Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "uravalinta"

Sort by: Order: Results:

  • Polttila, Nea (2024)
    Tässä kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan sosioekonomisen taustan yhteyttä uravalintaan. Aikaisempi tutkimus on osoittanut, että sosioekonominen tausta vaikuttaa merkittävästi uravalintaan monella eri tavalla. Aikaisempi tutkimus käsittelee sosioekonomisen taustan vaikutuksia uravalintaan hyvin eri näkökulmista, eikä luo kokonaiskuvaa ilmiöstä. Vaikka ilmiötä on tutkittu paljon, sen avulla ei ole kuitenkaan pystytty edistämään tasa-arvoa ja minimoimaan sosioekonomisen taustan vaikutuksia urapäätöksenteossa. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on luoda kokonaiskuva sosioekonomisen taustan moninaisista vaikutuksista ura-valintaan vastaamalla tutkimuskysymykseen: “Millaisten teemojen kautta sosioekonomisen taustan vaikutuksia uravalintaan on tutkittu vuosina 2014-2024?”. Tämä kirjallisuuskatsaus toteutettiin laadulliseen tutkimukseen pohjautuvana narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineisto etsittiin EBSCO tietokannasta hakusanoilla “TI socioeconomic” ja “TI career”. 20 artikkelin joukosta kerättiin valikoiduilla kriteereillä lopullinen aineisto. Aineisto koostui lopulta neljästä artikkelista, jotka käsittelivät sosioekonomisen taustan vaikutusta uravalintaan. Aineistoa tutkittiin sisällönanalyysin avulla aineistolähtöisesti. Tulokset muodostuivat neljästä pääteemasta, joita olivat 1) sosioekonominen asema ja uravalinnat, 2) yksilö ja sosioekonominen asema, 3) sosioekonominen asema ja uramenestys sekä 4) sosioekonomisen taustan vaikutusten minimointi. Sosioekonominen asema vaikutti moniin eri urapäätöksenteon taustalla vaikuttaviin tekijöihin, kuten uraan liittyviin asenteisiin, odotuksiin, pyrkimyksiin ja mieltymyksiin sekä käytettävissä oleviin taloudellisiin, sosiaalisiin ja tiedollisiin resursseihin. Heikko sosioekonominen asema toimi heikentävänä tekijänä urapäätöksentekoprosessissa. Yksilöllä oli puolestaan merkittävä rooli sosioekonomisen asemansa parantamisessa, mikä on myös koulutuspolitiikassa tavoitteena olevan mahdollisuuksien tasa-arvon mukaista. Tutkimus tuloksia voidaan hyödyntää pohjana tulevalle tutkimukselle. Tulevaisuudessa tutkimuksessa tulisi keskittää resursseja ilmiön tutkimiseen kokonaisuutena, sekä pohtia miten tasa-arvoa voidaan edistää yhteiskunnallisella tasolla koulutuspolitiikassa sekä oppilaitoksissa.