Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "utmaning"

Sort by: Order: Results:

  • Sundell, Anna (2023)
    Mål. Syftet med denna avhandling är att kartlägga utmaningar svensk-finsk tvåspråkiga ele-ver kan ställas in för i svenskspråkig grundskola. Jag kommer också kartlägga utmaningar elever i en språkö kan ställas in för. Genom att kartlägga utmaningar har jag som mål att hitta lösningar som underlättar inlärningen för eleverna. Antalet svensk-finsk tvåspråkiga elever ökar konstant och det blir vanligare att finskspråkiga familjer väljer den svensksprå-kiga grundskolan. Lärare är till delvis oroliga hur de ska ha möjlighet att stöda dessa elevers inlärning. I värsta fall kan de breda utmaningarna leda till att flera elever blir efter i deras inlär-ning. Då löper den svenskspråkiga grundskolan en stor risk. Metoder. Denna studie är skriven som en beskrivande litteraturöversikt med tematisk text-analys. Jag har som mål att få en bred inblick i studier som redan gjorts angående mitt ämne. Teman och subteman användes i läsningen av litteraturen. Dessa bildade en helhet på tre teman. Resultat och slutsatser. Utmaningarna för svensk-finskspråkiga elever är många i den svenskspråkiga grundskolan och dess geografiska ställe påverkar hurdana utmaningarna är. Tydligaste utmaningarna är i läsämnen där eleverna behöver behärska ett brett ordförråd och skriva korrekt svenska. Utmaningarna på språköar syns också i den vardagliga svenska. Behovet av stöd för svensk-finskspråkiga elever är aktuellt. Lärarna anser att stö-det hemifrån är viktigt samt att mera resurser skulle behövas i skolan, för att på rätt sätt kunna stöda eleverna.