Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "välitunti"

Sort by: Order: Results:

  • Uutela, Vilhelmiina (2022)
    Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että lasten ja nuorten liikkumissuositukset toteutuvat melko heikosti. Alakouluikäisistä vain noin puolet liikkuu liikkumissuositusten mukaisesti. Lisäksi lähes puolet alakoululaisten päivittäisestä paikallaanolosta tapahtuu koulupäivän aikana. Koululla onkin erittäin merkityksellinen rooli lasten fyysisen aktiivisuuden lisääjänä, sillä koulu tavoittaa lähes kaikki lapset. Koululiikunta ei kuitenkaan pysty yksin vastaamaan lasten liikkumissuositusten heikkoon toteutumiseen, joten liikuntatuntien ulkopuolella tapahtuvan koulupäivän aikaisen fyysisen aktiivisuuden rooli on merkittävä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ja kuvata keinoja, joiden avulla koulupäivän aikaista fyysistä aktiivisuutta voidaan lisätä oppitunneille, välitunneille ja koulumatkoihin alakoulussa. Toteutin tutkielmani kuvailevana narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka avulla pystyin kuvaamaan valitsemaani aihetta laajasti. Keräsin aineiston käyttämällä Helka-tietokantaa, Finna-hakupalvelua sekä Google Scholarin hakukonetta. Lisäksi hyödynsin löytämieni tutkimusartikkeleiden lähdeluetteloita. Tutkimusaineisto koostui vuoden 2005 jälkeen julkaistuista vertaisarvioiduista pääosin englanninkielisistä tutkimusartikkeleista, sillä suomenkielisiä vertaisarvioituja tutkimusartikkeleita aiheeseen liittyen löytyi melko suppeasti. Tutkimusaineistoksi valikoitui 14 vertaisarvioitua tutkimusartikkelia, joista 13 oli englanninkielisiä ja yksi suomenkielinen. Tutkimustulosten mukaan oppilaiden koulupäivän aikaista fyysistä aktiivisuutta voidaan lisätä monin eri tavoin oppitunneille, välitunneille ja koulumatkoihin. Oppitunneilla fyysistä aktiivisuutta voitiin lisätä ohjattujen fyysisten aktiivisuustaukojen, teknologian, luokkahuoneympäristössä tehtävien muutoksien, ja erilaisten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen keskittyvien ohjelmien avulla. Lisäksi fyysistä aktiivisuutta voitiin integroida opiskeltaviin sisältöihin. Välitunneilla oppilaiden fyysistä aktiivisuutta voitiin lisätä erilaisten leikki- ja pelivälineiden, leikkipaikkamerkintöjen ja -maalausten ja välitunnin aikaisen älypuhelimen käyttökiellon avulla. Fyysistä aktiivisuutta voitiin lisätä koulumatkoille kävelemisen ja pyöräilemisen lisäämiseen keskittyvien ohjelmien avulla. Tutkimus voi auttaa luokanopettajia ja kouluja lisäämään fyysistä aktiivisuutta tarjoamalla monipuolisesti erilaisia keinoja fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi välitunneille, oppitunneille ja koulumatkoihin. Jatkotutkimusaiheena olisi hyödyllistä tutkia koulupäivän aikaista fyysistä aktiivisuutta oppilaiden näkökulmasta, ja selvittää heidän kokemuksia ja ideoita koulupäivän aikaisen fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi.
  • Kiviaho, Heidi (2016)
    The objective of this research was to explore different recess activity related websites and to study how the roles of the students and the teacher are defined and how the schoolyard is portrayed. Previous studies have shown that physical activity during recess has a positive effect on learning, behaviour during classes and social relationships. The prior studies have also investigated how to promote the student activity during recess and the impact of increased activity on the school performance of students. The websites studied and analysed in this study were Liikkuva koulu, Koulut liikkeelle and Välituntiliikkumisen ideaopas websites. The webpages were carefully examined within the objective of the study. Two of the webpages included in this study were part of national recess activity programs and one was funded by Ministry of education and culture for promoting physical activity of children. In all of the studied webpages, students were the main operators and teacher merely a facilitator. Schoolyard and immediate surroundings of the school were taken into account and tips how to utilize the yard and surroundings were given. The results of this research shows that the students are engaged into recess activities already from a young age and they are active actors while teacher takes the role of enabler. The results are highly encouraging since according to the curriculum (2014) schools should promote the active role of students and engage student to recess activities.