Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "utomhusundervisning"

Sort by: Order: Results:

  • Rostedt, Frida (2020)
    Mål. Syftet med studien var att undersöka vilken betydelse utomhuspedagogiken har för elevers upplevda självförmåga i matematik. Tidigare studier visar att de råder en oroväckande utveckling vad gäller elevers attityder och upplevda självförmåga i matematik. Det är därmed viktigt att undersöka på vilka sätt läraren kan stödja en positiv utveckling av dessa. I läroplansgrunderna för den grundläggande utbildningen betonas bl.a. en användning av varierande arbetssätt och lärmiljöer för att främja elevernas motivation. Olika projekt visar på att utomhuspedagogiken börjar bli allt vanligare ute på fältet och uppfyller därtill många av de krav läroplanen ställer. Studien går ut på att undersöka hur utomhuspedagogiken kan utveckla elevens upplevda självförmåga i matematik. Därtill är jag intresserad av att undersöka ifall något särskilt delområde inom matematik gynnas specifikt av utomhuspedagogiken. Metoder. Studien har gjorts i form av en narrativ litteraturstudie. Jag har analyserat nio vetenskapliga artiklar och två progradu-avhandlingar som uppfyllde de förutbestämda kriterierna. Materialet har analyserats enligt en teoristyrd tematisk innehållsanalys. Resultat och slutsatser. Utomhuspedagogiken kan ha en betydelse för elevens upplevda självförmåga i matematik. Faktorer så som självreglering, problemlösning, lärande tillsammans och positiva känslor identifierades som betydelsefulla och växelverkade även med varandra. Problemlösningen var det område inom matematik som verkade gynnas mest av utomhuspedagogiken. Val av arbetssätt och metoder framgår dock som det avgörande för dessa faktorers och utomhuspedagogikens effekt på den upplevda självförmågan. Det går att konstatera att faktorerna inte är uteslutande för utomhuspedagogiken, utan går givetvis att identifiera och utveckla även i annan form av undervisning. Dock anser jag att utomhuspedagogiken ger goda möjligheter till att arbeta så att dessa tas i betraktande. Variation i undervisning och olika möjligheter att uttrycka sig på, som utomhuspedagogiken kan bidra med, verkar ge möjligheten att utveckla den upplevda självförmågan bland elever med olika förutsättningar, vilket är avgörande för en läroplansenlig och bra undervisning.