Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ulkoleikki"

Sort by: Order: Results:

  • Ahokas, Melissa (2021)
    Tässä tutkielmassa perehdyttiin siihen, miten lasten sukupuoliroolit näkyvät varhaiskasvatuksen ulkoilutilanteissa varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksien ja kokemuksien perusteella. Tarkasteltiin myös, miten henkilöstö toimii: tuetaanko tai ohjataanko lapsia stereotyyppisiin leikkeihin? Sukupuoliin liittyy tietynlaisia odotuksia, minkä johdosta halusin päästä näkemään millaisia sukupuolittuneita toimintoja ja käytäntöjä varhaiskasvatuksen henkilöstö kokee heidän päiväkodin ulkoilutilanteissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto on kerätty kyselylomakkeella, mikä julkaistiin Varhaiskasvattajien materiaalipankki – Facebook ryhmässä. Kyselyyn vastasi viisi (5) varhaiskasvatuksen opettajaa ja kolme (3) varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa. Aineiston analyysi tehtiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Varhaiskasvatuksen henkilöstö näkee ulkoilutilanteen lasten vapaana leikki hetkenä. Lapset saavat vapaasti valita mitä ja kenen kanssa leikkivät. Poikien leikkejä korostettiin enemmän kuin tyttöjen. Vastauksien perusteella leikit voitaisiin luokitella poikien ja sekaporukkojen leikeiksi. Tutkimukseni tulokset osoittavat, että lapset valitsevat sukupuolistereotyyppisiä leikkejä ja leikkivälineitä. Kuitenkin lasten leikkikaverin valintaan vaikutti enemmän kielitaito ja ikä kuin sukupuoli. Myös varhaiskasvatuksen henkilöstön tietoisuus sukupuolittuneista rooleista oli havaittavissa. Tämä tutkimus tukee aiempia tutkimuksia siitä, kuinka sukupuolistereotypiat ovat edelleen läsnä varhaiskasvatuksen ulkoilutilanteissa. Henkilöstö tietää, että erojen korostaminen ei ole varhaiskasvatussuunnitelmien perusteiden mukaista. Päiväkodeissa ei myöskään pyritä ohjaamaan leikkeihin sukupuoliroolien mukaan ulkoleikeissä. Vanhat tavat ja tottumukset ohjata ja tukea lapsia sukupuolittuneisiin käytäntöihin kitketään parhaillaan pois yhdessä muiden työntekijöiden kanssa.
  • Annila, Veikka (2023)
    Lasten vaarallisista leikeistä ei ole juurikaan suomenkielistä tutkimusta. Vaaralliset leikit voidaan määritellä jännittäviksi ja haastaviksi leikeiksi, joissa on mahdollisuus fyysisiin vahinkoihin. Kansainvälisissä tutkimuksissa ilmiö näyttäytyy nimellä ”risky play”. Tutkimusaiheesta löytyy paljon kansainvälistä tutkimusta, mutta kotimaista tutkimusta ei ole ilmeisesti tehty. Vaarallisten leikkien ilmiötä on tutkinut etenkin Ellen Beate Hansen Sandseter norjalaisessa varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tässä tutkimuksessa perehdyn siis lasten vaarallisten leikkien ilmiöön. Tutkimustehtävänäni on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä ja käsityksiä näistä lasten vaarallisista leikeistä. Perehdyn myös siihen, millaisia riskejä näyttäytyy lasten ulkoleikeissä, jotka kuuluvat osaksi lasten vaarallisia leikkejä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Aineistonanalyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua, mutta tutkimuksessani oli teoriaohjaavan sisällönanalyysin elementtejä. Aiemmat tieteelliset tutkimukset vaikuttavat tutkimukseni taustalla ohjaten tutkimustani tiettyyn suuntaan. Tutkimustani varten haastattelin kahta varhaiskasvatuksen opettajaa. Haastateltavat poikkesivat toisistaan työpaikkojensa, eli päiväkotien, erilaisuutensa takia. Päiväkotien lähi- ja oppimisympäristöt, painotteisuudet ja sijainnit poikkesivat toisistaan merkittävästi. Haastattelut toteutettiin kasvotusten puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastateltavat kuvasivat lasten ulkoleikeissä esiintyvän monenlaisia riskejä. Osa riskeistä oli tuttuja Sandseterin (2007) tekemästä tutkimuksesta, jossa hän käsitteellistää lasten vaaralliset leikit yhteen. Haastateltavat kuvasivat myös riskejä, joita Sandseter (2007) ei ollut kategorisoinut. Suhtautumistapoja lasten vaarallisiin leikkeihin oli useita. Suhtautumistavat vaihtelivat paljolti siitä, mistä riskistä keskusteltiin. Haastateltavien puheessa yleisin suhtautumistapa oli ratkaiseva ja mahdollistava suhtautumistapa. Lasten vaaralliset leikit ja niihin liittyvät riskit nähtiin luonnollisina osina varhaiskasvatusta ja lasten elämää. Niiden nähtiin tuottavan enemmin positiivisia, kuin negatiivisia vaikutuksia. Erilaisten pedagogisten menetelmien ja ratkaisujen avulla lasten vaaralliset leikit pystytään mahdollistamaan varhaiskasvatuksessa.