Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "välttelevä käyttäytyminen"

Sort by: Order: Results:

  • Leskelä, Tuisku (2021)
    Tavoitteet. Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli koota yhteen ajankohtaista tietoa korkeakouluopiskelijoiden sosiaalisten tilanteiden pelosta ja sen yhteyksistä heidän suoriutumiseensa opinnoissaan ja opiskeluympäristössään. Tarkoituksena oli samalla sivuta joitain sukupuolieroja aiheen suhteen. Aiemmissa tutkimuksissa on osoitettu sosiaalisten tilanteiden pelon vaikuttavan opiskelukykyyn ja suoriutumiseen, mikä on näyttäytynyt muun muassa heikentyneinä arvosanoina. Aiemmissa tutkimuksissa on käsitelty kahta sosiaalista fobiaa kuvaavaa mallia (Rapee & Heimberg, 1997; Schlenker & Leary, 1982), jotka olen ottanut käyttöön omankin tutkimukseni tueksi. Menetelmät. Tutkimusaineisto koostui yhdeksästä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista, jotka on julkaistu aikavälillä 2010–2020. Artikkeleista kahdeksan on englanninkielisiä ja yksi suomenkielinen. Aineisto kerättiin hyödyntäen Google Scholar -selainhakua, EBSCOhost-tietokantaa sekä Finna-tietokannan hakua. Aineisto käsitteli yksinomaan korkeakoulu-opiskelijoita, iän perusteella ei tehty rajauksia. Aineiston analyysivaiheessa artikkeleita luokiteltiin teemoittain, jotka olivat akateeminen suoriutuminen ja välttelevä käyttäytyminen. Tulokset ja johtopäätökset. Katsauksessa kävi ilmi, että sosiaalisten tilanteiden pelolla vaikuttaa heikentävästi akateemiseen suoriutumiseen. Yhdessä tutkimuksessa vain naisilla havaittiin yhteys suoriutumisen ja sosiaalisen fobian välillä, mutta kaikissa tutkimuksissa sukupuolijakauma painottui naisiin. Lisäksi sosiaalisten tilanteiden pelkoon liittyvä välttelevä käyttäytyminen vaikutti opintoihin siten, että epämukavuutta aiheuttavien tilanteiden vältteleminen toisinaan esti oppimistilanteeseen osallistumisen.