Me&MyCity-day. These observations are also in line with research literature. The conclusion of the thesis we can say that entrepreneurship education is the teaching of entrepreneurship and intrapreneurship. Intrapreneurship includes preparing for the future, transferable skills to meet with uncertainty and industrious attitude. Entrepreneurship includes work as an entrepreneur.
  • Korpisalo, Maria (2023)
    Euroopan unioni korostaa hyvinvoinnin luomisessa yrittäjyysvalmiuksien oppimista. Yrittäjyys ja yrittäjämäiset valmiudet tunnistetaan tärkeinä taitoina tulevaisuuden työmarkkinoilla. Yrittäjyyskasvatus on ollut opetussuunnitelmissa jo 1990-luvulta lähtien, ja etenkin 2000-luvulla yrittäjyyskasvatusta on alettu painottaa. Tästä huolimatta, aiempien tutkimusten perusteella opettajat kokevat epätietoisuutta, miten yrittäjyyskasvatusta tulisi toteuttaa käytännössä. Tämä herättää pohtimaan, mitä yrittäjyyskasvatuksen toteuttajana oleminen edellyttää opettajilta. Tutkimukseni tavoitteena on muodostaa kokonaisvaltainen kuva aiempien tutkimusten pohjalta, miten opettajien valmiuksia toimia yrittäjyyskasvatuksen toteuttajina voidaan tukea. Tutkimuskysymystä lähestyin kahden alakysymyksen kautta: ” Miten opettajat suhtautuvat yrittäjyyskasvatukseen tutkimuskirjallisuuden mukaan? ” ja ” Miten opettajien yrittäjyyskasvatusvalmiuksien kehittymistä tuetaan tutkimuskirjallisuuden mukaan? Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen keskeisinä käsitteinä toimivat sisäisen ja ulkoisen yrittäjyyden käsitteet. Teoreettisena viitekehyksenä toimii yrittäjyyskasvatus ja kontekstina Opetus- ja kulttuuriministeriön määrittelemät koulutuksen yrittäjyyslinjaukset. Aineisto muodostuu yhdestä väitöskirjasta ja kolmesta tieteellisestä artikkelista. Tutkimuskirjallisuuden mukaan opettajat tarvitsevat yrittäjyyskasvatukseen liittyvän tietouden syventämistä. Opettajien valmiuksia yrittäjyyskasvatuksen toteuttajina tutkimuskirjallisuuden mukaan voidaan tukea selkeyttämällä yrittäjyyskasvatuksen määritelmää ja tavoitteita, tarjoamalla riittävät resurssit yrittäjyyskasvatuksen toteuttamiseen sekä rikkomalla yrittäjyyden stereotyyppisiä tulkintoja mahdollistamalla opettajille tutustumista yrittäjyyden toimintaan. Yrittäjyyskasvatus tulisi nähdä sisäisen yrittäjyyden vahvistamisena. Opettajat nostivat yrittäjyyskasvatuksen keskiöön sisäisen yrittäjyyden. Sisäisen yrittäjyyden vahvistaminen koettiin osaksi koulun arvoja, joihin sisältyvät yhteisöllisyys, huolenpito ja solidaarisuus. Opettajien yrittäjyyskasvatuksen kritiikiksi nousi, etteivät talous- ja yrityselämän ”kovat” arvot, kuten taloudellisen voiton maksimointi ja kilpailu, sovi koulun arvojen ja toimintaperiaatteiden sisälle. Ulkoinen yrittäjyys sai tutkimuskirjallisuuden mukaan pääosin kielteisen vastaanoton opettajien suhtautumisessa.
  • Ralli, Silja (2018)
    Purpose. The aim of this study is to describe the factors that determine whether entrepreneurship education in basic education is equal and consistent with objectives, as well as the impacts of these factors. Outside Finland, the research on the topic has been conducted mostly in the field of economics. In Finland the research has been interdisciplinary. Hence this study approaches the topic through research done in pedagogics, sociology and economics. Methods. This study was conducted as a literature review, more specifically as a narrative overview with critical analysis. The method enables description of a broad, interdisciplinary phenomenon. Results and conclusions. The research concluded that whether entrepreneurship education is equal and consistent with the objectives, or not, is determined by social stock of stories and an individual’s opportunities to find their inner narrative constituents to support entrepreneurship. Other determining factors are schools, teachers, parents and their attitudes and educability on entrepreneurship education. The social stock of stories and the interpretation of various instances portrayed mainly two types of entrepreneurships, both of which are masculine: the virtuous working man and the prosperous middle-class male. The political premise of entrepreneurship education adheres to the talent profile of the prosperous middle class male. This entrepreneurship profile that has become the norm in the western society is characterized by power, independence, prosperity, rivalry, risk-taking and heroism. The teachers’ perceptions created a portrayal of a new kind of prowess specifically related to entrepreneurship that the school is not able to enhance. This was considered as having specific significance on equality since the school has the authority to make interpretations regarding educability. In addition, the research focused on the ambiguity of entrepreneurship education in the name of objectives and equality. There is a struggle over broad themes related to the definition of citizenship, economic policies, learning theories and theories of childhood. However, public discourse and discourse among the educators over values is minimal.