Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "uträkning"

Sort by: Order: Results:

  • Eriksson, Amanda (2024)
    Mål. Syftet med avhandlingen är att granska dyskalkyli genom att ta upp svårigheter men även vad som går att göra för att hjälpa någon som har dyskalkyli. Ett ytterligare mål med avhandlingen är att ge mer synlighet till dyskalkyli och även att hjälpa lärare i att stödja elever med dyskalkyli. I avhandlingen behandlas även orsaker till dyskalkyli samt hur förekommande dyskalkyli är. Metoder. Denna avhandling är gjord som en kvalitativ litteraturstudie. Specifikt en integrerad litteraturstudie, med ett innehållsanalytiskt angreppssätt. Forskningsmaterialet består av tio vetenskapliga källor, urvalet har gjorts med hjälp av sökord och en avgränsning av publikationsår. Resultat och slutsatser. Resultatet kring vilka svårigheter som hör till dyskalkyli är oklart då forskarna inte är helt överens. Trots det finns det flera svårigheter som är vanliga hos personer med dyskalkyli. En vanlig svårighet är att personen har svårt med arbetsminnet, även förståelsen om sifferkunskap är svårt för personer med dyskalkyli. Det finns ändå flera olika metoder för att hjälpa en elev som har dyskalkyli. Det är bra att eleven får öva och stöd i sitt inlärande men att det inte blir för mycket och gör skada. Det finns många konkreta trix som kan hjälpa. En viktig del är att ge eleverna tillgång till hjälpmedel som miniräknare, dator eller formelbok.