Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "välipala"

Sort by: Order: Results:

  • Sara, Sassi (2017)
    The development of food industry has led to increase of selection in retail markets and creation of processed food items. Even more products having health improving effects are launched on the market. Although consumers prefer easy and effortless food options, healthy food is considered to be additive-free and as naturally manufactured as possible. A healthy diet supports both physical and mental well-being. Despite of the fact that adult population is having enough protein already, high-protein diet has become a fashion trend in today’s society. High-protein food items are sold in almost every retail markets and used by all kinds of consumers on daily basis. Not only sport nutrition brands but also dairy companies are nowadays manufacturing high-protein products. The aim of this research was to sort out how the young and sporty women took an attitude towards protein quarks. The research was carried out as a qualitative research and the data was assembled basis interviews. The purpose of interview was also to find out to whom high-protein products were targeted and if the products were generally considered to be useful. The results proved that the attitude towards high-protein food products was variable. In interviewees’ opinions, high-protein products were brought into the market to serve the needs of the consumers that are more active than average, although, it was believed that these products were used by even more people in reality. High-protein products were not considered to be essential but in some cases useful. Protein quarks were purchased every now and then, in case of a sudden need of snack. Easy usability and high amount of protein were seen as a redeeming feature of the products. On the other hand, the amount of added sugar or artificial sweeteners reduced the eagerness to buy the product.
  • Vanne, Elina (2020)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tavoitteet. Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena oli tutkia 26–28-vuotiaiden pääkaupunkilaisten naisten välipalatottumuksia, ruoanvalintaa ja sitä, näkyykö välipalaistumisen ilmiö heidän ruokatottumuksissaan. Tutkimuskysymykseni olivat: Minkälaisia välipaloja syödään, missä tilanteissa ja korvataanko pääruokia välipaloilla? Välipalaistumisen ilmiö on noussut lähivuosina esille niin Suomessa kuin maailmalla, mutta ilmiöön vaikuttavia syitä tai sitä edistäviä tekijöitä ei ole vielä tutkittu. Välipalaistumiseen liittyy vahvasti napostelun käsite, jolla tarkoitetaan spontaania, strukturoimatonta ja mielitekojen ohjaamaa syömistä tai juomista, joka ei ole sidoksissa aikaan tai paikkaan. Napostelulla voi olla useita terveydelle haitallisia seurauksia, kuten hampaiden reikiintyminen ja painonhallinnan ongelmat. Aterioinnin välipalaistuminen koetaan huolestuttavana ja perinteisiä ruoan ja ruokailun arvoja uhkaavana. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla 26-28-vuotiaita pääkaupunkiseutulaisia naisia (n=5). Tutkittavilla oli toisistaan eroavat taustat, mutta yhteisinä tekijöinä ikä ja asuinseutu. Haastateltavat valittiin harkinnanvaraisesti. Haastattelut suoritettiin teemahaastatteluina ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tulokset ja johtopäätökset. Tyypillisimmät välipalat koostuivat hedelmistä, rahkasta tai jogurtista ja leivästä. Välipaloja syötiin useissa paikoissa. Tyypillisesti välipalat nautittiin kotona tai kodin ulkopuolella, esimerkiksi liikkuessa paikasta toiseen, kirjastossa tai kauppakeskuksessa. Välipaloja syötiin, jos energiatasoja ja jaksamista haluttiin ylläpitää pääruokaan asti, urheiltiin paljon tai jos päivän kesto pitkitti ateriarytmiä. Tutkimustuloksista selviää, että pääruokia korvattiin välipaloilla hyvin harvoin, jos koskaan. Välipaloja syötiin kerran tai korkeintaan kaksi päivässä. Välipalaistumisen tai napostelun ilmiö ei näy tutkimuksen aineistossa ja siitä saaduissa tuloksissa.