Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ulkona oppiminen"

Sort by: Order: Results:

  • Toivola, Mette (2022)
    Lasten liikkumissuositukset toteutuvat verrattain heikosti niin kansainvälisellä tasolla kuin Suomessakin. Lapsella on luontainen taipumus tutkia ja liikkua, mutta tarjotaanko nyky-yhteiskunnassa tarpeeksi siihen sopivia ympäristöjä ja mahdollisuuksia? Ulkona opettaminen on viime vuosien aikana ottanut jalansijaa suomalaisen kasvatuksen kentällä, ja myös opetussuunnitelmassa kannustetaan monipuolisten oppimisympäristöjen käyttöön. Tutkielmassa luodaan yleiskuvaa ulkona opettamisesta oppiaineiden, ympäristöjen ja opettajien kokemusten osalta. Lisäksi selvitetään ulkona oppimisen potentiaalia lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka avulla valittua aihetta pystyttiin kuvaamaan laajasti, sen ominaisuuksia luokitellen. Aineiston hakuun käytettiin ERIC-, Taylor & Francis Online-, MDPI-, Helka- ja Frontiers in Psychology -tietokantoja sekä Google Scholarin hakukonetta. Tutkimusaineistoksi valikoitui 16 tutkimusartikkelia tai -raporttia, yksi pro gradu -tutkielma ja yksi lisensiaatintutkimus. Kotimaista tutkimusta aiheesta löytyi verrattain vähän, joten tutkimusaineisto koostui lähinnä englanninkielisistä kansainvälisistä lähteistä. Opettajien kokemukset ja näkemykset ulkona opettamisesta olivat keskenään hyvin samankaltaisia. Oppilaiden innokkuus, kokemalla ja tekemällä oppiminen, moniaistisuus, hyvinvointi, opettaja-oppilas -yhteyden vahvistuminen ja stressin lievittyminen olivat opettajien mainitsemia ulko-opetuksen hyötyjä. Sen sijaan epävarmuus, kokemattomuus, ajan puute, opetussuunnitelman tavoitteet, suuret luokkakoot, turvallisuusriskit, taloudelliset resurssit ja sääolosuhteet koettiin opettajien mukaan ulkona opettamisen haasteina. Ulkona opetettiin useita eri oppiaineita ja käytettiin monipuolisesti erilaisia ympäristöjä. Ulkona oppiminen vaikutti myös positiivisesti oppilaiden fyysiseen aktiivisuuteen koulupäivän aikana. Ulkona oppiessaan oppilaat ottivat enemmän askeleita ja viettivät vähemmän aikaa paikoillaan. Ulkona opettamiseen liittyvät täydennyskoulutukset ja opettajien välinen yhteistyö voivat ratkaista epävarmuuden kokemukset ja asiantuntemuksen puutteen, joita ulko-opetukseen liitetään. Koulujen ja vanhempien myönteiset asenteet sekä taloudellisten resurssien turvaaminen tukevat ulos lähtemistä ja siellä opettamista.
  • Sheikh, Ikra (2019)
    My goal in this study was to find out how environment is defined by researchers and how natural environment enhances learning and skills essential for learning. According to previous studies natural environment has a plethora of different effects on humans. For example, effects have been recorded on self-esteem, self-confidence, academic skills, motor skills and social relations. From an early age, children nowadays are accustomed to sit inside. We require that a 7-year-old child can sit quietly at a desk for a whole schoolday. At the same time we are worried about how little exercise children get and how they spend too much time sitting inside. Even Finland’s newest curriculum states that teaching should happen in diverse environments. This study is and integrative literature review. Material for this study was collected from various databases, including ERIC. I chose five different studies to include in this review. All chosen reviews were peer-reviewed and published after the year 2008. The studies were analyzed using qualitative content analysis based on the collected data. I divided all the recorded environments into three categories: urban, semi-urban and natural. I reported all the outcomes included in semi-urban and natural environment. I divided all the obtained results into two sections: individual and group level. Individual level contains all the results that involve anything related to an individual’s cognitive, physical and academic skills, and motivation. Group level includes the results that relate to social behavior or group dynamics. The results indicate that natural environment enhances several different aspects important to learning such as self-confidence, psychological flexibility, attentiveness, academic skills and communication skills. My results verify results that have been published previously. However, the exact relation of environment and learning abilities was not confirmed in this study. It is not clear whether the results were caused by green environment’s restorative elements or by the different format of outdoor education compared to traditional classroom education. Outdoor education is often more phenomenon-based and stimulating compared to traditional, teacher-directed education.
  • Puoliväli, Inka (2023)
    Tavoitteet. Ulkona oppimisen tiedetään edistävän oppilaiden psyykkistä ja fyysistä hyvinvointia. Ulkona oppiessa oppilaiden kommunikaatiotaidot paranevat, ja ulkona oppimisen on nähty vähentävän oppilaiden välistä kiusaamista. Ulkona oppiminen on tärkeä osa koulussa tapahtuvaa opetusta ja mahdollistaa istualtaan vietetyn ajan katkaisemisen. Lapset viettävätkin nykyään paljon aikaa istualtaan, jonka vähentämisessä ulkona oppiminen toimii hyvänä keinona. Tässä tutkielmassa oli tavoitteena tarkastella ulkona oppimisen erilaisia vaikutuksia alakouluikäisiin oppilaisiin. Tutkimuksen tehtävänä oli luoda kokonaisvaltainen kuva erilaisista ulkona oppimisen psyykkisistä ja fyysisistä vaikutuksista. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin kuvailevana narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusprosessi aloitettiin asettamalla tutkimuskysymys, jonka avulla lähdettiin valitsemaan tutkielmaan sopivaa aineistoa. Aineiston hakemisessa hyödynnettiin Google Scholar -hakukonepalvelua, kirjaston hakupalveluja sekä aikaisempien tutkimusten lähdeluetteloja. Aineistojen etsimisessä käytettiin hakusanoina seuraavia termejä: ulkona oppiminen, ulko-opetus, outdoor education ja outdoor learning. Aineistot käsittelivät alakoulussa tapahtuvaa ulkona oppimista. Aineistoksi valikoitui kymmenen englanninkielistä tutkimusta. Tutkimusten tuli olla toteutettu viimeisen 15 vuoden aikana eli vuosien 2009–2023 välillä. Tulokset ja johtopäätökset. Ulkona oppimisen nähdään parantavan oppilaiden fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia monin eri tavoin. Oppilaiden kommunikaatiotaidot sekä sosiaaliset taidot paranivat ulkona oppimisessa. Tähän vaikuttaa se, että ulkona oppilailla on erilaisia tilaisuuksia kommunikoida toistensa kanssa vapaasti. Ulkona oppiminen kasvattaa oppilaiden fyysistä aktiivisuutta ja parantaa motorisia taitoja, sillä ulkona oppiessa oppilaat liikkuvat enemmän ja istuvat vähemmän kuin sisällä. Ulkona oppimisella on myös oppilaita rauhoittava vaikutus. Ulkona oppiminen vaikuttaa oppilaiden oppimiseen, sillä ulkona oppiminen auttaa opittavan asian muistamisessa ja tarjoaa erilaisia aistikokemuksia. Oppilaiden mielenkiinto opittavaa asiaa kohti lisääntyy ulkona oppimisessa, ja ulkona oppiminen kasvattaa myös oppilaiden halua vaikuttaa ympäristöönsä.