Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "urheilijan polku"

Sort by: Order: Results:

  • Hellsten, Nea (2021)
    Innostus urheiluun, yhdessä tekeminen sekä omaehtoinen liikkuminen ovat keskeisiä osia urheilijan polkua. Liikuntakasvatus ulottuu yhä kasvavissa määrin myös koulun ja varhaiskasvatuksen puolelle. Liikuntataidot ovat merkittäviä myös siksi, että liikuntataidot mahdollistavat yhtenä osana toimintakyvyn rakentumisen ja ilmenevät liikunnan harrastamisen ja liikkumisen kautta. Sosiaalisen elämän ydin muotoutuu sosiaalisesta kanssakäymisestä ja sosiaalisen kanssakäymisen tuloksena kulttuurinen pääoma välittyy lapselle ja sukupolvelta toiselle. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää se, kuinka urheilijan polku ja vuorovaikutus pelaajan ja valmentajan välillä muotoutuvat kirjassa Lasten ja nuorten hyvä harjoittelu. Lisäksi selvitän yhtäläisyyksiä asiakirjojen Lasten ja nuorten hyvä harjoittelu sekä Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet välillä edellä mainittujen urheilijan polun ja vuorovaikutusmallien kohdalla. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen, jossa etsitään samankaltaisuuksia kahden asiakirjan välillä. Tutkimus on toteutettu asiakirja-analyysinä. Tutkimuksen aineistona olivat asiakirja Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet sekä teos Lasten ja nuorten hyvä harjoittelu. Molemmat asiakirjat toimivat ohjeina varhaiskasvatuksen opettajan tai valmentajan työssä. Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet on velvoittava asiakirja. Analyysi on toteutettu sisällönanalyysinä, jossa asiakirjoista on etsitty kohtia koskien urheilijan polkua sekä vuorovaikutusta lapsen ja aikuisen välillä. Asiakirjojen tarkastelussa kävi ilmi se, että molemmissa asiakirjoissa painotetaan erityisesti liikunnan monipuolisuutta ja liikunnan iloa lapsuusvaiheessa. Urheilijan polku ja liikkujan polku eivät huomattavasti eroa lapsuusvaiheen aikana. Molemmissa asiakirjoissa painotettiin myös ruokakasvatuksen merkitystä sekä ilmapiirin merkitystä oppimisen tukena. Asiakirjoissa oli tosin havaittavissa tavoitteissa eroavaisuuksia: teoksessa Lasten ja nuorten hyvä harjoittelu tavoitteena oli huippu-urheilijan ura ja asiakirjassa Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet tavoitteena on kaikille terveelliset elämäntavat. Huomattavaa oli myös se, kuinka paljon suurempi merkitys lapsen ja aikuisen vuorovaikutuksella oli teoksessa Lasten ja nuorten hyvä harjoittelu.