Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "urapyrkimykset"

Sort by: Order: Results:

  • Vihtari, Kristiina (2020)
    Korkeakouluihin pääsy ja siihen vaikuttavat tekijät ovat tällä hetkellä ajankohtaisia aiheita Suomen korkeakoulujen vaativan pääsykoejärjestelmän sekä sen jatkuvan muutoksen vuoksi. Aiempien tutkimusten, kuten Banduran minäpystyvyysteorian mukaan minäpystyvyysuskomukset ovat tärkeä lähtökohta nuorelle opiskelijalle, sillä niiden pohjalta opiskelija muodostaa käsityksen itsestään oppijana ja opiskelijana, millä puolestaan on merkitystä opiskelijan kehityksessä ja tulevaisuuden opiskeluvalinnoissa. Anne Partasen väitöskirjassa tutkimustuloksena on havaittu, että onnistuneet koulutuskokemukset muodostavat pohjan, jolle aikuisopiskelijat rakentavat koulutuksellista minäpystyvyyttään. Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä on kuvata, analysoida ja tulkita minäpystyvyyden merkitystä korkeakouluopintoihin suuntaamisessa. Tutkimusongelmani olivat siis kysymysmuodossa 1) Minkälainen merkitys minäpystyvyydellä on korkeakouluun pyrittäessä? 2) Miten minäpystyvyys suuntaa urapyrkimyksiä? Aiempien tutkimusten pohjalta muodostamani hypoteesin mukaan korkealla minäpystyvyydellä on merkitystä korkeakouluun pääsyssä. Tutkimukseni oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja aineistoni rakentui 11 tutkimusartikkelin pohjalta. Kaikki artikkelit olivat englanninkielisiä ja niistä lähes jokainen, yhtä lukuun ottamatta löytyivät EBSCOhost-tietokannasta. Analyysimenetelmänä käytin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä eli analysoin aineistoani muodostamani teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Tutkimukseni tulosten perusteella voidaan sanoa, että minäpystyvyydellä on merkitystä korkeakouluun pääsyssä. Tutkimusartikkeleissa tarkasteltiin erityisesti STEM-aloja ja opiskelijoiden minäpystyvyyttä niissä sekä sukupuolieroja liittyen STEM-alojen opiskeluun. Tutkimuksessani tuli esiin Banduran teorian pohjalta tekijöitä, jotka suuntaavat urapyrkimyksiä, kuten etninen tausta, sukupuoli, mielenkiinto matematiikkaa kohtaan, perhe, vanhempien osallistuminen yhteisiin aktiviteetteihin ja vanhempien tuki.